Byggahus.se
Hej,

Försöker få till en fin gräsmatta men möts av detta vita i min gräsmatta.
Ser uttorkat ut men vad det är vet jag ej.

Har stödsått med Skånefrö Villa dom senaste åren.

Gräsmatta med grönt gräs och vita uttorkade strån spridda över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med ojämn grön färg och vita uttorkade gräsfläckar längs kanten, nära ett grönt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar och kanske tips på åtgärder mot detta.
 
Åsa Lund
Gissar på Vitgröe. Tror tyvärr att det är handarbete som gäller om man inte vill använda gift.
 
Vitgröne är väl fint, den vanligaste grässorten på Svenska golfgreener. Omöjligt att bli av med då det effektivt självsår sig.
 
Jag är ganska säker på att det inte är vitgröe.
 
  • Gilla
Fredrik Bendersjö
  • Laddar…
Det vita är väl resultatet av för hög klipphöjd och en slö kniv på klipparen?
Gräset har växt högt och bildat långa strå.
 
Är det inte rajgräs? Mycket grövre strån än övrigt gräs?
 
GoC GoC skrev:
Det vita är väl resultatet av för hög klipphöjd och en slö kniv på klipparen?
Gräset har växt högt och bildat långa strå.
Jag har en robotgräsklippare som går mellan kl 10-20 fem dagar i veckan, byter rakblad ungefär en gång i månaden.
 
M mossmasaker skrev:
Är det inte rajgräs? Mycket grövre strån än övrigt gräs?
Känns mycket grövre än de andra stråna i mattan, kan det vara det 20 % engelska rajgräset som finns i Skånefrö Österlen Villa kanske?
 
A andreasli skrev:
Jag har en robotgräsklippare som går mellan kl 10-20 fem dagar i veckan, byter rakblad ungefär en gång i månaden.
Glömde skriva att den är satt på en klipphöjd av 4cm.
 
Jag har liknande i min väldigt välskötta gräsmatta. Tror dock också att det är vitgröe, eller någon variant därav. Vitgröe/poa annua är mer torkkänsligt än andra normala grässorter i en svensk gräsmatta så de gulnar snabbare. Vitgröe finns både ettårigt och flerårigt, sägs att den fleråriga är mer vanlig i kyligare klimat.
 
A andreasli skrev:
Hej,

Försöker få till en fin gräsmatta men möts av detta vita i min gräsmatta.
Ser uttorkat ut men vad det är vet jag ej.

Har stödsått med Skånefrö Villa dom senaste åren.

[bild] [bild]

Tacksam för svar och kanske tips på åtgärder mot detta.
Som andra skriver är det en viss gräsart som bildar gulvita strån när de torkar. De ingår som beståndsdel i vissa blandningar. Av egen erfarenhet så kopplar jag också som någon skrivit ihop det med slöa blad på klipparen så snittet blir fult. Därmed torkar det ut eller drabbas av någon sjuka.
 
Skall du ha snygg gräsmatta så finns det bara en sak. En rejäl cylinderklippare med vassa skär
 
Tog några nya bilder ikväll, tycker det ser ut som rajgräs som gulnat?
Hand håller en tuva med gulnat rajgräs, synlig rot och grön bakgrund av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp en strå av gulnat rajgräs framför en suddig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gräsmatta med blandning av friskt grönt gräs och gulnade grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker även då det är en hel del gräs som gulnat på vissa ställen?
Närbild av gräsmatta med områden av gulnande rajgräs bland grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill tacka för alla som visat intresse hittills!
 
Så där ser min gräsmatta också ut nu efter att jag installerat robotklippare.. Vet inte om det beror på torka eller vad det kan vara. Min gräsmatta har varit väldigt grön tidigare men sedan roboten gått varje dag ser gräsmattan ut precis som din. Nu har jag ställt ner klipparen så den inte klipper alls lilka ofta, får se om det gör någon skillnad.. Jag fick för mig att det var gräs som torkat p.g.a. torka..
 
Dom där robotklipparna kör ju ner gräset med hjulen så det blir liggandes platt nästan lika mycket som dom klipper av gräset. Gräset växer, förgrenar sig och bildar strån som alla gräs blir gula.
Blir snyggare gräsmatta av en rotorklippare med vass kniv, men absolut bäst med cylinderklippare.
På en golfbana används ju bara cylinderklippare, som roterar mot körriktningen och därmed lyfter gräset upp mot skäret innan det klipps av, på alla spelytor. Rotorklippare används knappt förutom till att ansa hög ruff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.