Byggahus.se
Har ett par meter långt och ca 1 meter bred som skulle vara en gräsmatta men är något helt annat. Där växer det allt möjligt och även på andra sidan staketet växer det en stor buske/träd eller vad det nu kan vara som garanterat har en del av rötterna hos mig. Grannen bryr sig inte vad som händer men den så om den dör så dör den men eftersom det är så packat och rötter så tänkte jag se om jag kunde "mjuka" upp jorden lite innan jag sätter ner spaden och gräver för jag försökte det i förrgår och spaden gick knappt ner :)

Fick förslag om att använda spätt och lite vatten men finns flera sätt så tar jag emot det så det går lite lättare.
 
Tror det går bättre med ett spett än något som du har spätt ut...
 
  • Gilla
Tranarö
  • Laddar…
Helt obegripligt.
 
Vad är det som är svårt att förstå? TS vill ha tips på hur man luckrar upp jorden på annat sätt än med ett spett. Har inga tips, men ogillar dryga svar.
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Jordfräs.
 
M mielo skrev:
Tror det går bättre med ett spett än något som du har spätt ut...
hehe ber om ursäkt om jag skrev lite fel ;)
 
T term skrev:
Helt obegripligt.
Ajdå var inte meningen att skriva att det är svårt att förstå men ibland så skriver man lite för fort och då kan det vara svårt att läsa.
 
D Daniel 109 skrev:
Jordfräs.
Hmm jo men känns lite onödigt att hyra en och köra på den lilla plätten.
 
Korp(hacka)

380051.jpg
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Hmm det kan faktist vara något.
Bra förslag tack.
 
Vattna rikligt, ställ ut spridaren och dra igång så den just fiser ut vatten där du tänkt gräva.
O nu menar jag inte 30min utan starta och glöm bort den halva dagen hela dagen är bättre.
Brukar göra underverk för hård jord, sen är det bara att gräva och hugga rötterna med "skit" yxan.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Det går faktiskt hjälpligt att luckra upp ett mindre område med högtryckstvätt om du råkar ha tillgång till en sådan. Rotojetmunstycke eller liknade fungerar bäst.
 
Jag brukar använda en grep.

En grep med svart skaft och grå metalltänder mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stewed skrev:
Jag brukar använda en grep.
Får man ner en grep mer än någon cm är jorden redan mjuk. ;) Har TS jord liknande min kommer man i bästa fall ner kanske fem cm om man svingar en korp allt man kan.
 
Claes Sörmland
Det är naturligtvis helt fel årstid för handgrävning, nu har ju marken torkat till betong. Så jag tror också på pysvattning under mycket lång tid. Sen spett, tigersåg med grovt långt blad för rötterna och skyffel för att få upp massorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.