Byggahus.se
nino nino skrev:
Har du rätt inställning på rotexen?
Sätter den på max (6) och har Rotex läget till höger på.
 
Idag åkte jag dit och testade Mirkas papper jag tidigare skrev om. Rätt grovt papper.
Stor skillnad mellan granat P40 och Mirka HD P40.
Med Mirka är det gränsfall att jag kan tänka mig fortsätta. Får invänta saphir P24.
Funkar inte det blir det en Edge golvslip jag hyr då den verkar vara användarvänlig:)
 
N Nyfiknast skrev:
Okej vad kostar hyra på en sådan och vad kostar respektive papper och hur många ark gör man åt på ett normalstort rum t.ex 15kvm samt tidsåtgång?
Samt hur blir slutfinish med den typer av slip? Oscillerande är den eller hur?
Jag betalade runt 1500:- för en helg tror jag, och någon tusenlapp för slippapper.
Körde vardagsrummet, ca 35m2 och ett papper av varje räckte (24-40-80-120-150). Tar sin tid eftersom man får köra sakta, speciellt med de finare papprena fick jag lätt repor i rörelseriktningen om jag körde för fort. Kanske 30min/gång tog det nog.

Eftersom jag lade lite extra tid blev resultatet perfekt, bättre än ovanvåningen (slipat av "proffs" med band och kantslip).

Edit: 2745:- var totalsumman för en helg inklusive slippapper.
 
D Dsl skrev:
Jag betalade runt 1500:- för en helg tror jag, och någon tusenlapp för slippapper.
Körde vardagsrummet, ca 35m2 och ett papper av varje räckte (24-40-80-120-150). Tar sin tid eftersom man får köra sakta, speciellt med de finare papprena fick jag lätt repor i rörelseriktningen om jag körde för fort. Kanske 30min/gång tog det nog.

Eftersom jag lade lite extra tid blev resultatet perfekt, bättre än ovanvåningen (slipat av "proffs" med band och kantslip).
Det låter ju överkomligt både prismässigt och tidsmässigt!
Har du några bilder du skulle kunna ladda upp? :)
En tanke, om man går upp till P150 hur blir det med olja och hårdwax på golvet, har läst att golvet inte suger åt sig lika mycket efter P150.
Framgår inte om du oljade eller lackade dina golv, lack kanske man kan göra avsett hur fint papper man slipat med?
 
useless useless skrev:
Hur såg golvet ut innan du började slipa? Lackat? Djupa märken?
Ett obehandlat golv som har varit undergolv behöver man väl bara dra av lite snabbt för finishens skull? En riktig golvslip drar av några mm och då hamnar du nere i spikarna plus att bärigheten kan påverkas om det är tunna brädor.
Man ser lite av det oslipade golvet på den ena bilden.
Golvet är typ "grå/silver" och har ingen lack eller annan ytfinish så det kanske bara har smutsats ner eller så har det grånat av att man skurat det och inte behandlat och haft det som skurgolv? Bara gissningar.
Alla spikar är nedslagna i alla rum för att inte paja slippapper + platta, det rekomenderas oavsett slipmetod, tror jag. Kanske inte behövs vid väldigt ytlig slipning.

Av någon anledning så är ju undergolv inte tänka att ha som golv, utan man lägger det slutgiltiga golvet på undergolvet linoleummatta, parket etc tror ja men i just detta fall kanske man har haft det som golv under en period då det grånat av möjligen skurvatten men även ett slitage finns i form av hammarslag, målarfärg och av "vanligt bruk" så därför måste jag ta av ett par millimeter för att sånna märken ej ska synas, så det tar ju sin tid.
Har bytt några plankor som varit dåliga och tjockleken tror jag var 33 eller 35mm. Golvet är även spontat som jag vet man kan ha som fasad men även på golv?
 
N Nyfiknast skrev:
Det låter ju överkomligt både prismässigt och tidsmässigt!
Har du några bilder du skulle kunna ladda upp? :)
En tanke, om man går upp till P150 hur blir det med olja och hårdwax på golvet, har läst att golvet inte suger åt sig lika mycket efter P150.
Framgår inte om du oljade eller lackade dina golv, lack kanske man kan göra avsett hur fint papper man slipat med?
Jag mattlackade vårt golv, vågade inte gå på hårdvaxoljan för jag var rädd att golvet skulle bli för ömtåligt (det dock alldeles för känsligt även med lack).

Ekparkett och lack gör alltså att mina förutsättningar inte alls är som dina, men här kommer en halvtaskig mobilbild (efter lack).
 
  • Ny mattlackad ekparkett i fiskbensmönster i ett rum med synlig element och eldstad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dsl skrev:
Jag mattlackade vårt golv, vågade inte gå på hårdvaxoljan för jag var rädd att golvet skulle bli för ömtåligt (det dock alldeles för känsligt även med lack).

