Byggahus.se
Runt 15 Mkr har någon gissat på. Tror det är närmare sanningen. Men TS läser säkert tråden och svarar han inte får man väl finna sig i att det är en väl privat fråga.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Martin_B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Runt 15 Mkr har någon gissat på. Tror det är närmare sanningen. Men TS läser säkert tråden och svarar han inte får man väl finna sig i att det är en väl privat fråga.
15 miljoner? För själva byggnaden?

Skall de gjuta HEA balkarna i guld eller? :D
 
Martin_B
Hade jag haft 15 mille att spendera på att uppföra ett hus, så hade jag byggt aningen mer grandiost om man säger så... för de pengarna bygger man ju ett mindre slott.
 
Bara taket lär ju gå på en mille! :D
 
Martin_B
C crazytok skrev:
Bara taket lär ju gå på en mille! :D
Ja det kan nog stämma, men så är ju tak dyra också, i synnerhet när det skall vara torn osv. samt falsad plåt. Smakar det så kostar det. Det som också fördyrar taket är mer speciella takstolar, avväxlingar osv.
Stommen däremot är inget speciellt utan blir aningen dyrare än motsvarande villa i samma storlek.

Det som fördyrar är i så fall är själva byggnationen av stommen då det är lite vinklar osv. Lite samma med fasaden, kan bli lite extra arbete vid knutar osv. p.g.a lite olika vinklar osv.

Det som blir extra dyrt är källaren i så fall, möjligen sprängning ifall där är mycket berg, och lite beroende på hur många hus som skall besiktigas.

Sedan blir fönstren lite speciella, men eftersom de inte är så stora så blir de nog inte så vansinnigt dyra ändå i jämförelse med andra fönster. Men klart det blir en stor kostnad, gratis är det inte.

Jag kan inte se vad som skulle sticka iväg så vansinnigt i pris mer än det speciella taket och källare i två våningar faktiskt, just eftersom det är de två bitarna som är så utöver det vanliga. Naturligtvis får man räkna med att flera moment sticker iväg i pris en aning då huset är mer speciellt än det vanliga, men inte så att det skulle snudda vid 15 miljonersstrecket. Känns inte så i alla fall.
Det är ju inget jättestort hus precis, så någon jättestor materialåtgång är det ju inte, mer än för källaren i så fall som är tänkt att bli i dubbla plan.
 
  • Gilla
fhager
  • Laddar…
Martin_B
Hade det gällt huset i TS allra första inlägg, dvs. huset här nedan, så hade jag nog tänkt runt 9-10 kanske, men det är en helt annan typ av byggnad. Där pratar vi om en takhöjd på kanske 320 cm, 2m höga fönster, en hel del utvändiga stuckaturer, förmodligen en interiör som är mer grandios med en stor fin central hall med en bred vacker trappa upp till övervåning, möjligen ytterligare en extra trappa från köksentrén upp till jungfrukammaren, osv.
Det är stor skillnad på hus och hus.

Edit: Förstorade bilden av huset nedan och jag lägger nog på ytterligare en mille för de utvändiga stuckaturerna... (de invändiga har jag inte tagit hänsyn till) så 10-11 i så fall.

 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Christensen
  • Laddar…
Om snittpriset per kvm är typ 28’ och TS utnyttjar sina 158 kvm BYA så blir ju bara två vanliga våningar 4,5 Mkr.

Lägg till det ett par källarvåningar, ett väldigt speciellt tak och andra skräddarsydda lösningar skulle jag bli förvånad om 10 Mkr räcker långt. Sen är det förvisso mycket pengar mellan 10 och 15 Mkr, men ett billigt hus kan vi nog alla gissa att det inte blir.

Men det är ju kul! Har TS råd är det ju utmärkt med någon som törs ta ut svängarna lite. :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Runt 15 Mkr har någon gissat på. Tror det är närmare sanningen. Men TS läser säkert tråden och svarar han inte får man väl finna sig i att det är en väl privat fråga.
Ok, jag antar att pris/budgetfrågan fortsätter att komma så länge jag inte kommenterar, så jag får väl göra det en gång nu så slipper jag ta upp detta igen... ;)
Sanningen är att jag idag (såklart) inte vet vad det landar på, men jag har väl en väldigt grov(!) uppskattning.
Allt beror såklart på vad man tar med i kalkylen, men om man verkligen tar med allt inkl. golv, fast inredning(kök,tvätt) och teknik som vvs/bergvärme, markarbeten och allt administrativt som konstruktion, bygglov, anslutning va osv osv... (dvs. ett inflyttningsbart hus eller egentligen två då det ju finns med ett mindre hus också) så är väl min gissning att det blir närmare 15 än 5 iaf. Mer svar en så blir det inte.
Diskuterar dock gärna priser på olika byggmoment etc. framöver då det kan vara intressant för andra.

