Byggahus.se
Hej,

Vi har ett hus från -73 där vi just är i färd med att ansluta en utbyggnads-garage. Det nya garaget kommer ha ett sluttande plåttak som ansluter ca 1m upp på tegelväggen.

Jag hade tänkt ta bort det teglet som blir kvar under där nya taket ansluter till fasaden.

Hur gör man för att få det tätt med papp, luftspalt och plåt?

Hur gör man för att lätt lasta av teglet så man kan ta av det som ej behövs med nya utbyggnaden?

Första bilden visar hur det ska se ut i en 3D modell som jag skrev ut. 3D-utskriven modell av ett hus med utbyggnad och sluttande tak placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden är ritning på utbygget. Observera att det slutgiltiga taket kommer ha taklutning på 5grader och ytterväggarna på utbygget går hela vägen upp utan tegel.
Arkitektritningar som visar fasad och sektion A-A för en tillbyggnad av ett garage till ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips!!
 
S
Så här brukar man göra.
Tegelfasad med metallplåt vid övergången till ett lägre parti, tydliga skuggor på väggen i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver få in en plåt med uppvik i luftspalten bakom teglet också.
 
Hej,
Hur ser det ut närmast väggen?

Ligger plåten mot pappen på fasaden eller under pappen?
 
S
Uppviket i teglet får du väl låta plåtslagaren falsa ihop med takfallet.
 
S sinuslinus skrev:
Här har du en skiss.
[länk]
Tackar! Jag ska begrunda lite!
 
Rickard.
Jag personligen kan tycka att det är lite överkurs att följa fogen, så förbannat mycke jobb.
Jag när jag stött på detta lagt ett rakt snitt efter taket så att säga. Nu är inte detta direkt nått jag gör varje dag men är man noga och får snittet rakt tycker jag nog nästan det blir snyggare.
 
Inget helt enkelt problem att lösa om vi pratar om en skalmur med luftspalt bakom och innanförliggande stomme.
River du teglet får du problem med att bära ovanliggande tegellast - kan ev. lösas med vinkeljärn som skruvas till stommen men har du trästomme bakom med klena 70.talsreglar kan det vara svårt att räkna hem. Lättare om du har betongvägg bakom.

Behåller du teglet hamnar luftspalten i både kallt och varmt utrymme - detta för med sig att varm fuktig inneluft stiger upp i luftspalten och kondenserar/fryser ovan takanslutningen med skador som följd.
Slagregn mot fasaden som rinner på insidan av teglet hamnar inomhus där luftspalten slutar.

Byggtekniskt brukar det sluta med att bästa lösningen blir att riva kvarvarande tegel hela vägen upp och ersätta med en lätt ventilerad fasad av träpanel eller fasadskivor
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
Jag har nu funderat vidare och tänkt göra följande.

Låta teglet vara kvar hela vägen ner och sätta en balk med stöd i ändarna mot teglet.

Balken ska sedan skruvas på några ställen för att sammanbinda med teglet och sedan stödja upp pulpettaket till garaget.

Detta är ett garage där jag temperaturen kommer vara ca 15C.

Detta innebär att luftspalten bakom teglet delvis kommer på insidan garaget. Förhoppningsvis är inte detta ett problem!

Några kommentarer eller idéer?
 
Bowser
Jonte964 Jonte964 skrev:
Jag har nu funderat vidare och tänkt göra följande.

Låta teglet vara kvar hela vägen ner och sätta en balk med stöd i ändarna mot teglet.

Balken ska sedan skruvas på några ställen för att sammanbinda med teglet och sedan stödja upp pulpettaket till garaget.

Detta är ett garage där jag temperaturen kommer vara ca 15C.

Detta innebär att luftspalten bakom teglet delvis kommer på insidan garaget. Förhoppningsvis är inte detta ett problem!

Några kommentarer eller idéer?
Är det en skalmur av tegel med trästomme bakom?
Är det det så kommer den varma luften från garaget åka upp och kondensera inne bakom teglet, lite som att be om problem med fukt. Är det säg -10 ute och +15 i garaget så blir det en rejäl temp skillnad, varm luft bär mer fukt än kall, där dessa möts kommer luften kylas av och släppa ut vatten.

Edit: blir självklart samma sak ifall väggen bakom är av betong, men den är ju inte lika känslig för fukt som trä, men man ska ju inte bygga så att fukt bildas inne i väggen iallafall.
 
Det är en skalmur med ventilerad luftspalt till trästomme.

Frågan är om det verkligen rör sig en nämnvärd mängd luft från insidan garaget ut i spalten då jag tänkte flytta upp ventilationshål till utanför.

Vad är annars alternativen om man inte vill riva allt tegel?
 
S
Du kan inte fästa något i skalmuren. Den bär bara sig själv.

Det blir ju också en stor köldbrygga med att låta luftspalten vara kvar. Någon av Ingenjörens förslag är väl de rimliga.
 
Jag funderar fortfarande...

Om jag hade endast behållit teglet ovanpå där nya taket ansluter till väggen så hade det blivit ca 1.4m högt.

Finns det något vettigt sätt att riva teglet nerifrån? Tex bitvis och regla upp underifrån direkt mot träväggen?

Skulle detta gå så kan jag förskjuta luftspalten uppåt så att den i praktiken endast existerar utanför och ovanför det nya taket.

Jag skulle i så fall behöva riva ca 1m tegel underifrån.
 
Jag lägger till en bild på hur det ser ut.
 
  • Grävmaskin bredvid nygjuten grund för tillbyggnad vid tegelhus med garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Eftersom du har träpanel i gavelspetsen är det väl bara att sätta plåt hela vågen upp till panelen. Mycket enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.