Ekparkett och lack gör alltså att mina förutsättningar inte alls är som dina, men här kommer en halvtaskig mobilbild (efter lack).
Fint golv! :)
Får du märken efter bord och stolar eller vad ger märken?
Golvet är fint men det jag vill undvika är den gula tonen man kan få/får med lack på golvet?
Matt var rätt val i mitt tycke.
Sen kan man inte punktreparera golvet om man lackar.
Man snöar in sig ibland när man grejar hemma, något man störs sig på under renovering är inte lika betydelsefullt efter några år har ja märkt:p
Har lackad stavparkett i vardagsrummet lagt i holländsk mönster som också skall slipas:p
Samt i 2 rum är undergolven framme och lackade. Trappen är fernissad, osäker på vad det betyder, lack med mörk ton kanske?
Hela skiten skall slipas och behandlas på samma sätt och i samma nyans för ett enhetligt utseende iaf.

Edit: Det syns inte på bilden iaf men du fick inga problem med att stavarna reste sig eller lossnade någonstans då det verkar vibrera ordentligt med edgen? :)
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Fernissa är genomskinligt och färglöst: [länk]
Jo precis.
Dock så när det kommer till golv så brukar man pigmentera med linoljefärg, därav brukar dom bli rätt så brunaktiga. Det kan man se om man googlar fernissade golv och trycker på bilder.
Har även läst att förr så fernissade endel sina golv för att få sina golv att se ut att vara av ädelträ, som man kan anta har en mörkare färg, detta är bara en gissning från min sida.
Men tack för ditt bidrag med din wikipedialänk.
 
N Nyfiknast skrev:
Fint golv! :)
Får du märken efter bord och stolar eller vad ger märken?
Golvet är fint men det jag vill undvika är den gula tonen man kan få/får med lack på golvet?
Matt var rätt val i mitt tycke.
Sen kan man inte punktreparera golvet om man lackar.
Man snöar in sig ibland när man grejar hemma, något man störs sig på under renovering är inte lika betydelsefullt efter några år har ja märkt:p
Har lackad stavparkett i vardagsrummet lagt i holländsk mönster som också skall slipas:p
Samt i 2 rum är undergolven framme och lackade. Trappen är fernissad, osäker på vad det betyder, lack med mörk ton kanske?
Hela skiten skall slipas och behandlas på samma sätt och i samma nyans för ett enhetligt utseende iaf.

Edit: Det syns inte på bilden iaf men du fick inga problem med att stavarna reste sig eller lossnade någonstans då det verkar vibrera ordentligt med edgen? :)
https://www.byggahus.se/forum/threa...-eller-acceptera-maerken.312122/#post-2922180
:)

Hade stora problem med lamellsläpp innan slipningen, främss i frisen. Lade många timmar på att kladda med lim och stämpa mot taket. Inga problem vid slipning dock trots att som du säger skakar den på rätt bra (dunkar ordentligt när den går in i väggen).
 
Ikväll hände det grejer. Drog en stor suck och bytte rum och började slipa ett golv som var lackat.
Hade ju inte höga förväntningar kan man säga. Tänkte att golvet måste ju vara hårdt som sten då det är samma golv + lack.
Blev smått förvånad över hur "enkelt" det gick, i jämförelse med det andra rummet.
Jag tror att det andra rummet har varit ett skurgolv och det förklarar isåfall den grå färgen och att det är stenhård.
Detta rum tog totalt 3 timmar med leksaksmaskinen. Har dock inte slipat sista gången med P120 papper ännu.
Den första bilden nedan visar det lackade golvet.
På första bilden är golvet nästan beige men bra mycket gulare i verkligheten.
Andra bilden är mer rättvis.
Helt okej resultat änsålänge.
Slänger in en film med där ni själva får se vilket tempo man kan hålla. Jag tyckte det var okej.
Material åtgång 5st slippapper totalt 129kr.
Knäskydd och hörselkåpor med musik är ett måste.
99% dammfritt då man är ansluten till dammsugare.
 
  • Ett trägolv i hörn av rum med slitage och lack före slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv halvslipat, visar skillnaden mellan lackat och nyslipat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat furugolv anslutet till dammsugare i upplyst rum med grå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis slipat trägolv med synliga kvistmärken och en ljus ton, belyst av rumsljus nära en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
654387654 och 4 till
  • Laddar…
Kan vara kul med en uppdatering.
2 rum köra jag enbart med rotex 150 slipen, övriga körde jag med en Edge golvslip.
Började med 24-40-60-120 slippapper och det funkade bra. K24 biter rätt bra på lackat golv men i mitt tycke kan lämna lite märken som nästan är omöjligt att slipa bort trots ett helt nytt k40 papper.

Vårat golv var grymt slitet, man hade hasat ut ett piano från vardagsrummet så det var tydliga spår samt på gran golvet var det många djupa märken efter hammare.

Körde ro 150 efter kanterna och ro 90 vid hörn och under element. Där jag inte kom åt helt skrapade jag med en sickel.

Dammsuga noga mellan varje slipning är viktigt.

