Byggahus.se
Lite bakgrund... eller semesterkåseri från en elektroniktokig...

Ja så kom den dagen man blev utan fiber-internet. Köksradion tystnar, Telldus Live slutar fungera, mörkt i fönstren.
Hoppade på ett prisvärt erbjudande på 500Mbit/s från Telia. Lite dumt att gör det så här i semestertider om man ska vara efterklok.
Men jag hade ju en 3G USB-sticka med ett backupsimkort från Telia sedan jag hade ADSL. Teliabutiken övertygade mig om att jag inte skulle behöva använda det, men jag insisterade på att få ett nytt sim-kort vilket jag fick (hade slarvat bort det gamla) och jag hade även några gamla gigabyte kvar. :D

Nog lyckas Felia misslyckas med fiberöverkopplingen...OCH rensa bort den gamla potten på mitt gamla abonnemang och göra om abonnemanget så det blev dyrare.

Efter några dagar inhandlades en Mobile WiFi router med Hallon för surfplattor. Det kan ju vara bra att ha ändå...

Några supportsamtal senare och lite förvirring och felkopplingar eftersom jag hade ett mobilt bredbandsabonnemang så kom dom på att mitt nya fiberabonnemang var nån administrativt Failed status och inte existerade så det hjälpte inte att deras router var på plats, inkopplad och fungerade. Jag fick inget internet.
Jag väntar forfarande (på att någon manuellt skall lägga upp mitt fiberabonnemang).

Jag fick i alla fall en 4G Mobile WiFi Router till reducerat pris och sim-kortet laddades med rejält med Gigabyetes.
Okay, betala igen...men det var ju ett bra pris... Att bara ladda abonnemanget med några gigabyte gick tydligen inte.

Hur använda Mobile WiFi hemma?
Den gamla USB-stickan laddad med nya sim-kortet stoppade jag i en USB port på ASUS-routern, konfigurerade den för WAN failover. Hoppade igång på första försöket, men bara 3Mbitb/s och den tappade kontakten med 3G nätet. Inte så kul.

Körde några dagar med enbart Mobilt WiFi.

Spanade in en ny USB sticka från Huawei med möjlighet till externa antenner. Nja, lite dyr för att tas på teknik/nöjeskontot. Dessutom har Huawei sin HiLink som funkar jättebra för Windows datorer, men som innehåller liten router med NAT/DHCP som kör en nätverksanslutning över USB.
Dubbla NAT ville jag ju inte ha. Dessutom stöddes stickan inte av routern.

Där sitter man med en Alcatel LinkZone Mobile WFi Router och en Huawei E5572 Mobile WiFi.
De klarar inte så många anslutna klienter som jag har i mitt nät och många prylar är kabelanslutna.
Vad göra...

Jag jackar in den Alcatel LinkZone routern med USB kabel till ASUS routern.
Jepp, det hoppar igång efter lite konfigurerande, men är inte stabilt. Tapar kontakten.

Byter till Huawei burken. Hoppar också igång. Verkar stabilt och det är sent så jag avslutar dagen nöjd.

Nästa morgon går det inte att logga in på routern. Wi-Fi-nätverket har bytt SSID.
Har man blivit hackad eller har programvaran kraschat i ASUS routern?

Nja, det var ju inte officiellt supportat att koppla dessa produkter som jag gjorde och inte har jag senaste mjukvaran i ASUSen heller (Merlin).

Jag ligger bra till i Telias manuella orderhanteringskö. De har bara väldigt många failade ordrar just nu.
Byta operatör? Det kommer ju inte att kosta något för de har ju inte ens lyckats lägga upp abonnemanget.

Vad ta sig till?? Spännande(?) fortsättning kommer i nästa inlägg...
 
