Byggahus.se
På tomten finns fällda träd som legat i +5 år och det är blandat gran, tall, ek och något annat lövträd. Kan man fortfarande klyva detta och elda i en vedeldad kamin? Hur ser man på trä om det inte är tillräckligt gott för att klyva och elda med? Det är en kamin vi har i stugan och det är mest för syns skull och mys, värme kommer primärt från andra källor.

Nedan är en bild på en del som jag har delat på och staplat på hög om utseendet på ändträs säger något om kvalitén.

Staplade fällda trädstammar av gran, tall och lövträd i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det blir mjukt och väldigt lätt i torkat tillstond är det inte mycket till ved, men det där ser helt okej ut. De träslag du nämt klarar lagring ganska bra. Andra lövträd kan vara sämre tex björk och al. De murknar fort om de inte torkas.
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 1 till
  • Laddar…
R
Allt brinner bara det blir varmt< , mer eller mindre avgiven värme
Är det i konsistensen som balsaträ , smula det och fyll lite gropar blir snabbt jord
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
F
Problemet blir väl snarare att klyva det om det skall göras med yxa. Skulle vilja se den som klyver en ordentlig kubbe ek som torkat i 5år.
 
  • Gilla
  • Haha
Ryobimannen och 4 till
  • Laddar…
R
S simon85 skrev:
På tomten finns fällda träd som legat i +5 år och det är blandat gran, tall, ek och något annat lövträd. Kan man fortfarande klyva detta och elda i en vedeldad kamin? Hur ser man på trä om det inte är tillräckligt gott för att klyva och elda med? Det är en kamin vi har i stugan och det är mest för syns skull och mys, värme kommer primärt från andra källor.

Nedan är en bild på en del som jag har delat på och staplat på hög om utseendet på ändträs säger något om kvalitén.

[bild]
Bara att sätta igång... du kommer snabbt se/känna vilka bitar som är ok.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
F fsn skrev:
Problemet blir väl snarare att klyva det om det skall göras med yxa. Skulle vilja se den som klyver en ordentlig kubbe ek som torkat i 5år.
Ja eken verkar skapligt hård, varför blir den hårdare med åren? Får den en högre densitet iom torkningen?
 
R RapidSledge skrev:
Bara att sätta igång... du kommer snabbt se/känna vilka bitar som är ok.
Ja jag får testa, var rädd att jag inte skulle kunna se/känna vilka bitar som är ok eftersom det mesta ser ok ut för mig vid en snabb okulär besiktning. Får se det som några gratis träningspass (y)
 
R
Som allt trä när det torkar , krymper ihop och blir tätare , som dom säger EK blir otroligt hård
när det torkat , tror inte du klyver den med en yxa , en hydralisk klyv och ta småbitar
Du ska ju såga dom med , det kan t.o.m slå gnistor om kedjan och ryka bra , blir mycket värme .
Men prova klyva med yxa klarar du det så grattis
 
Räkna inte med att det är vedtorrt bara för att det legat i 5 år. Det torkar relativt fort ner till finermättnadspunkten, ca 30% (ett par år för en stor stock) men sen går det otroligt långsamt. Ruttnar före det torkar.

Ligger det direkt på marken så kommer det aldrig ens ner till fibermättnadspunkten.

Det behöver torka luftigt ett år som ved innan det går bra att elda med.
 
F
S simon85 skrev:
Ja eken verkar skapligt hård, varför blir den hårdare med åren? Får den en högre densitet iom torkningen?
Allt som torkar blir tjurigt att klyva men ek blir omöjligt. Jag smällde på en torkad ekbit och yxan bara studsade. Helt omöjligt, men även sånt som nyfällt är som smör (tex björk) är superjobbigt bara några månader senare.
 
R
F fsn skrev:
Allt som torkar blir tjurigt att klyva men ek blir omöjligt. Jag smällde på en torkad ekbit och yxan bara studsade. Helt omöjligt, men även sånt som nyfällt är som smör (tex björk) är superjobbigt bara några månader senare.
Dra ett spår med m sågen, i med en kil o lappa på med släggan.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Med hydraulisk klyv och även yxa så försöker man få bort en bit av barken på ek, björk, etc, om det legat längre tid. Även om själva trät blir hårt så är det barken som håller ihop vedklabben, så kan man barka av lite brukar man få isär dem. Klöv lite ved i helgen och bland dem fans rönn som legat några månader och den barken är otroligt seg. Barken drogs ut flera centimeter på varje sida där de klövs och man fick fick vända på klabben och klyva den från båda hållen (kör med hydraulisk klyv).
Men även att dra ett spå med motorsåg som skrivits tidigare fungerar bra.
 
S simon85 skrev:
Ja jag får testa, var rädd att jag inte skulle kunna se/känna vilka bitar som är ok eftersom det mesta ser ok ut för mig vid en snabb okulär besiktning.
Pratar vi mest myseldning spelar det väl ingen roll om allt är "OK" eller inte. Brinna upp lär det ju göra och något mer värme lär även de sämsta bitarna ge om alternativet är att dumpa dom i skogen för att ruttna upp helt.
 
Det bästa är förbi med de där granklabbarna men allt som inte bryts sönder på tvären när man klyver det duger till ved.
 
  • Gilla
Lersjön
  • Laddar…
Tog ned två döda björkar och en gran nyligen. Granen torr så det går att elda direkt, däremot björkarna var som färsk björk så här är det skillnad mellan löv och barr. Björkarna gick av på flera ställen vid fällning vilket inte granen gjorde.
 
  • Gilla
Klimatkris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.