Byggahus.se
Samlas ganska mycket vatten i droppskålen så efter jag bryggt 5-6 koppar så behöver den tömmas.
Den är självrengörande men skall den verkligen tömma vatten direkt i droppskålen. Det kommer lite vatten från dryckesutloppet under rengöringen och det samlar jag upp i ett glas.
På min förra kaffemaskin Delonghi så kom rengöringsvattnet enbart från dryckesutloppet och inget direkt i droppskålen.
Så ni med liknande Siemens maskiner är detta som det skall eller kan jag ha någon form av läcka. I övrigt funkar maskinen bra och brygger gott kaffe!
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Hur gammal är din maskin? Och fullständigt e-nr såklart
 
Nej, den ska inte fyllas till bredden efter ett par 5 koppar.

Hjälper visserligen inte dig, men hade själv en EQ5 som läckte som ett såll efter ett par år, bytte packningar och några delar men ville inte bättra sig. När jag letade info så hittade jag ganska så många som hade problem med läckande siemensmaskiner.

Tröttnade och köpte ett annat märke.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Hur gammal är din maskin? Och fullständigt e-nr såklart
Köpte den för en vecka sedan.
e-nr TE653311/11
 
Köpte som ny eller beg? Min jura töms efter ca 8-9 koppar. Hade ett par Siemens innan sista eq6 gick det väl typ 10-12 koppar innan tömning. Signalerar den fullt efter 5-6koppar? Låter annars som det läcker i den som redan påpekas. Fick billiga rep satser på eBay.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Köpte som ny eller beg? Min jura töms efter ca 8-9 koppar. Hade ett par Siemens innan sista eq6 gick det väl typ 10-12 koppar innan tömning. Signalerar den fullt efter 5-6koppar? Låter annars som det läcker i den som redan påpekas. Fick billiga rep satser på eBay.
Sprillans ny, efter ca 6 koppar signalerar den fullt å då fångar jag upp rengöringsvattnet som kommer från kaffe utloppet i ett glas.
Lutar åt att jag får åka tillbaka med den.
Så det kommer ändå vatten direkt i droppskålen och inte bara från kaffeutloppet?
 
Ja den sköljer rent slangar o rör vid uppstart och avstängning så spillvatten kommer alltid.

Edit såg att du fångade upp vattnet i ett glas.
Är det fullt fast du fångar upp vatten i glas eller signalerar den bara? Tror den maskinen räknar antal starter och signalerar efter det. Tror inte den har en ”riktig” nivåvakt.

Nej då låter det skumt då verkar det som att den läcker. Inte första EQ isf som gör det. Finns kanske en orsak varför det finns så många som säljer renoveringssatser till dom. Hoppas du inte köpt på Elgiganten för den allra första vi köpte så va det fel på och åkte tillbaka med o trodde att vi skulle få en ny men den skickade dom på service så vi fick vänta i en vecka.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
Den sköljer ju alltid vid start/stopp så frågan är om det blir fullt vid drift eller vid rengöring.
Mao blir det fullt om du tar 5-6 koppar direkt efter varandra? I så fall reklamation.
Om den startar o stoppar på typ 5 min så ställ upp energispartiden till mera lämpligt 60 min.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Ja den sköljer rent slangar o rör vid uppstart och avstängning så spillvatten kommer alltid.

Edit såg att du fångade upp vattnet i ett glas.
Är det fullt fast du fångar upp vatten i glas eller signalerar den bara? Tror den maskinen räknar antal starter och signalerar efter det. Tror inte den har en ”riktig” nivåvakt.

Nej då låter det skumt då verkar det som att den läcker. Inte första EQ isf som gör det. Finns kanske en orsak varför det finns så många som säljer renoveringssatser till dom. Hoppas du inte köpt på Elgiganten för den allra första vi köpte så va det fel på och åkte tillbaka med o trodde att vi skulle få en ny men den skickade dom på service så vi fick vänta i en vecka.
Har ställt ett glas under kaffeutloppet. Så vid varje rengöring så hamnar det lite vatten från utloppen i glaset. Men det hamnar vatten i droppskålen ändå som kommer från någon annanstans än utloppen.
Jag har skickat ett mail till Siemens nu då det tyder på att något är galet.
 
tttomten TomasJor skrev:
Den sköljer ju alltid vid start/stopp så frågan är om det blir fullt vid drift eller vid rengöring.
Mao blir det fullt om du tar 5-6 koppar direkt efter varandra? I så fall reklamation.
Om den startar o stoppar på typ 5 min så ställ upp energispartiden till mera lämpligt 60 min.
Det blir en rengöring mellan varje kopp och jag ställer ett glas under kaffeutloppet som fångar upp spillvattnet. Så frågan är om det skall komma spillvatten från andra ställen än kaffeutloppen.
 
Låter helt klart som måndagsexemplar.
Jag har liknande på en maskin som stått ett tag så packningarna torkat ihop.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
Nej det ska inte komma spillvatten på något annat ställe än utloppet.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
Då var den returnerad och pengarna återbetalade.
Då kommer nästa utmaning, vad skall jag satsa på istället.
Funderar på denna philips series 5000 ep5333
Någon med erfarenheter från den eller tips på andra maskiner i 6000:- segmentet.
Vill kunna göra både "vanligt" kaffe i mugg, espresso, cappuccino å andra kaffevarianter.
 
Räcker det med en koppsmaskin eller behöver du göra två åt gången. Väntade många år på att få köpa en jura men efter sista siemensen så va det bara att slå till. Blev en jura ena 8. Vilken gudomlig maskin. Värt dom extra pengarna. Om inte annat för designen. Vet flera som är nöjda med Philips vet dom inte vilka modeller dom har.

Ett tips kan vara att köpa en beg jura. Brukar vara hållbara och fasta priser på service/delar
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Räcker det med en koppsmaskin eller behöver du göra två åt gången. Väntade många år på att få köpa en jura men efter sista siemensen så va det bara att slå till. Blev en jura ena 8. Vilken gudomlig maskin. Värt dom extra pengarna. Om inte annat för designen. Vet flera som är nöjda med Philips vet dom inte vilka modeller dom har.

Ett tips kan vara att köpa en beg jura. Brukar vara hållbara och fasta priser på service/delar
Googlat runt lite och Jura ena 8 är klart intressant!
Det enda som verkar vara lite bökigt är den dagliga mjölkrengöringen som Jura rekomenderar.
Hur upplever du den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.