Backuplösning för Fibernätverket med ”Mobil WiFi Router”

1) Jag konfigurerade om min Accesspunkt som normalt sitter kabelansluten i andra änden av huset för att täcka garage/parkering/kök till att bli repeater av mobile wifi routern.
2) Tryckte på WPS knapparna på Alcatel LinkZone mobile-routern respektive repeater.
3) Konfigurerade namn/nycklar på de nya repeterade Wi-Fi-näten, men de är bara att strunta i att använda dem!!
4) Kopplade nätverksuttaget på repeatern (RP-AC66) till WAN på wifi-routern (RT-AC66U)

Allt verkar fungera bra! :D
Handritat schema över backuplösning för fibernätverk med mobil WiFi-router och repeater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick 25Mbit/s ner och 12Mbit/s och var nöjd.

Dubbla NAT, dvs NAT i båda routrarna är inget att göra något åt, men allt verkar funka bra iaf och det är ju bara en tillfällig lösning.
Blev inte erbjuden Telias Huawei-dongel. Den är heller inte supportad av min router.
Huawei E5572 Mobile WiFi routern saknar WPS-knapp...
När man aktiverar repeater-läget tappar ”extendern” sin IP-adress så att få in nätverksnyckeln via webb-gui verkar lite svårt...!?

Nu kan man lite friare placera Mobile Wifi routern för bra 4G mottagning.
Nästa steg blir att se över vilka wifi-kanaler som används. (Kör på auto-läget för kanalnummer tillsvidare).

Ringa Telia igen verkar inte vara någon idé. Jag behåller min plats i kön och ligger långt fram i kön, säger dom.

Idag i skrivande stund 46Mbit/s ner och 29Mbit/s upp på ASUSens routern 5G wifi och allt verkar funkar som förut.

Happy surfing :cool:
 
Varför kopplar du in kabeln från repeatern på WAN för?
Koppla den på LAN och sätt en av dina routrar som DHCP-server (om du inte har den utanför) och kör på utan dubbel NAT.
Är ju bara en vanlig trådlös brygga du gjort.

Finns ju lite bättre lösningar från tex Zyxel eller Dovado om man nu vill använda 4G som backup-länk när den primära går ner.
 
X xLnT skrev:
Varför kopplar du in kabeln från repeatern på WAN för?
Koppla den på LAN och sätt en av dina routrar som DHCP-server (om du inte har den utanför) och kör på utan dubbel NAT.
Är ju bara en vanlig trådlös brygga du gjort.

Finns ju lite bättre lösningar från tex Zyxel eller Dovado om man nu vill använda 4G som backup-länk när den primära går ner.
Kopplade repeater-porten till WAN framförallt för att MiFi routern inte har stöd för så många klienter som jag har i mitt LAN/WLAN.
Hade det gått att brygga 4G Mobile WiFi routern (E5573) hade jag gärna gjort det.

Kikade på nån Huawei dongel, tex E3372, men deras HiLink Interface har ju inbyggd NAT. En bra lösning för Windows-datorer men inte för routrar. Vågar man lita på att den fungerar i min Asus router...? Kanske man behöver flasha om dongeln för att bli av med HiLink?

Det kanske hade varit värt pengarna att satsa på en Dovado-Tiny router plus 4G-dongel så får dovadon konfigurera dongeln och så bryggar man routern så man får en ethernetansluting till ”riktiga routerns” backup-WAN-port.
 
Johnwinroth
blackarrow blackarrow skrev:
Kopplade repeater-porten till WAN framförallt för att MiFi routern inte har stöd för så många klienter som jag har i mitt LAN/WLAN.
Hade det gått att brygga 4G Mobile WiFi routern (E5573) hade jag gärna gjort det.

Kikade på nån Huawei dongel, tex E3372, men deras HiLink Interface har ju inbyggd NAT. En bra lösning för Windows-datorer men inte för routrar. Vågar man lita på att den fungerar i min Asus router...? Kanske man behöver flasha om dongeln för att bli av med HiLink?

