Byggahus.se
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
På sidan 12 står följande som jag inte begriper:

"Det krävs IPX4 både i område 1 och 2, men det lär finnas få tvättmaskiner som håller denna kapslingsklass. IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt. Ovansidan håller ju IPX4 men frågan är hur skyddet är mot vattenstänk från golvet."

Jag undrar vad som menas med "IP23 verkar vanligt, där IP24 hade varit tillräckligt"?
Jag menar, IP24 är väl en högre kapslingsklass än IP23?
 
Hmm, jag fick tänka till lite va f*n jag har skrivit... Jo, i område 1 och 2 krävs minst IPX4 där alltså X kan vara vad som helst för X anger skydd mot beröring och främmande föremål. Kravet gäller endast skydd mot vatten vilket anges av den andra siffran. Sedan finns andra allmänna krav på skydd mot beröring som för apparater säger minst IP2X. Så IP24, IP34, IP44, IP54 etc är ok men inte IP23 eller IP53. Tydligen har jag fått för mig att det är vanligt med tvättmaskiner som håller IP23, det kan jag inte belägga.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag fick tänka till lite va f*n jag har skrivit... Jo, i område 1 och 2 krävs minst IPX4 där alltså X kan vara vad som helst för X anger skydd mot beröring och främmande föremål. Kravet gäller endast skydd mot vatten vilket anges av den andra siffran. Sedan finns andra allmänna krav på skydd mot beröring som för apparater säger minst IP2X. Så IP24, IP34, IP44, IP54 etc är ok men inte IP23 eller IP53. Tydligen har jag fått för mig att det är vanligt med tvättmaskiner som håller IP23, det kan jag inte belägga.
Tror de flesta tvättmaskiner idag är IP24-klassade. Men intressant det du skrev om att kapslingsklassen kan vara olika i topp o botten. Tror du verkligen det kan finnas maskiner som säljs som IP24 men som inte uppfyller IP24-kraven på alla håll o kanter?
 
Jo en maskin som är klassad t.ex IPX1 eller IPX5 har den kapslingsklassen "runt om" där det är tillämpligt. IPX1 och IPX2 innebär skydd mot fallande droppar uppifrån, så i praktiken krävs inget skydd alls underifrån även om det inte sägs uttryckligen. Men IPX4 och uppåt kräver samma skydd mot vatten från alla håll. IPX3 ligger lite mitt emellan med krav på skydd mot strilande vatten i en vinkel om upp till 60 grader från lodlinjen.

Skyddet mot föremål, damm och beröring (första siffran) har också i grunden samma skydd runt om. Kravet för "basskydd" är där IP2X vilket betyder skydd mot ett finger. Men för basskydd finns också ett undantag - lätt åtkomliga horisontella ovansidor ska hålla minst IP4X (trådskydd). Om det innebär att alla bärbara apparater i praktiken håller minst IP4X runt om låt jag vara osagt...

Jag ser att jag har blandat ihop skydd mot väta och skydd mot beröring i den citerade texten ovan. Det är alltså skyddet mot beröring som ska hålla minst IP4X på ovansidan, inte vatten.

Om apparaten CE-märks ska den ha provats enligt en produktstandard och där ingår prov av kapslingsklassen så det "ska" inte går att fuska. Däremot kan det ibland vara en tolkningsfråga hur man bedömer skyddet. Reglerna för kapslingsklasser är sanslöst komplicerade jämfört med vad man skulle kunna tro.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...IPX4 och uppåt kräver samma skydd mot vatten från alla håll.

Om apparaten CE-märks ska den ha provats enligt en produktstandard och där ingår prov av kapslingsklassen så det "ska" inte går att fuska...
Tack för svar, precis vad jag behövde veta.

Anledningen till mitt intresse är att jag ska installera en tvättmaskin i sommarstugans badrum. Och då hamnar den några centimeter in i zon 1 vilket elektrikern reagerade på eftersom jag har en dusch med endast duschförhänge. Men Elsäkerhetsverket har försäkrat mig att det är OK med en IPX4-maskin i zon 1 utan att man behöver sätta dit en fast duschvägg. Vilket jag tackar för med tanke på vad en sådan vägg skulle kosta. Gäller bara att tvättmaskinen ställs på en 10 cm sockel och även i övrigt är fackmannamässigt installerad med fast anslutning etc...

Så nu börjar jakten på en helst toppmatad 40 cm bred IPX4-maskin.
Du som har tips om bra fabrikat får gärna höra av dig! :D
 
Med "OK" menar ESV att det är tillåtet enligt elinstallationsreglerna medan din elektriker troligen menar att det är olämpligt, kanske utifrån vad han såg på plats? Jag menar, områdesreglerna på centimeternivå säger ingenting om lämpligheten i varje enskilt fall. Det är dumt att duscha tvättmaskinen oberoende var den står och oberoende av dess kapslingsklass, så den relevanta åtgärden jag ser här är - dra för draperiet när ni duschar... ;) Samtidigt är det viktigt att man håller sig på rätt sida centimetergränserna för att inte väcka debatt.
 
Har nu fått svar från Electrolux beträffande min planerade installation av tvättmaskin i sommarstugans badrum. Det visade sig tyvärr att tvättmaskiner från Electrolux inte är något alternativ i trånga utrymmen.

Säkerhetsmässigt är det inga problem. Deras IPX4 maskiner uppfyller ESVs standard om att få stå i Zon 1, d.v.s. inom 120 cm från duschhuvudet.

Det som gör att Electrolux tvättmaskiner inte duger i trånga utrymmen är pga risk för fukt inuti maskinen. Om ett fel uppstår som visar sig bero på fukt i maskinen så gäller inte garantin om någon del av tvättmaskinen finns närmare än 120 cm från duschhuvudet.

Nu blir det spännande att fortsätta med övriga tillverkare som förhoppningsvis har mer fukttåliga maskiner.

Mycket tacksam för tips från dig som redan känner till något annat fabrikat som inte har denna begränsning i garantin.
 
En tvättmaskin som inte klarar ett fuktigt utrymme...saker o ting är inte som förr.
 
Måste garantin gälla?
Om ni gör en specialinstallation i trånga utrymmen så kan ni väl skippa garantin och själva köpa nytt om den går sönder i framtiden pga fukt från dusch..
Undrar om det är vanligt med fuktskadade tvättmaskiner?
Undrar även om det är lätt att säkerställa hur fukten kommit in om det beror på duschen eller annat.
En enkel toppmatad tvättmaskin bör inte vara jätte dyr utan ca 3000kr, så det är kanske inte hela världen om garantin inte gäller och garantin brukar gå ut innan tvättmaskinen går sönder.
Jag kanske tänker fel men personligen hade jag inte brytt mig om garantin gäller eller inte.
Däremot om elektrikern har åsikter så bör dessa kanske övervägas.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En tvättmaskin som inte klarar ett fuktigt utrymme...saker o ting är inte som förr.
Det är ju lite som märkesbadkläder, som är märkta med att de inte får utsättas för vatten eller solskyddsmedel...
 
  • Gilla
MaBj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.