Byggahus.se
FredrikR FredrikR skrev:
Med risk för att låta neggo..
Fönstret vid diskhon ser ut att passerat bäst före lite.. ska du renovera eller tänker du byta "sen".
Tänker synd att få lov att göra om vissa moment när fönstret eventuellt ska bytas inom framtid?

Sen blir jag lite nyfiken, varför 2st 1vägs uttag på ön?

Det blir riktigt snyggt! (y):)
Äsch du får nog ta i lite mer om jag ska uppfatta dig som neggo :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vi har avsiktligt avvaktat med alla fönster för att de ska renoveras. Men jag tänker att när det väl sätter igång så gör jag en renoveringsstation :) Det är egentligen inget fel på dem. En del färgborttagning, nytt kitt och ommålning så klarar de 50 år till med lite underhåll. Kommer säkert sätta in någon form av spröjs när jag ändå grejar. Själva karmen har målats och är i toppskick. Vi har inget särskilt drag, ingen röta och låg elförbrukning så jag ser inget behov av att byta.

Vi var eniga om att runda uttag är snyggt och att renovas dubbeluttag är mindre snyggt. Så för att hålla oss till det snygga valde vi två runda. Personligen tycker jag det ser helt okej ut :)
Misstänkte du hade en plan för det! ;)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Bra jobbat ser väldigt fint ut!

Angående glipan där det var tänkt och kaklat. Det är väldigt nära spisen och kommer skvätta när det steks och bli fettfläckar på tapeten.

Jag hade antingen kaklat eller satt en glas/akrylskiva för att skydda tapet och mot den sen lägga en sträng silikon och glipan är borta:)
 
Precis tittat igenom varje sida nu. Sjukt bra jobbat :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
Bra jobbat ser väldigt fint ut!

Angående glipan där det var tänkt och kaklat. Det är väldigt nära spisen och kommer skvätta när det steks och bli fettfläckar på tapeten.

Jag hade antingen kaklat eller satt en glas/akrylskiva för att skydda tapet och mot den sen lägga en sträng silikon och glipan är borta:)
Att kakla hade inte varit återkallningsbart. Att tapetsera går att ångra :) Vi skulle som sagt kakla från början men föll på det estetiska när jag väl stod där.
 
Alltid kul med före- och efterbilder.

Före- och efterbilder av köksrenovering, övre delen ostädad med öppna skåp, nedre delen ren med nya skåp och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag börjat att sätta passbitar och socklar. Först ut blev vitrinskåpet.
Montering av köksskåp med användning av skruvdragare och tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartmålat vitrinskåp monterat i hörn med tomma hyllor och belysning, vid tapetserad vägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickrad passbit och sockel vid vitrinskåpets hörna på en vit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passbitar och socklar vid ett vitrinskåp med blommigt tapetmönster och grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Försöker få allt att passa så bra som möjligt. Just nu kunde jag trycka dit bitarna och de, bokstavligen, hänger/sitter kvar :D(y) Vad vore livet utan sänksåg. Den högra går alltså inte ner i golvet.

Tyvärr kunde jag inte montera dem då jag glömt köpa ventilationsgaller till kyl och frys.

Vitrintopp ovanför inbyggd ugn med påbörjad sockel och passbit vid tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsdetaljer med passbitar och socklar vid ett vitrinskåp, utan nedgång till golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hann jag slipa lite också :ok: Alltid skönt att koppla av med lite jobb :cool:

Köttkvarnsdelar på ett köksbänk, inklusive en malningsplatta och en kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallventilationsgaller och bottenplatta för vitvaror på ett vitt marmorbord som exempel på byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Hmm, hade precis glömt av din lilla glipa!

Ett av mina förslag är att platsbygga en kryddhylla i samma nyans som luckorna, samma list i nederkant som vitrinskåpet har.

Om du bygger en kryddhylla så är det oftast estetiskt mera tilltalande att inte ha första planet mot skivan, utan en decimeter upp kanske.

Förslaget om smeden kommer inom kort.

Helt okej listat...;)

Mvh P-A
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Tittade igen på ert kök.
Om ni gör en kryddhylla hade det varit snyggt med en vinkel in över den kaklade väggen, mot fläkten, bara en kort hylla från kaklet och upp, samt kvarts eller helvägg till vänster.

Kryddhylla kan lika gärna bytas mot kryddhylla/boklist..

Bara en ide...

God natt, förstår mig inte på folk som inte går och lägger sig i tid.

/ P-A
 
  • Gilla
elinw och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Alltid kul med före- och efterbilder.

