Byggahus.se
S
Vi har köpt Ikeas Utrusta som bänkbelysning. Igår kväll insåg vi att det inte kommer att bli bra. De finns helt enkelt inte i rätt mått.
Så idag letar jag efter andra alternativ. Därför vill jag se/höra hur ni gjort i era kök. :D Visa gärna bild och berätta vad ni tycker.

Bifogar bild på ritningen om någon skulle vilja ge tips.
Vi kommer att ha 60cm spishäll och fläkt trots att skåpen är 80 cm. Helt enkelt för att vi inte hittar det vi söker i 80-bredd.

Vi vill helst ha integrerade eluttag på minst 2 ställen, på var sida om spisen.
Ritning över kökslayout från IKEA med måttangivelser för skåp och köksutrustning, innehåller plats för spis och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här valde jag att göra, totalt modulärt men kräver självklart en del pill på egen hand. Det finns även ALU lister för utvändigt montage. Tejpen med LED kapas på maskerade ställen och lödning av anslutningskabel måste göras.

Min installation finns här: #7231
 
S
slacker slacker skrev:
Så här valde jag att göra, totalt modulärt men kräver självklart en del pill på egen hand. Det finns även ALU lister för utvändigt montage. Tejpen med LED kapas på maskerade ställen och lödning av anslutningskabel måste göras.

Min installation finns här: #7231
Mycket snyggt! (y):D
 
BirgitS
När man läser i andra trådar verkar det vara mest vanligt att folk sätter in spottar som fälls in i en täckskiva som sätts fast under överskåpen. Finns många bilder på det i forumet.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man läser i andra trådar verkar det vara mest vanligt att folk sätter in spottar som fälls in i en täckskiva som sätts fast under överskåpen. Finns många bilder på det i forumet.
Vanligt tidigare och har väl själv gjort så i flertalet kök genom åren - Ljusbilden man får av LED strip är däremot helt makalös i jämförelse. Inga avbrott, inga mörka punkter och ett jämt ljusflöde över hela ytan.
LED tekniken går framåt och idag får man tag i Varmvitt 3000K och Extra Varmvitt 2700K vilket gör ljuset behagligt och påminner verkligen om glödljus.

Skall TS ha en baldakinlist i framkant så är ju installationen tämligen enkel.
Till exempel utanpåliggande ALU list för 98kr/m: https://www.xcen.se/alulist-u-profil-smal-lag
LED tejp av valfri styrka för 185kr/m: https://www.xcen.se/led-tejp-9-6w-m-ip20
Och så ett lämpligt (OBS ej dimbart) drivdon om vi antar 3mx9.6W=30W för 294kr: https://www.xcen.se/led-transformator-12v-30w-plint

Transformatorn gömmer man enkelt i fläktskåpet.

Självklart så måste man komplettera med uttag och där skulle jag med baldakin som TS ritat in rekommendera vinklade uttag, eller så kallade hörnboxar: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-hornbox-med-3-vagsuttag-bp-vit?category_id=15338

Och nej, jag har inget samröre med vare sig Xcen eller Elbutik. Har bara använt deras produkter vid mer än ett tillfälle och varit supernöjd. (y)
 
  • Gilla
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med två Philips Hue Lightstrips. Funkar kanon.
Ett kök med vit inredning och träarbetsbänk belyst av Philips Hue Lightstrips under skåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
S
slacker slacker skrev:
Vanligt tidigare och har väl själv gjort så i flertalet kök genom åren - Ljusbilden man får av LED strip är däremot helt makalös i jämförelse. Inga avbrott, inga mörka punkter och ett jämt ljusflöde över hela ytan.
LED tekniken går framåt och idag får man tag i Varmvitt 3000K och Extra Varmvitt 2700K vilket gör ljuset behagligt och påminner verkligen om glödljus.

Skall TS ha en baldakinlist i framkant så är ju installationen tämligen enkel.
Till exempel utanpåliggande ALU list för 98kr/m: [länk]
LED tejp av valfri styrka för 185kr/m: [länk]
Och så ett lämpligt (OBS ej dimbart) drivdon om vi antar 3mx9.6W=30W för 294kr: [länk]

Transformatorn gömmer man enkelt i fläktskåpet.

