Byggahus.se
Vad säger ni som under senaste åren köpt smålandsvillan om golven håller värmen med deras variant isolergrund utan golvvärme som ej går att få. Vi funderar just nu på modellen Lekeryd som är senaste modellen deras serie.

Vill ej sitta där med ett kallt golv får många miljoner

De har vattenburen kopplat till radiatorer.

Vad säger ni som bor i dessa hus?
 
Kan aldrig tänka mig att det skulle bli golvkallt, det är ju gott om isolering i alla hus som byggs idag. Har precis byggt ett Älvsbyhus, också utan golvvärme, och det är verkligen inte golvkallt, även vid -15.
 
Cheesen
N Danne79 skrev:
Vad säger ni som under senaste åren köpt smålandsvillan om golven håller värmen med deras variant isolergrund utan golvvärme som ej går att få. Vi funderar just nu på modellen Lekeryd som är senaste modellen deras serie.

Vill ej sitta där med ett kallt golv får många miljoner

De har vattenburen kopplat till radiatorer.

Vad säger ni som bor i dessa hus?
Om du hittar någon som kan förklara hur man inte får fuktproblem när man blåser varm fuktig innomhusluft ner i en kall källare så kan du hänvisa denna hit och förklara det. Jag förstår inte hur deras metod inte kommer att bli ett problem med kondens i krypgrund. I mina ögon är inte golvkomforten något problem däremot så kommer påväxt i bjälklaget att vara ett problem om 15 år.
För övrigt så tycker jag att deras ventilationslösning verkar vara synnerligen energiinneffektiv. Att blåsa ut varm luft i ett rör utanför huset som det var på den nybyggda visningsvillan i Luleå kändes otroligt dumt. Snön hade smält runt röret i en bar ring runt om. Hur mycket energi har det inte gått åt för att smälta den snön?
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om du hittar någon som kan förklara hur man inte får fuktproblem när man blåser varm fuktig innomhusluft ner i en kall källare så kan du hänvisa denna hit och förklara det. Jag förstår inte hur deras metod inte kommer att bli ett problem med kondens i krypgrund. I mina ögon är inte golvkomforten något problem däremot så kommer påväxt i bjälklaget att vara ett problem om 15 år.
För övrigt så tycker jag att deras ventilationslösning verkar vara synnerligen energiinneffektiv. Att blåsa ut varm luft i ett rör utanför huset som det var på den nybyggda visningsvillan i Luleå kändes otroligt dumt. Snön hade smält runt röret i en bar ring runt om. Hur mycket energi har det inte gått åt för att smälta den snön?
Nu är jag långt ifrån expert på detta, men äger ett SMV sedan sommaren. Grunden har makadam, frigolit, plast och sedan frigolit. Så länge plasten är någorlunda tät, så bör väl grunden inte släppa upp fukt. Sedan gör det ändå så klart, men det sker väl också med en gjuten grund?
Värmen i min grund har inte sedan vi köpte huset varit under 13 grader och över 70% fuktighet (oftast närmre 60%).

Sedan som svar till TS, så kan absolut golvet upplevas som kallt ibland, vid väldigt snabba väder ändringar. Vilket radiatorer snabbare kompenserar, har förstått det tar längre tid att göra värmejusteringar med golvvärme. Kan inte påminna mig att vi går och fryser om fötterna.

 
Cheesen Cheesen skrev:
Om du hittar någon som kan förklara hur man inte får fuktproblem när man blåser varm fuktig innomhusluft ner i en kall källare så kan du hänvisa denna hit och förklara det. Jag förstår inte hur deras metod inte kommer att bli ett problem med kondens i krypgrund. I mina ögon är inte golvkomforten något problem däremot så kommer påväxt i bjälklaget att vara ett problem om 15 år.
För övrigt så tycker jag att deras ventilationslösning verkar vara synnerligen energiinneffektiv. Att blåsa ut varm luft i ett rör utanför huset som det var på den nybyggda visningsvillan i Luleå kändes otroligt dumt. Snön hade smält runt röret i en bar ring runt om. Hur mycket energi har det inte gått åt för att smälta den snön?
Poängen med isolergrunden är ju att man isolerar marken och grundmuren så att det är (i princip) samma temperatur under golvet som i bostaden.
 
Tacksam för bra synpunkter hittills. Fått offert som var dyrare än förväntat på schakt o grund på 434.000:- inkl.moms.
Kommentarer på det?
 
Byggde klart vårt hus förra året och vi valde bort alla leverantörer som inte byggde med platta på mark. Jag ser inga fördelar med krypgrund förutom det marginellt lägre priset.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vänta bara tills det är dags för stambyte... Eller när det blir ett vattenläckage.
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
N Danne79 skrev:
Tacksam för bra synpunkter hittills. Fått offert som var dyrare än förväntat på schakt o grund på 434.000:- inkl.moms.
Kommentarer på det?
Tror vi betalde 375tkr för mindre grund (Kalmar).
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Vi bor i Villa Huskvarna sedan snart 3 år och upplever det inte som golvkallt. Ser inga nackdelar med isolergrunden jämfört med gjuten platta. Däremot fördelen av 20 års garanti samt enkel åtkomst vid diverse installationer. T ex har vi dragit vatten, avlopp och el till en köksö och tilluft till en kamin i efterhand. Det hade varit i stort sett omöjligt med en gjuten platta.

Tyvärr är isolergrunden numera inte billigare än en gjuten platta.

/Krille
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vi bor i Villa Huskvarna sedan snart 3 år och upplever det inte som golvkallt. Ser inga nackdelar med isolergrunden jämfört med gjuten platta. Däremot fördelen av 20 års garanti samt enkel åtkomst vid diverse installationer. T ex har vi dragit vatten, avlopp och el till en köksö och tilluft till en kamin i efterhand. Det hade varit i stort sett omöjligt med en gjuten platta.

Tyvärr är isolergrunden numera inte billigare än en gjuten platta.

/Krille
Låter bra, finns det nåt störade ljud ifrån fläkten i grunden?
 
N Danne79 skrev:
Låter bra, finns det nåt störade ljud ifrån fläkten i grunden?
Samt hur ofta behöver man ha koll på den?
 
N Danne79 skrev:
Låter bra, finns det nåt störade ljud ifrån fläkten i grunden?
Inga störande ljud alls från fläkten och man tänker inte på att den finns där ens en gång. Den justeras in med rätt hastighet i samband med leverans och en lampa i tvättstugan lyser grönt så länge allt fungerar. Vi har inte ens funderat på att vi har den under den tid vi bott i huset. Kom på att jag nog borde kolla i huspärmen om man behöver göra någon form av underhåll på den :)

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Inga störande ljud alls från fläkten och man tänker inte på att den finns där ens en gång. Den justeras in med rätt hastighet i samband med leverans och en lampa i tvättstugan lyser grönt så länge allt fungerar. Vi har inte ens funderat på att vi har den under den tid vi bott i huset. Kom på att jag nog borde kolla i huspärmen om man behöver göra någon form av underhåll på den :)

/Krille
Tack Krille, det låter bra.
Valde ni golvvärme i tvättstugan?
 
N Danne79 skrev:
Tack Krille, det låter bra.
Valde ni golvvärme i tvättstugan?
När vi köpte huset kunde man inte välja till golvvärme i tvättstugan. Vi hade tänkte lägga golvvärme och klinker själva men nu när vi bor i huset känner jag inget behov av att göra det. Det fungerar bra med mattan i tvättstugan och jag saknar inte golvvärme där.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.