Det kanske hade varit värt pengarna att satsa på en Dovado-Tiny router plus 4G-dongel så får dovadon konfigurera dongeln och så bryggar man routern så man får en ethernetansluting till ”riktiga routerns” backup-WAN-port.
Hej
Som jag förstår så anvädner du inte telias Router?
Hade du använt någon av de nyare 799VAC och extream så hade de bara kunnat stoppa in valfritt 4G modem med usb anslutning i den så hade du haft en backup redo.
Vad jag förstår fungerar detta även om den är bryggad.


Men vad jag kan läsa av det du skriver tror jag att en davado med 4g dongel är den vägen som du kan gå
 
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Hej
Som jag förstår så anvädner du inte telias Router?
Hade du använt någon av de nyare 799VAC och extream så hade de bara kunnat stoppa in valfritt 4G modem med usb anslutning i den så hade du haft en backup redo.
Vad jag förstår fungerar detta även om den är bryggad.


Men vad jag kan läsa av det du skriver tror jag att en davado med 4g dongel är den vägen som du kan gå
Har du kopplat upp det själv och fått det att fungera?
 
Johnwinroth
Redigerat:
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Provade för några årsedan när 799vac kom och fick den programvaran.


Något särskillt du undrar över?

Edit:
Informationen finns ju med i produktbladet för routern sida 5
[länk]
Har inte fått det att fungera. Minns att på Telia community skrevs det för ett år sen att det inte var nån support från Telia på den funktionen. Även om man själv kunde administrera funktionen i routern.
 
Johnwinroth
D Drömchans skrev:
Har inte fått det att fungera. Minns att på Telia community skrevs det för ett år sen att det inte var nån support från Telia på den funktionen. Även om man själv kunde administrera funktionen i routern.
Som tidigare medarbetare på telias support.
Precis ingen support pån någon funktion i deras router förutom standardinställningarna, vill man ha assistans är det premium supporten som gäller.

Det var tråkigt att du inte fått till det skriv ett PM så kan jag kanske hjälpa dig
 
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Som tidigare medarbetare på telias support.
Precis ingen support pån någon funktion i deras router förutom standardinställningarna, vill man ha assistans är det premium supporten som gäller.

Det var tråkigt att du inte fått till det skriv ett PM så kan jag kanske hjälpa dig
Tack. Jag är på semester så jag hoppas att jag kan återkomma när jag har routern tillgänglig.
 
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Hej
Som jag förstår så anvädner du inte telias Router?
Hade du använt någon av de nyare 799VAC och extream så hade de bara kunnat stoppa in valfritt 4G modem med usb anslutning i den så hade du haft en backup redo.
Vad jag förstår fungerar detta även om den är bryggad.

Men vad jag kan läsa av det du skriver tror jag att en davado med 4g dongel är den vägen som du kan gå
Använder å använder... Telias F@st 5370e router är ju inkopplad till fibern...
Den har inte stöd för 3G/4G USB stickor eller någon failover vad jag sett i WebGUIt.
Hade väl inte tänkt använda den men får väl ändå prova den...

En DovadoTiny + modem-sticka, bryggad, är verkar vara en bra lösning. Bra support för olika stickor och man kan placera 3G/4G-modemet där man har bra mobilnätsmottagning och dra nätverkssladd till routern.

Eller en 4G router med inbyggt modem, men många går inte att brygga. TP-link går bort, D-link DWM-923 verkar intressant liksom Netgear LB2120 eller mer avancerade som har inbyggd failover, men då börjar det blir dyrt för något som man normalt inte behöver använda.

Just nu är det ju bara en nödlösning tills fibern kommer igång igen, men jag vill nog ha en mer permanent fungerade failoverlösning på sikt.
 
Johnwinroth
blackarrow blackarrow skrev:
Använder å använder... Telias F@st 5370e router är ju inkopplad till fibern...
Den har inte stöd för 3G/4G USB stickor eller någon failover vad jag sett i WebGUIt.
Hade väl inte tänkt använda den men får väl ändå prova den...
5370e har inte stöd för det tyvärr

Men Davado är ju fina grejero
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.