Byggahus.se
Hej,

Inledande info:
Jag och min fru har införskaffat oss en skogstomt på ca 2050kvm. Vi har inga planer att rusa in i byggnationen då jag själv vill vara med och förstå så mycket som möjligt om processen - från skog till gräs, från berg till fyllnadsmassa och allt som kommer till i form av el, värme, vatten och avlopp.
Jag vill helt enkelt vara säker på att jag kan ta hand om så mycket som möjligt när det väl är färdigt.
Vi har aldrig gjort något liknande och bara ägt lägenheter innan, så många frågor kan verka smådumma, men det får vara så.

Plan:
Vi vill bygga ett 1,5 plans hus på 170kvm från Myesjöhus med vissa designmässiga förändringar.
Modell av 1,5-plans hus med svart och vitt exteriör, stora fönster och en balkong, planerat för bygge på skogstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer att ha borrad brunn för vatten, minireningsverk för avlopp och el från stolpe och solcell (3kW eller 6kW beroende på pris). Värmen kommer att primärt komma från en luft/vatten-pump och vattenburen golvvärme.

Huset ligger placerat på en höjd med utsikt över en sjö, endast en granne i området som ligger framför på lägre mark.
Tomt med byggmaterial och maskiner, nybyggt hus och sjö i bakgrunden, frontlastare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild tagen med mobil från tomtgräns, ca 100m till vatten)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kommer att börja själv med att göra i ordning marken för att få till en infart/uppställningsplats om ca 80-100kvm. "Problemet" jag dykt på här är att det är ett antal stubbar kvar som lämnades när dom rensat tomten inför försäljningen. Jag prövade att gräva upp ett par med maskinerna som syns på bilden ovan (frontlastare och "hydraulspade"), men det känns oeffektivt.

Tomt med stubbar markerade i röda cirklar, snöfläckar och röd bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågeställning, ska jag:
1; Gräva upp stubbarna med större grävmaskin och fylla igen med runtomliggande jord för att sedan lägga fiberduk och grus?

eller

2; Stubbfräsa alla stubbar och lägga ett lager grus för att jämna ut och sen fiberduk och grus?

Vi pratar initialt ett 10-tal stubbar men närmare 20-25 över tomtens sträckning i storleken 15-40cm av blandade material. Ett par Tallar som jag vet redan nu att dom kommer bli ett problem då rötterna är grova som lår och går åt 5-7 olika håll.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kommer att försöka hålla tråden igång men saker som dyker upp. Vi kommer t.ex vilja spränga och flytta massor framöver. Tar även gärna emot spontana tips, rekommendationer och frågor under tidens gång!

Mvh
Holst
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
L
Välkomna och grattis till början av en spännande resa! Och tack för att ni delar med er :)

Spontant tror jag att det går snabbare och blir mer effektivt att hyra in en rejäl grävare och ta stubbarna än att fräsa dom en efter en.
 
  • Gilla
N.Holst och 3 till
  • Laddar…
En grävmaskin fixar det där på en halvtimme. Ska ni ändå gräva för husgrund och passa på att fixa till för tomten, ja då är det inget att tveka på.
 
  • Gilla
N.Holst och 3 till
  • Laddar…
Bra läge, Lycka till Ska bli kul att följa
 
  • Gilla
N.Holst och 1 till
  • Laddar…
Börja med att etablera kontakten med omgivningen när det gäller entreprenörer med grävmaskiner i närheten, fråga runt. Dom kan grundläggning, vatten, elkablar och var man kan lämna och hämta massor.
Det finns båda klåpare och experter bak spakarna på en grävmaskin. Fråga runt efter experten i regionen det är den som är mest upptagen och kan vara värd att vänta på någon månad.
 
  • Gilla
N.Holst och 2 till
  • Laddar…
harry73
Finns det fiber i området? Ta kontakt med nätägaren och kolla var de har fiberanslutningar. Fixa sen tomrör när ni bygger väg.

Finns inget fiber i området? Fixa tomrör när ni bygger väg.

Se till att lägga lite extra tomrör för ftamtida belyssning, friggebodar, pool mm
 
  • Gilla
N.Holst och 1 till
  • Laddar…
Även om RiceBridge har rätt, så tror jag inte det räcker med en halvtimme. "Röj nu"

Men harry73 har ett väldigt bra perspektiv på sådant "småskit" man kanske inte tänker på, för det finns så mycket större saker att ta tag i. Men kostnaden när man ändå gräver är ju minimal (ner till 0), det enda som kostar är extra rör och tanken i "huvet". Även om något rör aldrig blir använt så är de som blir det mycket billigare i totalen än att göra det efteråt. Rör runt i skallen och rör ner rör på alla "idiotiska sätt". Inte överdrivet, men grova "huvudbanor" man sedan kan utgå ifrån.

harry73 harry73 skrev:
Se till att lägga lite extra tomrör för ftamtida belyssning, friggebodar, pool mm
.. och glöm inte fibern, fast den delen är nog redan klar.
 
  • Gilla
N.Holst och 1 till
  • Laddar…
Q Qunaki skrev:
Även om RiceBridge har rätt, så tror jag inte det räcker med en halvtimme.
Ok då... ;) Särskilt inte om man ska passa på och göra en massa annat också, som flera skriver. Vilket man givetvis ska. Då kör man ju allt i ett svep, och blir många bekymmer lättare sen.
 
  • Gilla
N.Holst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.