Sen valde vi Osmo hårdwaxolja. 2 stykningar.
På det mönsterlagda blev det Osmo 3062 matt och Osmo 3041 natur på det ljusa golvet.
3041 har lite vitt i sig vilket funkade bra mot det ljusa golvet för att det gör att golven behåller den vita färgen. Med 3062 på det golvet upplevdes dom som gula.

Efter 1 strykningar så slip/polerades golven med en grön sliplatta motsvarar ca K500 i slippapper. Efter 2a strykningen polerades golven med en vit polerplatta motsvarar ca K800.

Blaskade på duktigt med hårdwaxolja t.ex i kök och utanför badrum för extra skydd. Något ställe ser man penseldrag på men inget man ser om man inte letar efter det.

Känslan på golvet är fenomenal. Skönt att gå barfota och lättstädat och tåligt.
Fläckar från kaffe och bär försvinner lätt och golvet skuras med lätt fuktad mopp ca 1 gång i månaden.
Väldigt nöjd med att ha sparat det gamla golvet. Det känns bra att ha kvar det gamla samtidigt som det ger karaktär till huset.
Slänger upp några bilder tagna idag, blev klart för ca 4 månader sedan.
 
  • Nyslipat och behandlat trägolv med ljus hårdwaxolja och synlig trätextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat och behandlat trägolv med fiskbensmönster och ljus finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat trägolv med kontrast mellan obehandlade ljusa plankor och nyskyddade mörkare plankor vid en tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv med synliga spikar och mönstrad kant nära köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen slipat och behandlat ljus trägolv med synliga kvistmärken och en fog i ett t-format mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv behandlat med Osmo hårdwaxolja, visar slät yta och ljus finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Victor1987 och 8 till
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Kan vara kul med en uppdatering.
2 rum köra jag enbart med rotex 150 slipen, övriga körde jag med en Edge golvslip.
Började med 24-40-60-120 slippapper och det funkade bra. K24 biter rätt bra på lackat golv men i mitt tycke kan lämna lite märken som nästan är omöjligt att slipa bort trots ett helt nytt k40 papper.

Vårat golv var grymt slitet, man hade hasat ut ett piano från vardagsrummet så det var tydliga spår samt på gran golvet var det många djupa märken efter hammare.

Körde ro 150 efter kanterna och ro 90 vid hörn och under element. Där jag inte kom åt helt skrapade jag med en sickel.

Dammsuga noga mellan varje slipning är viktigt.

Sen valde vi Osmo hårdwaxolja. 2 stykningar.
På det mönsterlagda blev det Osmo 3062 matt och Osmo 3041 natur på det ljusa golvet.
3041 har lite vitt i sig vilket funkade bra mot det ljusa golvet för att det gör att golven behåller den vita färgen. Med 3062 på det golvet upplevdes dom som gula.

Efter 1 strykningar så slip/polerades golven med en grön sliplatta motsvarar ca K500 i slippapper. Efter 2a strykningen polerades golven med en vit polerplatta motsvarar ca K800.

Blaskade på duktigt med hårdwaxolja t.ex i kök och utanför badrum för extra skydd. Något ställe ser man penseldrag på men inget man ser om man inte letar efter det.

Känslan på golvet är fenomenal. Skönt att gå barfota och lättstädat och tåligt.
Fläckar från kaffe och bär försvinner lätt och golvet skuras med lätt fuktad mopp ca 1 gång i månaden.
Väldigt nöjd med att ha sparat det gamla golvet. Det känns bra att ha kvar det gamla samtidigt som det ger karaktär till huset.
Slänger upp några bilder tagna idag, blev klart för ca 4 månader sedan.
Snygga golv! Nyfiken på slipplattorna du använt, den gröna och den vita. Tolkar jag dig rätt att du körde dessa med Ro 150-maskinen? I så fall, var fick du tag i dessa?
 
Det är snyggt med gran! Byggaren la in väldigt fina tjocka plank i övervåningen vid bygget för 12 år sedan. Jag måste erkänna att jag slarvat en del under årens lopp: 5 barnbarn har kommit till världen och tre jyckar varav en valp har slitit rejält på golven. Tog dock en ordentlig dust för ett par månader sedan och hårdtvättade golven. De blev som nya! Skrapmärken (främst efter jyckarna) försvann med lite extra vatten. Och framför allt: golven blir inte mörka/gula (om man inte har mattor på dem).
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Snygga golv! Nyfiken på slipplattorna du använt, den gröna och den vita. Tolkar jag dig rätt att du körde dessa med Ro 150-maskinen? I så fall, var fick du tag i dessa?
https://www.toolab.se/kategori/Exen.../1/name/asc?filter[10][0]=103&filter[4][0]=55

Körde dom med ro 150, först grön sen vit. Körde många kvadrat med samma slipduk/fleece. För att undvika skvätt på vägg och lister så slipade jag istället efter varje behandling torkat in. All fiberresning togs bort enkelt med den gröna slipduken.
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.