Byggahus.se
Jag får nästa vår hit en byggfirma som skall göra en utbyggnad på ca 20 kvm.
En av posterna på offerten är grävning för att kunna gjuta sula för grunden. Det blir en torpargrund, ingen källare som under det övriga huset.

Då jag inte har något särskilt för mig på dagarna, är "mellan jobb" så tänkte jag spara in den kostnaden genom att gräva själv, för hand.

Funderar nu på risken för fuktskador på den befintliga grunden om jag gräver en grop där vatten och kanske snö blir stående. Klacken på befintlig grund är belagd med plastmembran och grundmuren med platonmatta. Invändigt finns källare.

Vad säger ni?
 
Heij83
Kan inte svara för fukt riskerna, men gräv inte för hand!
Hyr en minigrävare. Det kostar några 1000:- för en helg, är inte särskilt svårt och är skitkul.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Kan inte svara för fukt riskerna, men gräv inte för hand!
Hyr en minigrävare. Det kostar några 1000:- för en helg, är inte särskilt svårt och är skitkul.
Har ju gott om tid och tanken var ju att spara de där tusenlapparna
 
Heij83
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Har ju gott om tid och tanken var ju att spara de där tusenlapparna
Tänkte att du skulle få spara din rygg ;)
Och ha lite kul under tiden.

När jag hyrde en minigrävare så kostade det mig ca 3000:- för en hel helg.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Tänkte att du skulle få spara din rygg ;)
Och ha lite kul under tiden.

När jag hyrde en minigrävare så kostade det mig ca 3000:- för en hel helg.

Min rygg är stark och jag kanske slipper ett par pass på gymmet. Gräver ju med spaden, inte ryggen :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis spenderat 2 dagar med sprida ut kross med spade och skottkärra. Ca 16 ton så en ganska liten hög. Skulle absolut INTE rekommendera att gräva för hand, och då slapp jag ändå gräva upp massorna först.

Vet inte vad du har för spade men min gjorde inte jobbet själv så hela kroppen är rätt mör, inklusive ryggen
 
A Akronym skrev:
Jag har precis spenderat 2 dagar med sprida ut kross med spade och skottkärra. Ca 16 ton så en ganska liten hög. Skulle absolut INTE rekommendera att gräva för hand, och då slapp jag ändå gräva upp massorna först.
Har både grävt och fyllt för dränering för hand så det är inget problem egentligen. Det jag är rädd för är att eventuellt vatten skall samlas i gropen och fukt tränga in i grunden.
 
Blir gropen full med vatten så fungerar väl inte dräneringen som den ska?
Eller tänker du att det kommer samlas regnvatten?
 
Martin3000 Martin3000 skrev:
Blir gropen full med vatten så fungerar väl inte dräneringen som den ska?
Eller tänker du att det kommer samlas regnvatten?
Ja, tänker regnvatten och snö...
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Ja, tänker regnvatten och snö...
Gör ena änden på gropen lite djupare och håll koll på det, pumpa ur vid behov?
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Nivån på vattenytan i gropen kommer att jämvikta mot vattenståndet i marken, så jag ser inga problem. Ligger dräneringen för huvudbyggnaden under gropens lägstapunkt, bör dräneringen även dränera gropen. Även om det inte sker momentant vid ex skyfall eller snösmältning.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Om du behåller den närmsta metern/halvmetern mot källaren och gräver bort resten har du ju ett förhållandevis litet jobb kvar i vår och skyddar källaren mot både vattnet och isolerar lite.
Kombinera med en djupare grop längst bort från huset för att samla upp smältvattnet på ett mer kontrollerat vis.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Kör på bara. Handgräva är bra för själen!

Själv handgrävde jag ut för en platta på mark förra året. Visserligen bara för ett 25 kvadrat stort attefallshus.
Store rötter är allra jävligast, vässa spaden så den blir vass. Lera är inte heller kul.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Hade jag haft tiden hade jag med grävt för hand. Om inte annat så är det stärkande för både kroppen och knoppen ;)
Jag har själv grävt och flyttat på många ton jord och stenmassor i vår och sommar. Det är väldigt tillfredsställande.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Hade jag haft tiden hade jag med grävt för hand. Om inte annat så är det stärkande för både kroppen och knoppen ;)
Jag har själv grävt och flyttat på många ton jord och stenmassor i vår och sommar. Det är väldigt tillfredsställande.
Tid har jag gott om just nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.