Byggahus.se
Vi kommer snart få tillträde till våran nya lägenhet där det finns ett original 50-tals kök i fint skick.

Våran första tanke och plan var att ta bort det gamla köket (självklart helst sälja eller skänka bort) och sätta dit ett nytt Ikea kök. Framförallt för att det inte riktigt är våran stil och för att vi har tänkt att riva väggen mellan kök och matrum och ha ett ”L-format” kök istället.

Men det kan ju ändå vara värt att kolla på möjligheterna att ha kvar/anpassa det gamla köket. Måla luckor osv är ju inga problem men att göra det till ett ”L-format kök” kräver ju en hel del arbete. Även att det ska höjas upp osv.

Värt att nämna är att det också går en ventilationstrumma längs med överskåpen som är ca. 30 x 30 cm, vilket innebär att vi kommer att få sätta 60 cm höga skåp under ventilationen och ha en täcksida över om vi byter kök.

Tanken är sen att oavsett nytt eller gammalt kök ha kylskåp och frys till vänster om köket på kortsidan.

Har ingen direkt konkret fråga, utan är väl mest intresserad av att höra era tankar och idéer! :)
 
  • Vitt 50-tals kök med originalskåp, kakel, rostfri diskbänk och en ventilationstrumma ovanför skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välbevarat 50-talskök med vita luckor, rostfri diskbänk och ventilationstrumma ovanför överskåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Vi har renoverat ett liknande. Bytte bänkskiva och satte häll i, höjde alla arbetsytor, lämnade fronter på lack och målade väggar/skåp.

Blev toppen för billig peng.
 
Grattis till lägenheten och köket. Finns det inte andra saker att lägga tid och pengar på i lägenheten? Låt köket vara, ser fint ut!
 
BirgitS
Om möjligt behåll stommarna för den kvaliteten som det är på dem går knappt att köpa idag. De har ju hållit i väldigt många år och är fortfarande i bra skick men med dagens Ikea-stommar får man vara glad om de överlever i 20 år.

Om matrummet är bakom kyl/frys mm så kanske det går att ha kvar stopparna längs den andra väggen och kanske återanvända en del av stommarna på en ny plats.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag flyttade för många år sedan in i ett 20-talshus med kök från 40/50talet. Hade tänkt byta köket men nu blev det inte av - det fungerade ju och andra väsentligare renoveringar kom i vägen. Målade dock skåp och väggar, bytte efter hand ut spis, kylfrys och golv och behöll köket fräscht. Bodde faktiskt där i 24 år med detta gamla men fungerande kök. Sålde huset och inte ens köparna bytte!

Flera gånger var jag inne på rivning när diskmaskinsdiskussion var på tal men då hade hela köksbänken behövt rivas så det blev bänkmaskin istället.

Ditt kök ser funktionellt och fint ut. Flytta in och känn efter. Ett byte behöver inte bli kvalitetsmässigt så mycket bättre och det viktigaste är att ni, när ni lägger ner så stora kostnader, verkligen stannar kvar i lägenheten.
 
Hur tänker ni kring diskmaskin, är det något ni vill ha?
 
BirgitS BirgitS skrev:
dagens Ikea-stommar får man vara glad om de överlever i 20 år.
ikea har ju 25 års garanti på kök
 
Behåll befintligt men höj alla bänkar, luckor och lådor lämnar du in på lack om dom börjar se tråkiga ut, stommarna kan du om du vill måla invändigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Om det ändå ska göras om lite för att man vill ha diskmaskin och bytas en del så hade jag bytt ut bänkskåp, med diskbänk och väggskåpen, men behållt dom bakom om allt inte ska bytas ut.
 
T tergo skrev:
ikea har ju 25 års garanti på kök
Det är väl bara i en torr miljö utan slitage? Ikea har prisvärda kök men inte med kvalité som kan jämföra sig med det kök som sitter i lägenheten...
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
ikea har ju 25 års garanti på kök
Garantin är begränsad till material- och produktionsfel. inte repor, slitage, fuktskador, oaktsamhet osv. som uppstår mycket lättare i dessa lätta stommar jämfört med gamla massiva, och jag har sett ett 5 år gammalt kök från Ikea med fuktskador i diskbänksskåpets stomme.
 
Fulkemisten
Jag hade valt att behålla köket. Älskar funkis! Håller själv på att renovera mitt eget fula, dåliga 80-talskök tillbaka till 50-talet utseendemässigt och med avseende på vissa funktioner. Allt blir definitivt inte bättre med nytt även om man gärna vill ha vettig höjd på bänkar och kanske mjuka expansionsbeslag.
 
Stort tack för alla tankar och tips! Efter mycket funderande så lutar det nog ändå (tyvärr) åt ett Ikea kök.

Framförallt för att vi tycker det är finare, och på sätt och vis enklare då det känns som om att det bli mycket jobb med att få in en diskmaskin i det nuvarande köket och att få till det vänstra hörnet/delen med den nya delen.

Är ingen snickare och kommer heller inte anlita någon, Ikea köket har jag tänkt fixa själv dock.
 
BirgitS
Ta då och försök sälja/skänka köket mot bortmontering. Det kan finnas de som vill komplettera ett kök från samma tidsepok.
 
  • Gilla
Bebopin
  • Laddar…
J
Vi valde att behålla 50-tals köket och har levt med det nu ett par år. Definitivt nöjd med det beslutet. Det åldras med värdighet tycker vi. Det är en sådan kvalitet i allt så att slitage ser på nått sätt naturligt ut, det är nog den stora skillnaden mot moderna lösningar. Sen ser jag att du har en diskbänk som är mycket svår att hitta värdig ersättare till, den ska du bara behålla!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.