Byggahus.se
Magnus E K
Byta ut hela diskmaskinen om det är sladden som är trasig låter onödigt. Men att skarva kabeln känns också fel då det borde vara relativt enkelt att byta sladden. Jag har aldrig haft en diskmaskin, men på tvättmaskiner har jag två gånger bytt sladd (för att få en längre) och det har bara varit att lossa höljet, skruva loss gamla sladden och skruva dit den nya.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Byta ut hela diskmaskinen om det är sladden som är trasig låter onödigt. Men att skarva kabeln känns också fel då det borde vara relativt enkelt att byta sladden. Jag har aldrig haft en diskmaskin, men på tvättmaskiner har jag två gånger bytt sladd (för att få en längre) och det har bara varit att lossa höljet, skruva loss gamla sladden och skruva dit den nya.
Lägg gärna upp bild, beroende på var skadan är går det kanske klippa bort skadan och skruva på stickproppen igen.

Du kan låta Kennets megga/isolationsprova så du ser att värdena är ok. Och gnagarproblemet bör kanske åtgärdas.
 
  • Gilla
G.Kasper
  • Laddar…
Magnus E K
Ja, jordfelsbrytaren kan ha förhindrat brand här, så även om det förstås var extremt irriterande när den gjorde lägenheten strömlös upprepade gånger så kunde alternativet varit mycket värre. Därmed inte sagt att jordfelsbrytaren kommer skydda mot allt som mössen kan ställa till med, så du borde verkligen pressa hyresvärden att komma till rätta med problemet.
 
  • Gilla
G.Kasper och 1 till
  • Laddar…
Lägger upp en bild under morgondagen.

Hv tycker jag ska sätta upp musfällor. De är det enda man kan göra säger han. Jag har aldrig vart med om detta problem, då jag bott inne i stan i betonghus.
 
G G.Kasper skrev:
Lägger upp en bild under morgondagen.

Hv tycker jag ska sätta upp musfällor. De är det enda man kan göra säger han. Jag har aldrig vart med om detta problem, då jag bott inne i stan i betonghus.
Musfällor? Det hjälper nog föga mot din råttinvasion. Detta måste proffsen lösa, deras beteende måste studeras och mattillgång strypas.
 
A
S Slugge skrev:
Musfällor? Det hjälper nog föga mot din råttinvasion. Detta måste proffsen lösa, deras beteende måste studeras och mattillgång strypas.
Helt rätt. Borde inte hyresvärdens försäkring gå in och täcka att skicka ut Anticimex?
 
Erik_Hansson skrev:
Helt rätt. Borde inte hyresvärdens försäkring gå in och täcka att skicka ut Anticimex?
Ja, kan hålla med, tycker samtidigt AC många gånger är överskattade men några grundråd kan man ju få där.

Tipset är nog i första hand att flytta, då föreningen verkar skötas dåligt, går ju även skaffa någon orm eller ett par katter, när gnagarna väl är borta kan man installera ett ljud på vinden som de ogillar.

Men en kraftinsats behövs, det är fullt av råttor och fler blir det dagligen, tror iofs det i första hand är möss, men ändå, finns ingen plats för gnagare i ett hyreshus.
 
Mikael_L
S Slugge skrev:
Ja, kan hålla med, tycker samtidigt AC många gånger är överskattade men några grundråd kan man ju få där.
Anticimex är inte ett företag jag har några höga tankar om.

Men jag har fått för mig att det är överlåtelsebesiktningar de borde hålla sig ifrån, men dock att de är någorlunda OK som skadedjursbekämpare.
Och det finns kanske inte heller några direkta konkurrenter att vända sig till i sådana frågor?
 
Naturligtvis ska du göra som någon skrev, sätt dig och vänta på hjälp i stället för att göra nått åt orsaken och skaffa någon "råttfälla" och lösa problemet själv.
 
  • Gilla
Magnus Lindblom
  • Laddar…
A
S Slugge skrev:
Ja, kan hålla med, tycker samtidigt AC många gånger är överskattade men några grundråd kan man ju få där.
Jo, men försäkringsbolaget lär väl vilja att skadedjuren försvinner, vilket blir Anticimex jobb.

Några musfällor lär inte hjälpa, utan det behövs mer metodisk åtgärd.

OBS att skador som orsakas av skadedjur ofta inte ersätts. Så var det iaf med vårt FB.
 
Lustigt att råttfällor inte hjälper? Hos mig fungerar det, i alla fall mot råttor och möss. Men det hjälper ju inte mot ett jordfel.
 
A
E elmont skrev:
Lustigt att råttfällor inte hjälper? Hos mig fungerar det, i alla fall mot råttor och möss. Men det hjälper ju inte mot ett jordfel.
Fällor hjälper ju, men det lät som en invasion av råttor och annat, och finns de i väggarna mm, så brukar inte vanliga fällor hjälpa så mycket, vad jag vet.
 
Vi har vanliga MUS fällor till våra MÖSS. Anledningen till att jag skriver med stora bokstäver för de verkar ha skett något fel med att folk tror jag har råttor i lägenheten, men så är inte fallet. Det är små äckliga möss.
Gnagare som gnagare

De måste vara väldigt smarta möss. För de tar födan som sitter på fällan, men det är fan sällan de fastnar...
Körde det klassiska med ost, fick tre stycken av typ 12 möjliga.

Testet med skinka, men då vänder de typ fällan upp och ner... tog jordnötskräm på nu. Så nu jävlar hoppas jag de kräken fastnar mohaha.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Närbild på kablar och rör med synliga gnagskador och spillning, tecken på musaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närkondensbild på en elledning och en flexibel slang där isoleringen tydligt har gnagits på av möss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har ni två bilder på skapelsen mus/mössen åstadkommit...

Nu har jag zomat en del bara för att man ska se.
 
G G.Kasper skrev:
[bild]
[bild]
Här har ni två bilder på skapelsen mus/mössen åstadkommit...

Nu har jag zomat en del bara för att man ska se.
Nä, det där är inget som en liten husmus åstadkommit. Råttgnag ser det ut som eller marsvin eller kanin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.