Byggahus.se

Om ni tar en utflykt ut i naturen, hur brygger ni kaffe?

  • Antal röster
    112
Hej

Om ni tar en utflykt ut i naturen, hur brygger ni kaffe?
(Tänker att det som fungerar på utflykt fungerar hemma när det är strömavbrott)
 
Brukar ta kokkaffe, gärna över öppen eld men funkar lika bra på stormköket. Det ligger nog mer i känslan än smaken varför jag tar kokkaffe.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R Rty skrev:
Det ligger nog mer i känslan än smaken varför jag tar kokkaffe.
Är ingen anhängare av kokekaffe, men jag förstår exakt vad du menar, känslan man får när man brygger är viktig.

Jag gillar t.ex. känslan och doften när man häller vatten långsamt ner i bryggtratten och försöker undvika att det kommer för högt upp på sidorna.
Men jag startade denna tråd för att få lite nya idéer, för jag tycker bryggtratt är lite bökigt att ha med sig ut, det blir fort lite höga torn och vingliga konstruktioner.
 
Slängde nog min filterhållare i flytten senast. På kortare utflykt kör jag kaffe från bryggaren i termos. Annars om jag behöver koka på plats tar jag snabbkaffe, tycker det duger för dom korta perioder det gäller.
Tar inte med mig kok eller brygg ut för jag tycker det blir onödigt mycket skräp och pill. För mig är enkelheten skön!

Vid strömavbrott har jag ingen värmeplatta, kanske skulle haft en kokplatta på grillen?
 
På fjällvandringar är det oftast kokkaffe, men ibland gör jag lite pour over när jag saknar bryggkaffet.

Till kortare dagsturer kommer oftast en termos med.
 
Snabbkaffe så klart!
Fast helst tar jag med ett par pilsner i stället :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Termos på kortare turer fungerar bra, det smakar fortfarande gott efter ca 3-6h, men sedan börjar en hel massa märkliga smaker komma fram (det går fortfarande att dricka men, personligen börjar jag då drömma mig bort mot nybryggt).

Jag testade faktiskt för en liten stund sedan Löfbergs "Coffee bags, italian style" och dessa smakade ok. Inte lika bra som bryggkaffe, men bättre än snabbkaffe.
En klar nackdel är dock priset, 36 kr för 8 st påsar dvs 4,50 kr/kopp.
(Tänker att jag nämner detta nya sätt eftersom ingen har röstat för detta alternativ ovan).
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snabbkaffe så klart!
Fast helst tar jag med ett par pilsner i stället :cool:
Finns det frystorkad pilsner man kan blanda med fjällvatten?
 
  • Gilla
  • Haha
Mjölsered och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns det frystorkad pilsner man kan blanda med fjällvatten?
Vad är fjällvatten, är det tjejkiss?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns det frystorkad pilsner man kan blanda med fjällvatten?
Ja faktiskt, eller iaf nått snarlikt.
 
Beror lite på.
Dagsturer eller långa turer helt till fots, själv, snabbkaffe. Pga vikt.

Är det planerat med basläger, dagsturer från basläger som flyttas, så brukar gemensam utrustning fördelas och då används en rostfri kaffekittel (tror den ligger på ca 3 liter) som kastrull, då det är enklare logistikmässigt.
 
jsiei97 jsiei97 skrev:
Termos på kortare turer fungerar bra, det smakar fortfarande gott efter ca 3-6h, men sedan börjar en hel massa märkliga smaker komma fram (det går fortfarande att dricka men, personligen börjar jag då drömma mig bort mot nybryggt).

Jag testade faktiskt för en liten stund sedan Löfbergs "Coffee bags, italian style" och dessa smakade ok. Inte lika bra som bryggkaffe, men bättre än snabbkaffe.
En klar nackdel är dock priset, 36 kr för 8 st påsar dvs 4,50 kr/kopp.
(Tänker att jag nämner detta nya sätt eftersom ingen har röstat för detta alternativ ovan).
Olika märken ändrar sig olika fort. I vissa kryper syran fram fort, men ex Arvid Nordqvist kan klara sig nästan en hel dag i en termos. Kan vara värt att prova runt om man bara är ute efter kaffe för dagen.
Själv kör jag strikt med enbart vatten i termos, för då kan jag göra choklad, kaffe eller annat snabbt och smidigt. Och medans man njuter av det, så värmer man upp nytt vatten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Konstaterar att kokekaffe är det näst vanligaste alternativet.
Blir lite nyfiken, hur brygger ni för att för det gott?
 
1. Värm vatten i en kittel.
2. När vattnet kokar, häll i kaffe och lyft av kitteln från värmen.
3. Låt stå en liten stund.
4. Första koppen som tappas ur kitteln går tillbaka ner i kitteln - på så vis så sjunker stor del av sumpen till botten.
5. Njut nu av nästa kopp kaffe.

Dosering beror på vatten och kaffesort, samt om man gillar starkt eller svagt kaffe. Mitt tips är dock hellre koka lite för starkt och då spä med lite varmt vatten.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Aeropress med stålfilter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.