Byggahus.se
hahalj
"Plötsligt händer det". Med mindre än en dags varsel fick jag idag veta att det ska grävas ner elkabel och fiber imorgon! Kl. 7.30 vill de att jag är hemma om jag har några synpunkter på hur fibern ska dras in i huset. SJÄLVKLART har jag synpunkter. Men nu fick jag panik, hade inte räknat med att detta skulle hända i år så jag har ingen färdig plan för detta!!

Vi har redan ett 1 GBit/s trådbundet LAN som är draget till alla rum på övervåning, entrévåning och källare som behöver snabbt internet, övriga utrymmen täcks av WLAN som kommer uppgraderas när fibern väl är på plats.
Nytt när vi får fiber är att vi kommer ha fiber-TV, denna ansluts väl via separat Ethernet-uttag på medieomvandlaren?

HUR ska man tänka när man väljer placering av medieomvandlaren? För detta bestämmer väl hur man gräver fram till huset.

Jag ser två alternativ
1. Sätta medieomvandlaren dolt i en sidovind på övervåningen, det blir naturligt med tanke på hur elkabeln måste grävas ner rakt nedanför. Den hamnar inte särskilt centralt, men ändå lätt att dra en dold ethernet-kabel till min router och därifrån finns redan LAN-kablaget utdraget. Men det blir väldigt långt till TV:n som är på nedervåningen, det blir säkert 20 meter kabel som inte går dra dolt. En annan nackdel är att här blir det 40°+ på sommaren och runt 0 på vintern.

2. Sätta medieomvandlaren så nära TV:n som möjligt i vardagsrummet, alternativt det angränsande köket, på entrévåningen för att slippa ytterligare en lång ethernet-kabel genom huset. Detta innebär att grävningen för fibern måste göras separat från elkabeln, vet ej hur de ställer sig till det. Medieomvandlaren kommer hamna på väggen i vardagsrummet, inte jättesnyggt, men kort kabel, ca 4 meter max till TV i redan uppsatta kanaler vid taket. Normal rumstemperatur året om. Kommer behöva dra en ny Ethernet-kabel härifrån till routern på övervåningen, inte lika lång som i alt. 1, men den kommer heller inte gå att dölja.

Är medveten om att det inte är lätt för nån annan att säga nåt om detta, men om någon har nån fundering eller nåt råd så är jag tacksam.
Åtminstone, hur gjorde DU i ditt hus?
 
Jag skulle satsat på #1, och så drar du 2 kablar från mediaomvandlare till där du har router placerad idag. Det kanske går att använda något av det befintliga kablaget till tv som utgår från router?
 
hahalj
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag skulle satsat på #1, och så drar du 2 kablar från mediaomvandlare till där du har router placerad idag. Det kanske går att använda något av det befintliga kablaget till tv som utgår från router?
TV:n är idag inte inkopplad på LAN, dock en massa andra prylar just där via en switch. Så kablaget som går det måste även i fortsättningen vara normalt LAN. Det blir en extra kabel till TV:n isåfall.

Men att det blir stekhett på sommaren gör inget med medieomvandlaren då?
 
Nä, tror inte värmen ska vara nåt problem.
Kanske någon annan kan komma med input angående detta.
 
Beroende av operatör och deras sätt att installera så kan det vara både fiberdosa och medieomvandlare. Är det så kan man dra t.ex. villapatch 0,5 till 15 m mellan de två burkarna. I fiberdosa avslutas inkommande fiber och har ingen elanslutning.
Vi har källare så där finns all utrustning.
 
hahalj
A AndersS skrev:
Beroende av operatör och deras sätt att installera så kan det vara både fiberdosa och medieomvandlare. Är det så kan man dra t.ex. villapatch 0,5 till 15 m mellan de två burkarna. I fiberdosa avslutas inkommande fiber och har ingen elanslutning.
Vi har källare så där finns all utrustning.
Det är Telia Öppen Fiber. Har bara beställt fiberinstallation, kommer välja operatör senare.

Ja källaren är väl en möjlighet här också, om jag ändå måste dra en extra kabel till TV:n så kan medieomvandlaren sitta där också, blir lika fult med kabeldragningen oavsett. Bättre temperatur där. Har min NAS och en UPS där också.
 
hahalj hahalj skrev:
"
Vi har redan ett 1 GBit/s trådbundet LAN som är draget till alla rum på övervåning, entrévåning och källare som behöver snabbt internet, övriga utrymmen täcks av WLAN som kommer uppgraderas när fibern väl är på plats.
Nytt när vi får fiber är att vi kommer ha fiber-TV, denna ansluts väl via separat Ethernet-uttag på medieomvandlaren?

