Byggahus.se
Hej! Tänkte konsultera lite med er erfarna byggare här på byggahus innan jag kontaktar en byggfirma som ska hjälpa till med projektet.

Ska bygga till en förrådsbyggnad som ansluter till en befintlig byggnad. Det ska ej vara uppvärmt och beklädnad blir trp20 plåttak. Ett sadeltak i stil med den anslutande byggnaden varit att föredra, då det i min mening ser bättre ut samt att det ger mer takhöjd. Fördelen med pulpettak är att man slipper 24m anslutning mellan taken. Nackdelen förutom takhöjd och estetik är den låga lutningen som blir i detta fall.

Skulle gärna vilja höra vad ni har för synpunkter på konstruktionen och ev. fördelar och nackdelar med sadeltak gentemot pulpettak. Har ni några andra byggnadslösningar så är det välkommet!

Förrådsbyggnad med röd plåtbeklädnad och pulpettak intill pallar och fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilltänkta byggnaden sedd nerifrån (där portar ska vara)
Utsikt över gårdsplan med befintliga byggnader och sadeltak, förrådsbyggnad i byggfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedd ovanifrån
Illustration av pulpettak med mått, visar lutning på 5,28 grader och höjdskillnad mellan takets delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av pulpettak, ej skalenlig.
Line drawing of a non-scale representation of a shed with a pent roof showing dimensions.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av pulpettak, ej skalenlig.

Tack på förhand!
//Rotehjon
 
200 kvm tak med en lutning på drygt 5° låter som uppdukat för problem. Tänk när det faller 30cm snö på någon timme. Det funkar säkert men då kommer hela utrymmet kantas av massa pelare är min tanke.

Jag är ingen byggare men efter den vintern som varit känns det inte som någon bra plan.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
200 kvm tak med en lutning på drygt 5° låter som uppdukat för problem. Tänk när det faller 30cm snö på någon timme. Det funkar säkert men då kommer hela utrymmet kantas av massa pelare är min tanke.

Jag är ingen byggare men efter den vintern som varit känns det inte som någon bra plan.
Du har helt rätt, taken skulle kunna mötas högre upp och således få brantare lutning på tillbyggnaden. Inte lika snyggt i min mening men kan ha mindre dimensioner och kan sova gott om natten.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.