Byggahus.se
De flesta av er frågar tyvärr fel saker. Detaljerna är inte intressanta. Dels har TS redan svarat på det mesta här, dels är det irrelevant om ni själva kommer fram till att slutpriset är rimligt eller ej.

Jag föreslår stt det är mer relevant, några har tänkt i dessa banor, om slutpriset är i linje med var konsumenten rimligen kunde förvänta sig. Enligt ktl har säljaren ett omfattande ansvar kring att informera om vad slutresultatet kommer bli och vad konsekvenserna är för priset. Tex anger man att ett lass grus kostar 4000kr men undanhåller att man behöver 1000 lass grus så ligger säljaren brunt till.

I detts fall har kunden anledning att förvänta sig att priset landar i närheten av det fasta priset, inte 72% över. Kanske 30% över, men inte 72%.

Det fasta priset ska således inte vara en grund för en prisindikation och sedvanliga 15% påslag, utan grund för vad kunden ska förvänta sig när inget annat är sagt.

DETTA vore intressant att få en sakkunnigs syn på, övriga frågeställningar mindre relevanta.
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Jag tror att något skiljer mellan fastprisofferten och löpande räkning-fakturan. Alltså inte att du frågat om olika saker, men att de svarat på olika sätt. För som andra redan sagt, fast pris är egentligen en försäkring för köparen och bör därför bli dyrare nio gånger av tio.

Så gå tillbaka till fastprisofferten och skärskåda den. Ingår verkligen materialet exempelvis (inte kakel och toastol då, utan rör och skivor osv.)?

För om samma saker ingår tror jag att du nog kan ha ett case. Det blir förvisso lite svagare av att du accepterat en annan offert än den med priset i, men det är ju ändå samma jobb från samma byggare.

I praktiken håller jag med dem som föreslår att du säkrar upp att det här blir ett småmål när du ändå är så nära den gränsen, för då kan du inte tvingas betala en massa advokatkostnader för motparten (max en timme, och det gäller åt båda håll, alltså du kan inte få ut mer av dem om du vinner heller). Småmål är det som sagt under ett halvt prisbasbelopp, dvs. 22.750 kr om det avser 2018.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En specad lista på arbetstiden är väl nästan ett måste för att komma vidare? Så kan TS jämföra med hur det stämmer överens med hur de har varit på plats.
 
A Anastasiia skrev:
Spontant tyckte de flesta att har man inte avtalat priser osv så får man stå sitt kast. Min chef ansåg dock att priser alltid ska vara försvarbara, att sätta ockerpriser är inte OK.
Tänk, ibland sitter rätt man på rätt plats.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Är det synliga elkablar?
 
Claes Sörmland
A Anastasiia skrev:
På mitt jobb hörde en advokat av sig, advokaten ville veta vad vårt företag har för priser på att utföra vissa arbeten. Advokaten fick pris från vår standardprislista.

Advokaten tackade och förklarade att hans klient/klienter anlitat ett företag och när fakturan kom så var den flera gånger högre än våra priser.

Spontant tyckte de flesta att har man inte avtalat priser osv så får man stå sitt kast. Min chef ansåg dock att priser alltid ska vara försvarbara, att sätta ockerpriser är inte OK.
Advokaten försökte troligen fastställa vad som var ett skäligt pris, det är ju det priset som konsumenttjänstlagen säger att man ska betala om man inte har kommit överens om ett pris. Den där konstiga privatmoralen att man får stå sitt kast och betala vad nu säljaren känner för har inte lagstöd.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nej. Hantverkaren får inte öka något på priset på en offert om han inte har utfört godkänt tilläggsarbete. Det som offerteras skall faktureras. Inte mer. Inte mindre. Du blandar kanske ihop offert (fast pris) med prisuppskattning.
Får man ett fast pris på offert. Så gäller det tydligt att skriva extrajobb och material och att kunden godkänner detta! Annars är det 15%på fast som går över enligt lag. Enklast för alla parter är ju att få det skriftligt.
Sen har kund tackat nej till fastprisoffert och vill ha ett löpande så gäller ju inte den offerten mer. Enkelt.
 
Nu har du fel. Ett fast pris är fast. Det får inte bli en krona dyrare.
Ett löpande pris måste motsvara arbetet som utförs. Kunden kan med fog förvänta sig att kostnaden hamnar nära en fastprisoffert. Om det inte strular borde det bli billigare. Om det blir mycket dyrare tycker jag att hantverkaren ska ha en väldigt bra förklaring till det.
 
  • Gilla
Leifur
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Får man ett fast pris på offert. Så gäller det tydligt att skriva extrajobb och material och att kunden godkänner detta! Annars är det 15%på fast som går över enligt lag. Enklast för alla parter är ju att få det skriftligt.
Sen har kund tackat nej till fastprisoffert och vill ha ett löpande så gäller ju inte den offerten mer. Enkelt.
Nej, som sagt, ett fast pris är fast. En prisindikation för löpande räkning får dock överstigas med 15%.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har du fel. Ett fast pris är fast. Det får inte bli en krona dyrare.
Ett löpande pris måste motsvara arbetet som utförs. Kunden kan med fog förvänta sig att kostnaden hamnar nära en fastprisoffert. Om det inte strular borde det bli billigare. Om det blir mycket dyrare tycker jag att hantverkaren ska ha en väldigt bra förklaring till det.
Lägger mig platt. Jag har fel! Trött en söndag antar jag!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
finns inga otydligheter här.
Du valde att inte acceptera ett fast pris. Ett pris som desutom var riktigt lågt.
122000 ligger mer i normalpris, vilket inte 80.000 gör.
Du kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Du får helt enkelt stå för ditt val. Att komma gnällandes efteråt är juh bra oförskämt.
Väljer man löpande så är det löpande som gäller.
Och det har ni juh även kontrakt på. Så att försöka driva det vidare är lönlöst.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Nej du har fel.

Att man har accepterat betalning på löpande räkning betyder INTE säljaren kan debitera hur mycket som helst. Priset måste fortfarande vara skäligt och här utgör det angivns fastpriset som ej accepterades en indikation.
 
  • Gilla
largab och 4 till
  • Laddar…
Håller med, men om vi istället tar fasta på det @ItWasntMe säger om just det rörliga priset, att det verkar skäligt, då är vi tillbaka i frågan om inte TS missförstått fastpriserbjudandet på något vis.

Därmed får vi plocka fram juridikens gyllene regel: ”det beror på”. Kan TS använda fastpriserbjudandet som argument för att få ner priset? Ja, förmodligen om det i sak motsvarar den nuvarande fakturan (och arbetet inte stötte på några större, oväntade hinder). Annars nej.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Den frågan har lyfts tidigare och TS har bekräftat att detta är jämförbara siffror flera gånger. För denna diskussion verkar det därför rimligt att anta att så är fallet - det faller så att säga på TS ansvar i denna diskussion att tillhanda hålla korrekta förutsättningar, annars lurar man bara sig själv. Verkar rimligt att lita på TS, det är ju han som har det största intresset av att få fram ett korrekt svar/slutsats.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.