Självklart så måste man komplettera med uttag och där skulle jag med baldakin som TS ritat in rekommendera vinklade uttag, eller så kallade hörnboxar: [länk]

Och nej, jag har inget samröre med vare sig Xcen eller Elbutik. Har bara använt deras produkter vid mer än ett tillfälle och varit supernöjd. (y)
Vi ska inte ha någon list på skåpen utan en täcksida undertill för att dölja skruvhålen.

Baldakin vet jag inte vad det är ens. :rofl:

Vi vill nog ha så diskret dom möjligt, men den får gärna bygga 1,5-2 cm för att vi ska kunna dölja kabeldragningen. Vi kommer att använda oss av befintlig eldragning och måste antagligen dra en skarvsladd. Beror lite på monteringen av belysningen.

Ikeas Utrusta måste alltid monteras med el från vänster och bår el kommer ut från höger. Detta fattade vi först sent igår.

Fördelen med Utrusta är att eluttagen även har USB. Vi är 4 personer i hushållet och alla har varsin iPhone och iPad. 2-3 enheter står alltid på laddning. Vi har laddare hängandes stationärt lite varstans i huset.
Historiskt sett tillbringar vi mycket tid i köket. Kan vara för att vi tidigare var extremt trångbodda. Hur som helst så är belysningen viktig för oss. Framförallt för mig som har problem med mörker och kallt ljus.
 
  • Gilla
Sara Samuelsson
  • Laddar…
S
davidgp davidgp skrev:
Jag kör med två Philips Hue Lightstrips. Funkar kanon.
[bild]
Hur tycker ni att det funkar med eluttag mitt på väggen?
 
S Strumpberg skrev:
Hur tycker ni att det funkar med eluttag mitt på väggen?
Utmärkt. Har haft i hörnet mellan vägg och skåp, men det blir för otillgängligt.
 
BirgitS
S Strumpberg skrev:
Vi vill helst ha integrerade eluttag på minst 2 ställen, på var sida om spisen.
Avråder från att ha uttagen precis vid spisen eftersom det inte är så bra om de inkopplade apparaternas sladdar kommer åt en het stekpanna etc.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
davidgp davidgp skrev:
Utmärkt. Har haft i hörnet mellan vägg och skåp, men det blir för otillgängligt.
Är den på bilden det enda i har för köksmaskiner?

I vårt förra kök hade vi dubbeluttag på 3 ställen och jag satte in grenkontakter på två av dom för att det inte räckte. Dock hade vi micron på bänken då. Nu ska vi ha den i ett skåp. :thinking:
 
  • Gilla
Rolf Olsson
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Avråder från att ha uttagen precis vid spisen eftersom det inte är så bra om de inkopplade apparaternas sladdar kommer åt en het stekpanna etc.
Bra tanke!(y)
 
S Strumpberg skrev:
Är den på bilden det enda i har för köksmaskiner?

I vårt förra kök hade vi dubbeluttag på 3 ställen och jag satte in grenkontakter på två av dom för att det inte räckte. Dock hade vi micron på bänken då. Nu ska vi ha den i ett skåp. :thinking:
Nej, vi har ett dubbeluttag längre upp, längst bort på diskbänken också.

Vi hade ett trippeluttag mitt på, där skopan hänger, men det användes aldrig, så jag demonterade det.
 
BirgitS
S Strumpberg skrev:
Fördelen med Utrusta är att eluttagen även har USB. Vi är 4 personer i hushållet och alla har varsin iPhone och iPad. 2-3 enheter står alltid på laddning.
Men inte vill man väl ha mobiler och plattor liggande på laddning just där man ska stå och skära grönsaker etc. och inte heller i närheten av en spishäll eller diskho eftersom de inte tål att bli nedstänkta. Är ganska säker på att det finns vägguttag med USB-uttag.

S Strumpberg skrev:
Framförallt för mig som har problem med mörker och kallt ljus.
Då kanske du behöver vara noga med ljusbilden. Om du kollar på davidgp:s foto ser du att mycket av ljuset faller mot väggen medan det är rätt mörkt längst fram på arbetsbänken. Om det är ett problem för dig med ojämnt ljus så rekommenderar jag en led-list riktad neråt nära framkanten av överskåpen, ungefär rakt över mitten av bänkytan, ungefär som i slackers kök.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.