[bild]

Idag har jag börjat att sätta passbitar och socklar. Först ut blev vitrinskåpet.
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]


Försöker få allt att passa så bra som möjligt. Just nu kunde jag trycka dit bitarna och de, bokstavligen, hänger/sitter kvar :D(y) Vad vore livet utan sänksåg. Den högra går alltså inte ner i golvet.

Tyvärr kunde jag inte montera dem då jag glömt köpa ventilationsgaller till kyl och frys.

[bild]
[bild]

Sen hann jag slipa lite också :ok: Alltid skönt att koppla av med lite jobb :cool:

[bild]
[bild]
Apropå att du slipar, slipar du knivar till restauranger?
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Äsch det där var väl inte så svårt :crysmile:
 
  • Före-och-efter collage av ett kök under renovering, rörigt till ordnat och uppfräschat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av ett rum med halvt avlägsnad tapet och exponerad isolering, nedmonterat innertak och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av ett hus renoveringsprojekt visar oskalade rum, verktygsbälte och VVS-arbeten under våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Collage av renoveringssteg: takstolar, vit takpanel, tapet, köksritning, golvläggning och rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av köksrenovering: montering av skåp, beslag, rörkoppling och sågning av hål i skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage med byggprocess, inklusive laserpass, köksmontering, leende barn och ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stegvisa bilder av byggprojekt med köksrenovering inklusive kakelsättning och skåpsmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av renoveringsdetaljer; kakelarbeten, fönsterkarm, träpaneltak och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljer av ett välslutfört byggprojekt med trädetaljer, skåp och lister i grått och vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
epw och 10 till
  • Laddar…
Oyes!! Småsaker kvar som är planerat till helgen :cool:
 
  • Modernt kök med grå skåp, inbyggda apparater och en köksö med en vas med blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med grå skåp, inbyggda ugnar och en vit bänkskiva, dekorerat med solrosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställt kök med gråa skåp, vit bänkskiva, blommor och tända lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställd köksinteriör med grå skåp, vita bänkskivor och en diskho framför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elegant inbyggd grå köksinredning med ugn och mikrovågsugn samt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat kök med diskho, kran, och solrosor vid fönstret som blickar ut mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått kök med inbyggda rostfria ugnar och skåp, eleganta handtag, nästan färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad köksö med grå skåp och vit stenskiva i ett ljusinrett kök, med en vas blommor på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vas med solrosor på fönsterbräda bredvid en speglad yta och en liten grön vas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörna med induktionshäll, vit kakelvägg och köksfläkt, med växt och kryddbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med blommigt tapetmönster och två dubbla eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med grå skåp, inbyggd ugn och vitt bänkskiva dekorerat med en vas med blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska kakla den där lilla hörnan till vänster också. Det kommer inte att se konstigt ut och du kommer bli av med problemet med bänkskivan på ett bra sätt.
 
P Pagno skrev:
Hmm, hade precis glömt av din lilla glipa!

Ett av mina förslag är att platsbygga en kryddhylla i samma nyans som luckorna, samma list i nederkant som vitrinskåpet har.

Om du bygger en kryddhylla så är det oftast estetiskt mera tilltalande att inte ha första planet mot skivan, utan en decimeter upp kanske.

Förslaget om smeden kommer inom kort.

Helt okej listat...;)



Mvh P-A
Kryddhyllan är ingen jättedum idé faktiskt. Även om vi inte ska ha den där kanske man skulle gjort något annat med lite smide i :)

Tala ur skägget nu, låt mig icke hållas! Jag vill veta vilka smidestankar du går i :rofl:

Är bara en glad amatör i startgroparna än så längden
 
  • Handsmidda metallföremål i ett skruvstycke med grusig mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika metallstänger och smidesverktyg utspridda på en grusmark, troligtvis material för ett smidesprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handsmidd krok på en rödbrun sten, visar användarens smidesarbete och kreativitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handsmidd spik på ett städ, amatör smidesarbete i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Kryddhyllan är ingen jättedum idé faktiskt. Även om vi inte ska ha den där kanske man skulle gjort något annat med lite smide i :)

Tala ur skägget nu, låt mig icke hållas! Jag vill veta vilka smidestankar du går i :rofl:

Är bara en glad amatör i startgroparna än så längden
Återkommer med smidesförslaget!

Snygga krokar, kanske en skiva mot väggen, istället för kryddhylla, med några smidda krokar som rymmer smidd sax, smidd pincett, liten lagg... Tja, inte vet jag..;)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Den där listen kommer aldrig komma på plats..... :D
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.