Byggahus.se
Hej!

Hur ligger egentligen byggvaruhusen till rent prismässigt jämfört med den lokala vednissen? Vet inte om jag räknar rätt men det verkar nästa som om byggvaruhusen ibland t.o.m är billigare.

Har jämfört erbjudande på 40 liters säckar på byggvaruhusen kontra 1 m3 själpt från lokala aktörer.

Vad är er erfarenhet?
 
R
M MarcusSE1987 skrev:
Hej!

Hur ligger egentligen byggvaruhusen till rent prismässigt jämfört med den lokala vednissen? Vet inte om jag räknar rätt men det verkar nästa som om byggvaruhusen ibland t.o.m är billigare.

Har jämfört erbjudande på 40 liters säckar på byggvaruhusen kontra 1 m3 själpt från lokala aktörer.

Vad är er erfarenhet?
Ibland använder byggvaruhusen lockpriser... 5st 40l för 200;- 239:-
Bra sätt att locka kunder, samma sak med jordsäckarna.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Jag tyckte inte heller skillnaden var speciellt stor om man köper när det är specialpris. Smidigt med 40 liters säckar med
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Men det är ju fortfarande 1000kr/m^3. Visserligen travat, men visst kan man köpa ved billigare än så. Visst ska man ha fin björkved så är det ett okej pris.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Här ligger 1 kubik stjälpt björkved på ca 500-600 på blocket, då är det inte så stor skillnad.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju fortfarande 1000kr/m^3. Visserligen travat, men visst kan man köpa ved billigare än så. Visst ska man ha fin björkved så är det ett okej pris.
Hur kom du fram till den uträkningen?

Mvh
Marcus
 
V Villa1949 skrev:
Jag tyckte inte heller skillnaden var speciellt stor om man köper när det är specialpris. Smidigt med 40 liters säckar med[/QUOTE
Hur räknade du? :)
 
M MarcusSE1987 skrev:
Hur kom du fram till den uträkningen?

Mvh
Marcus
5*40l=200l
200l/200kr=1kr/l
1000l*1kr/l=1000kr
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
R
M MarcusSE1987 skrev:
Hej!

Hur ligger egentligen byggvaruhusen till rent prismässigt jämfört med den lokala vednissen? Vet inte om jag räknar rätt men det verkar nästa som om byggvaruhusen ibland t.o.m är billigare.

Har jämfört erbjudande på 40 liters säckar på byggvaruhusen kontra 1 m3 själpt från lokala aktörer.

Vad är er erfarenhet?
"1 m3 själpt" = 0,7 m3 travat.
 
En kbm travad ved är väl ungefär 1,5 - 1,6 kbm stjälpt ved.
Här på bonnlandet betalar vi 400 kr/kbm stjälpt björkved.

Så 40-literssäckarna med ved på stormarknaden borde då kosta ca 25 kr.
Eller räknar jag fel? Känner mig osäker :oops:
 
M MarcusSE1987 skrev:
Hur räknade du? :)
Jag läste att 1 kubik stjälp mått motsvarade ungefär 15 stycken 40 liters säckar. Kostar dom då 50 kronor styck så blir det 50x15=750kr. Jämfört med 500-600.

Hade jag värmt upp huset med enbart ved så hade jag försökt köpa många kubik samtidigt och fått levererat men nu när jag bara eldar då och då så är säckar smidigt. Behövs inget släp utan får in ett helt gäng säckar i kombin och går fort att lasta ur.

Sen tycker jag kvaliteten har varit jämn och bra och torrt att kunna elda med direkt.
 
Redigerat:
Senaste åren har jag köpt på byggvaruhus, har kommit strax under 1000:- kbm, men i år blev det dyrare, 1250:- men det är väldigt smidigt med säckarna, även bra kvalitet på veden.
 
Hmm, ja allt beror på hur man räknar. Läste någonstans att 1 m3 torr ved väger ca 450 kg. Om då 1 m3 kostar 600 så ger detta 1,3:- kg. Räknar man om det på säckarna som väger 15 kg för 50:- så ger detta ett betydligt högre kg pris - 3,3:-
 
V Villa1949 skrev:
Här ligger 1 kubik stjälpt björkved på ca 500-600 på blocket, då är det inte så stor skillnad.
Stjälpt är hemkört, så lastar du en kärra hos någon vedbonde borde du få det lite billigare. En normalstor kärra 2,5*1,3 bör du kunna få på 1 kubik travat lätt, med gallergrindar det dubbla lite beroende av vad vikten blir.
Men de som tar hemkört stjälpt ved brukar väl ofta handla 10-20 kubik till vedeldning, lastbil eller traktorlass.
 
D Daniel 109 skrev:
5*40l=200l
200l/200kr=1kr/l
1000l*1kr/l=1000kr
Eldad i verkligheten och i en ordinär eldstad fås ca 1 kwh/l ved vilket oftast gör pelletseldning betydligt billigare och räknar man inte med linjeavgiften så är tom el konkurrenskraftig. Köps ved av skattskyldig leverantör kostar den i stort sett så och man får snarare se vedeldningen som nåt mer än enbart värme.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.