Såklart hade man haft en bättre bild om man haft en leverantör som gett en komplett offert. Men svårigheten här har varit att kommunen tidigit indikerade att de ej ville ge bygglov för detta och enda sättet att faktiskt få klarhet i om/vad som gick var att göra en ansökan (som nu gått igenom). Att innan detta är klart lägga ner tid och pengar på att få kompletta offerter och konstruktionshandlingar (som någon tog upp i tråden), skulle innebära alltför stora kostnader för ett projekt som ev. aldrig skulle kunna bli av pga bygglov. Givetvis har väl en del nyckelparametrar stämts av så det skall förhoppningsvis inte finnas något som är "omöjligt" eller iaf väldigt krångligt att konstruera, men givetvis finns det detaljer som är oklara, ex. tjocklek på bjälklag.

Det är detta jag jobbar med nu (samt att jag gräver ut det jag kan själv) . De flesta husbyggare jag pratat med tackar nej då de tycker det är för komplext och helt enkelt kräver för mycket arbete för att ens ta fram en offert. Lite har väl detta nu underlättats av att jag tagit fram bättre underlag. Tipps på byggare/leverantörer mottas tacksamt! ;)
 
  • Gilla
Huddingebo och 10 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Hade det gällt huset i TS allra första inlägg, dvs. huset här nedan, så hade jag nog tänkt runt 9-10 kanske, men det är en helt annan typ av byggnad. Där pratar vi om en takhöjd på kanske 320 cm, 2m höga fönster, en hel del utvändiga stuckaturer, förmodligen en interiör som är mer grandios med en stor fin central hall med en bred vacker trappa upp till övervåning, möjligen ytterligare en extra trappa från köksentrén upp till jungfrukammaren, osv.
Det är stor skillnad på hus och hus.

Edit: Förstorade bilden av huset nedan och jag lägger nog på ytterligare en mille för de utvändiga stuckaturerna... (de invändiga har jag inte tagit hänsyn till) så 10-11 i så fall.

[bild]

Ta det lite lugnt med kommentarerna, ibland känns det som en chattfunktion när man ser dina kommentarer. Det är TS projekt vi vill följa :)
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
F
Martin_B Martin_B skrev:
Det som blir extra dyrt är källaren i så fall, möjligen sprängning ifall där är mycket berg, och lite beroende på hur många hus som skall besiktigas.
Antalet hus som eventuellt skall besiktigas vid sprängning är en ovidkommande ekonomisk petitess jämfört med hantering och transport av all sprängsten från en dubbel källare. Det gäller ju fö oavsett om det är berg eller inte, det är väl i runda slängar knappt 1000 kubik som skall upp och på det så växer berg. Det blir en betydande transport och enentuell deponikostnad.

Men coolt med hel källare, obeskrivligt coolt med dubbel källare. Jag hoppas att det förbereds med avlopp och brunn för avloppspump om det nu behövs för full framtida flexibilitet av källaren. Man kan göra mycket coolt med en sån källare, jag vet precis vad jag skulle göra med högdelen. Och jag hade fått riktigt dumma ideer om utrymmet under garaget med.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Det blir en betydande transport och enentuell deponikostnad.
Bort kört berg brukar väldigt sällan hamna på deponi, det är helt enkelt värt för mycket för det. Det vanliga är att det går till någon kross om inte transportkostnaderna dit är på tok för höga. Man brukar dessutom få betalt för material som kan krossas men det är inget man blir rik på.
 
F
R roli skrev:
Bort kört berg brukar väldigt sällan hamna på deponi, det är helt enkelt värt för mycket för det. Det vanliga är att det går till någon kross om inte transportkostnaderna dit är på tok för höga. Man brukar dessutom få betalt för material som kan krossas men det är inget man blir rik på.
Man tippar på närmaste plats där det är gratis. Berg betalar man naturligtvis inte deponi för då det är förstklassigt material. Inte får man heller betalt för det i Göteborg, inte som privatist iallafall. Mögmassor betalar man dyrt (helt sjukt dyrt) för att bli av med här och man kör dom långt med.
 
Jag fick betalt för de bergmassor som min "grävare" körde bort när vi sprängde för vårt hus. Förvisso 22 år sedan så det kan ju ha ändrats några gånger sedan dess..... Det var krossen i Kållered som tog emot bergmassorna.
 
Vet vi var i landet detta hus skall byggas?
 
Gammelnörden
Vad sägs om att dölja ett flackt tak med ett räcke så att det ser ut som en utkiksbalkong ungefär som på det här huset?
Hus med räcke runt flackt tak som skapar illusionen av en utkiksbalkong. Arkitektonisk ritning av hus med räcke på flackt tak som liknar en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.