Byggahus.se
Bor i sthlm, har sålt mina föräldrars fd hus i växjö som jag ägde. Inför försäljningen hyrde jag en skåpbil ett flertal gånger för att tömma huset på saker som skulle till tippen. Och sen även för att flytta sparade möbler mm upp till sthlm. Är detta avdragsgillt?
 
Nej detta är inte avdragsgillt tyvärr.
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
Hade du använt dig av flyttfirma så hade det varit avdragsgillt.
 
  • Gilla
Bortkommen
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hade du använt dig av flyttfirma så hade det varit avdragsgillt.
Bara för att vara säker innan jag svarade kollade jag på skatteverkets hemsida och det stod inget om detta. Är du helt säker?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Anlitar du flyttfirma så kan du göra RUT-avdrag, inte avdrag på reavinstskatten.
Vad gäller flyttkostnader i övrigt står det så här på skatteverkets hemsida:

Flyttningskostnader
Krav för avdrag:
Skyldighet att flytta i tjänsten enligt anställningsvillkor, i princip för att undvika uppsägning.

Avdrag medges för:
Faktisk kostnad som avser flyttningskostnad (emballering, packning, transport, uppackning av familjens bohag liksom familjens transport).

Inget avdrag medges för:
Kostnad vid byte av bostadsort av annan anledning, t.ex. om du sökt ny tjänst eller bytt arbetsgivare.
 
BirgitS
A Ace83 skrev:
Inför försäljningen hyrde jag en skåpbil ett flertal gånger för att tömma huset på saker som skulle till tippen.
Kostnader för att höja försäljningspriset är avdragsgilla, t.ex. kostnader för styling och dit hör att göra huset mer attraktivt genom att skapa öppnare ytor genom att ta bort möbler och se till att förrådsutrymmen inte är överlastade. Mer tveksamt om du menar att tömma huset på sånt som står inne i skåpen.
 
Angränsande fråga/resonemang:

Anta att städfirma anlitas för att göra städning inför visning (extra bogram städning, fönsterputs etc.).
Detta görs då för att höja försäljningsvärdet och är då avdragsgillt. Korrekt?

Då kan man väll ta RUT avdrag och ta avdrag på skatt på försäljning?
Exempel:
Städning: 1000kr
RUT avdrag: 500kr
Att betala efter RUT: 500kr
Undvikt reavinstskatt: 110kr
Faktisk kostnad för städning: 390kr

Är ju samma resonemang för att dra av kostnaden för en renovering på reavinstskatten (här är det ju summan efter ROT som dras av på skatten).

Kan samma resonemang appliceras på möbelflytt pga styling så kanske det blir nästan lönlöst att göra själv då totala avdraget på skatten blir 61% och det därmed är högre än vad de flesta av oss betslar i skatt (dvs mer ekonomiskt att anlita någon och jobba över skälv istället).?
 
  • Gilla
Vestmania
  • Laddar…
BirgitS
C chrille-gäddan skrev:
Anta att städfirma anlitas för att göra städning inför visning (extra bogram städning, fönsterputs etc.).
Detta görs då för att höja försäljningsvärdet och är då avdragsgillt. Korrekt?
Ja
 
Rätt! Men definierar städfirman transportkostnaden med tex bilkostnad är just den delen inte avdragsgill. Endast arbetskostnad ger RUT-avdrag. Det beror således på hur fakturan skrivs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kostnader för att höja försäljningspriset är avdragsgilla, t.ex. kostnader för styling och dit hör att göra huset mer attraktivt genom att skapa öppnare ytor genom att ta bort möbler och se till att förrådsutrymmen inte är överlastade. Mer tveksamt om du menar att tömma huset på sånt som står inne i skåpen.
Det jag gjort i sambamd med hyrning av skåpbil är att göra huset mer attraktivt inför försäljning. Man kan väl säga att jag gjorde stylingen av huset själv. Det var väldigt mycket "skräp" i huset, vilket inte skulle se bra ut vid visningar mm. Som tex garaget var så fullt att man knappt kunde gå där.


Jag har tagit före och efter bilder, så man ser ju tydligt att det ser mer attraktivt ut efter min "styling". Tror ni Skatteverket skulle godkänna på dessa underlag? Just då att man stylat huset själv.
 
BirgitS
De har de gjort när vi sålde vårt hus och när släktingar har sålt sitt.
 
Det är svårt att veta exakt vad skatteverket godkänner och inte om det inte är väldigt tydliga regler. Dom granskar inte alla deklarationer, så många kommer undan med felaktiga avdrag så länge dom ligger inom rimliga gränser. Det betyder dock inte att avdraget är rätt och ok för alla att göra.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Tror ni Skatteverket skulle godkänna på dessa underlag?
Nej.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej.
Eget arbete är aldrig avdragsgillt, vare sig egetbygge, städning etc. Vitsen med ROT/RUT-avdragen har bl a varit att förhindra svartjobb och få fler skattepliktiga intäkter till staten. Avdrag vid beräkning av reavinsten gör ingen skillnad.
Hyra av bil för transport till tippen kommer inte att godkännas vid reavinstberäkningen såvida TS inte anlitar ett skattepliktigt/momspliktigt företag som hyr.

Tillägg: lite tveeggat med just bilhyran - lite av en gråzon. Samtidigt blir det en marginell kostnad i det stora hela.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.