Byggahus.se
M
hej!

Ny som husägare här så det kanske är rimligt pris detta men jag behöver bolla mer er mer vana husägare!

Har ett 129 kvm hus med direktverkande el och vattenradiatorer. Har nu senaste månaderna haft ca 17 grader inne enligt mätare. Är det rimligt att huset trots detta skall kosta ca 1900 kr i elnät från Vattenfall och ca 1500 kr för elförbrukning från elbolag?

Har ledlampor, är borta dagtid med all belysning släckt, de flesta lampor av när jag är hemma. Ny disk och tvättmaskin och har inte använt torkskåpet.

Är detta en ”normal” elkostnad? Det låter skyhögt i mina öron och jag förstår inte hur jag skulle kunna sänka den, går ogärna runt med 14-15 grader inne...
 
Låter inte helt orimligt, men berätta mer om förutsättningarna ..

När är huset byggt tex? En, 1,5 eller två våningar?
 
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter inte helt orimligt, men berätta mer om förutsättningarna ..

När är huset byggt tex? En, 1,5 eller två våningar?
Byggt 1983. Suterräng. Elementen på ovanvåningen är också avslagna i flera rum förutom ett gästrum så de är kalla.

Beräknad förbrukning 16670 kWh per år.
 
Rickard.
Lägre än vad jag har för mitt 106kvm med full källare vi är dock inte direkt snåla på varken värmen eller hushålls elen. Sålänge vi pratar senaste fakturan och inte snittpriset över hela året.
 
  • Gilla
PeterRör
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lägre än vad jag har för mitt 106kvm med full källare vi är dock inte direkt snåla på varken värmen eller hushålls elen. Sålänge vi pratar senaste fakturan och inte snittpriset över hela året.
Ok. Jag snålar ju på allt, går med filt och vetevärmare hemma plus raggsockor för att det är kallt på golv.

Det är snitt på fakturorna från typ oktober.
 
  • Gilla
MNeira
  • Laddar…
H
Beror väl på lite av ute temp, isolerat huset är, om det är dragit osv.
Betala 6000 nu ja för 2 månader.
Men då har jag spabad osv.
 
Det behövs mer info:
Var ligger huset, när är det byggt, hurudana fönster,
hurdan isolering, hur är ventilationen ordnad...
Att du har LED-lampor i stället för glödlampor hjälper knappast upp det hela nu vintertid,
då du ändå värmer upp huset med direktel.
Glödlampor ger ju samma värme (+ lite ljus) som ett elelement.

Och det vore faktiskt bättre om du anger hur hög elförbrukningen är i kWh.
Sedan detaljer: Hur hög mätarsäkring
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M
H Hallerudsbo skrev:
Beror väl på lite av ute temp, isolerat huset är, om det är dragit osv.
Betala 6000 nu ja för 2 månader.
Men då har jag spabad osv.
Men hur varmt har du/ni inne? Jag betalar ju mer än det sammanlagt (1900+1500/mån) trots att jag snålar på värme, duschar snabbt och släcker överallt.
 
H
Har 21-22 grader.
Nya fönster, isolerad vind.
Bergvärme.
Jobbar i Norge så huset är tomt under veckorna.
 
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det behövs mer info:
Var ligger huset, när är det byggt, hurudana fönster,
hurdan isolering, hur är ventilationen ordnad...
Att du har LED-lampor i stället för glödlampor hjälper knappast upp det hela nu vintertid,
då du ändå värmer upp huset med direktel.
Glödlampor ger ju samma värme (+ lite ljus) som ett elelement.

Och det vore faktiskt bättre om du anger hur hög elförbrukningen är i kWh.
Sedan detaljer: Hur hög mätarsäkring
Som sagt. Är ny husägare, därför jag rådfrågar.

Uppsala, byggt 1983. Treglasfönster i hela huset, FTX-ventilationssystem. 20A säkring. 16670 kwh/år uppskattat på senaste fakturan. Står att senaste förbrukning var ca 1850 kWh vilket förbryllar mig då jag haft allt neddraget på minimi i elpannan.
 
M
H Hallerudsbo skrev:
Har 21-22 grader.
Nya fönster, isolerad vind.
Bergvärme.
Jobbar i Norge så huset är tomt under veckorna.
Det kanske är en normal kostnad för mitt hus, det kändes bara extremt dyrt för att ha så kallt inne som jag har (16.8-17 grader på mätarna gör att det är kallt när man sitter stilla.) Känns ju som det är omöjligt att minska elräkningen med nuvarande system i huset då iaf...
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö
  • Laddar…
H
Rörlig elräkning eller bunden?

När jag flytta in så hade de som bodde en förbrukning på 35000 kW.
Slängde ut den gamla pannan och in med bergvärme.
Ligger idag på 16000 kW.
Vet jag skulle kunna spara 1500-2000 kW till men det går på livsglädje kontot :)
 
M EmmaRa skrev:
Byggt 1983. Suterräng. Elementen på ovanvåningen är också avslagna i flera rum förutom ett gästrum så de är kalla.

Beräknad förbrukning 16670 kWh per år.
16670 kWh per år verkar inte mycket, med tanke på att hushållsel ingår i det. Det är bättre att du kollar hur många kWh du förbrukat under de senaste månaderna för det är det som är intressant.

Har du både direktel och vattenburet?
 
M
L lordi skrev:
16670 kWh per år verkar inte mycket, med tanke på att hushållsel ingår i det. Det är bättre att du kollar hur många kWh du förbrukat under de senaste månaderna för det är det som är intressant.

Har du både direktel och vattenburet?
16670 är det som står som beräknat givet de senaste månadernas förbrukning. Stämmer nog rätt väl, haft runt 1800 nu på vintern och på sommaren är det i princip avslaget med värmen.

Systemet är direktverkande el som värmer vattenburna radiatorer.
 
M
H Hallerudsbo skrev:
Rörlig elräkning eller bunden?

När jag flytta in så hade de som bodde en förbrukning på 35000 kW.
Slängde ut den gamla pannan och in med bergvärme.
Ligger idag på 16000 kW.
Vet jag skulle kunna spara 1500-2000 kW till men det går på livsglädje kontot :)
Rörligt avtal.

Jag kan inte se att jag kan sänka kostnaderna mer med systemet nu. Har kallt på golv och fryser om jag inte har filt runt mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.