HUR ska man tänka när man väljer placering av medieomvandlaren? För detta bestämmer väl hur man gräver fram till huset.
Jag hade satt mediaomvandlaren där du har dragit ditt nätverk från. TV kommer helst behöva en egen nätverkskabel till mediaomvandlaren (ovanstådende nätverk går inte till din TV?).

Som det skrevs är det ett alternativ att dra en fiberpatch från där fibern svetsas fram till punkten du vill ha mediaomvandlaren, om det monteras separat.
Det är inte alltid att man får välja precis var man vill ha grejerna, utan att det måste placeras vid yttervägg, därav ovanstående förslag.
 
Har du redan nätverk installerat i huset så sätter du givetvis mediaomvandlaren där du har patchpanel och switch.
 
hahalj hahalj skrev:
Ja källaren är väl en möjlighet här också, om jag ändå måste dra en extra kabel till TV:n så kan medieomvandlaren sitta där också, blir lika fult med kabeldragningen oavsett. Bättre temperatur där. Har min NAS och en UPS där också.
Visst kan man dra kabel, jag har kört första generationens Ruckus sedan den kom för dryga 10 år sedan utan problem (xDSL och nu fiber) och har som dig NAS, mm, i källaren. Men det är ju dina förutsättningar so avgör om trådlöst fungerar.
Hat inget trådat på övervåningen, är enplans med källare.
 
Vardagsrummet är sämsta platsen tycker jag. Där vill man ju tapetsera/ måla och möblera om ibland. Dumt då med en fiberbox som sitter fast och är dyr att flytta.

Ett hyffsat torrt källarutrymme låter mycket bättre. Yttervägg bättre än innerväggar då man väldigt sällan flyttar en yttervägg.

Personligen ser jag gärna fiberdosan monterad högt på väggen då jag sen kan sätta ett överskåp eller liknande och dölja det hela
 
M Mats skrev:
Personligen ser jag gärna fiberdosan monterad högt på väggen då jag sen kan sätta ett överskåp eller liknande och dölja det hela
Eller låta den sitta öppen om det är som i ts fall att övriga grejor finns i ett källarrum och dra villapatch i kabelkanal till medieomvandlaren tillsammans med övriga "boxar" där man troligtvis också har eluttag.
Satte även jag fiberboxen uppe vid taket i källaren.;)
Men det är otroligt många som vill ha både fiberbox och medieomvandlare vid TVn.
 
hahalj
Ett bekymmer med källaren är att enda sättet att få in fibern från utsidan är genom fönsterkarmen, som man ser elkabeln här på bilden ovanför fönstret. Kanske är lite dumt.
Det går inte borra sig igenom naturstensgrunden.

En elkabel som löper ovanför ett fönster i en källare, med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fiber in till en mediaomvandlare (eller tjänstefördelare som fiberleverantören benämner den), sedan rj45 kabel till en router som följde med Teliaabonnemanget, tv kopplad på den routern, iofs Telia-TV ... Även fast telefoni inkopplad på den routern så endast en utgång från mediaomvandlaren används hos mig, men det går lika bra att köra tv eller telefoni på någon av portarna i mediaomvandlaren det har jag testat när routern gick sönder.
 
Går och går. Min fiberfixare hade ett meterlångt borr på sådär 10mm som galant fixade mina källarmurar av natursten och kalkbruk. Han jobbade å andra sidan nästan bara i ett område med en massa äldre bebyggelse, så han var väl van. Själv har jag bara borrat betydligt grövre hål i väggarna och stött på problem varje gång.

Har du källare så tycker jag definitivt du ska gå in den vägen. Ger mycket frihet för framtida förändringar. Installation av fiberutrustning under en källartrappa med synliga kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här under källartrappan tror jag exempelvis att jag ytterst sällan kommer möblera om.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
hahalj
Tack alla för era tips och råd!

Jag tror jag hittat den bästa lösningen nu, fibern får komma in genom väggen ovanför entrédörren, fiberdosa och mediaomvandlare monteras på väggen ovanför entrédörren. Behöver komplettera med ett eluttag där, inga problem. Sen en kabel åt vänster som går upp till övervåningen till routern som står precis ovanför trappan, sen en kabel åt vänster som går till tv:n.
Tror det blir bäst så. Grävningen kommer göras ett par meter framför entrédörren så det blir inga problem där.

Dörr till höger i bild:
Kablar som är fastsatta längs en hustomt, nära takrännan ovanför en entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggyta ovanför entrédörren, här kan man bygga en låda och gömma prylarna bakom:
Vägg ovanför en entrédörr med en fiberdosa och en mediaomvandlare samt ledningar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låter detta vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.