Byggahus.se
Hej!

Jag håller på att anlägga min första trädgårdsdamm med en bäck/vattenfall till. Har inte kommit så långt än så det är inte så mycket att se på bild.
Jag tänkte att det kunde vara kul med en samlingstråd där alla som har en trädgårdsdamm hemma kan lägga ut bilder för inspiration till andra.

Kör på! :D
 
  • Gilla
KASV006 och 3 till
  • Laddar…
En damm omgiven av grönska med flödande bäck och brinnande eld i en stenhäll på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lugn damm omgiven av grönska och en liten eldstad vid sidan, med en bäck som rinner ut i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tranquility by a dam with wooden bridge over a stream, surrounded by greenery and spring flowers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om detta godkänns. Jag har lyxen att ha en damm med flödande vatten i form av en bäck.
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Verkligen lyxigt!
Alla dammar räknas, alltid kan man få inspiration från nåt.
 
För att det ska hända nånting i tråden så får jag väl slänga in en bild på mitt pågående bygge.
Det går åt väldigt mycket sten!
Men jag ska klippa bort ganska mycket av duken som inte behövs.
Har en ställbar pump med 40mm slang så det går att få allt från långsamt sipprande till en riktig vårflod.

Pågående byggprojekt med stenbädd och svart duk, ställbar pump och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
För att det ska hända nånting i tråden så får jag väl slänga in en bild på mitt pågående bygge.
Det går åt väldigt mycket sten!
Men jag ska klippa bort ganska mycket av duken som inte behövs.
Har en ställbar pump med 40mm slang så det går att få allt från långsamt sipprande till en riktig vårflod.

[bild]
Ser fint ut. Jag gillar bäckar och rinnande vatten i trädgårdar!
Kan du inte bara lägga jord/stenar över kanterna på gummimattan. Det borde räcka tycker jag.
 
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser fint ut. Jag gillar bäckar och rinnande vatten i trädgårdar!
Kan du inte bara lägga jord/stenar över kanterna på gummimattan. Det borde räcka tycker jag.
Tack! Jo det är tanken, men det är lite onödigt mycket duk på mitten till höger. Jag vill ha växtlighet tätt intill stenarna och då måste gummiduken bort.
 
maah maah skrev:
Tack! Jo det är tanken, men det är lite onödigt mycket duk på mitten till höger. Jag vill ha växtlighet tätt intill stenarna och då måste gummiduken bort.
Du kommer att få problem om du klipper in duken ännu mera, jag tycker att det redan är för snålt med duk på kanterna. Rännan ser inte speciellt djup ut och om du vill ha ett rejält brus från vattnet och inte en liten rännil så borde kanterna höjas. På hösten samlas löv och skräp i rännan så för att det inte skall ta stopp omgående och rinna över bör det finnas en ordentlig marginal. Marken under duken sjunker med tiden och plötsligt riskerar vattnet att rinna över kanterna och tömma hela anläggningen..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du kommer att få problem om du klipper in duken ännu mera, jag tycker att det redan är för snålt med duk på kanterna. Rännan ser inte speciellt djup ut och om du vill ha ett rejält brus från vattnet och inte en liten rännil så borde kanterna höjas. På hösten samlas löv och skräp i rännan så för att det inte skall ta stopp omgående och rinna över bör det finnas en ordentlig marginal. Marken under duken sjunker med tiden och plötsligt riskerar vattnet att rinna över kanterna och tömma hela anläggningen..
Blir till att samla mer sten då, tack för det tipset!

Duken är 110cm, men själva fåran där det rinner är är ca 20-30cm och kanterna är nästan vertikala på vissa ställen så det finns marginal.
Svårt att få till flödet och få vattnet att rinna sådär snyggt som man vill :thinking:
 
maah maah skrev:
Blir till att samla mer sten då, tack för det tipset!

Duken är 110cm, men själva fåran där det rinner är är ca 20-30cm och kanterna är nästan vertikala på vissa ställen så det finns marginal.
Svårt att få till flödet och få vattnet att rinna sådär snyggt som man vill
Ja, nog är det en utmaning att få det som man vill ha det.
Du kommer att få algpåväxt och mängder av organiskt material som faller ner i bäcken så åtminstone en gång om året måste rännan göras ren, lämpligen på våren. Tänk då på att småsten är riktigt arbetskrävande att plocka upp och rengöra, något lättare går det med stenar som är större.
Egentligen bör man låta det ligga 1 år innan man öht klipper i duken eller planterar växter. Tänk också på att ingen jord får ha kontakt med vattnet för då får du kapillärkrafter som suger upp vattnet - åt fel håll. Rensar man inte bäcken så blir det jord av det organiska nedfallet.
 
Hur är det med mygglarver i era dammar? Man vill ju inte ha en mygg-odling. ;)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hej!

Jag håller på att anlägga min första trädgårdsdamm med en bäck/vattenfall till. Har inte kommit så långt än så det är inte så mycket att se på bild.
Jag tänkte att det kunde vara kul med en samlingstråd där alla som har en trädgårdsdamm hemma kan lägga ut bilder för inspiration till andra.

Kör på! :D
Här är våran bäck ned litet vattenfall. Tar 1 bild från balkongen och på lite närmre håll
Vy från balkong över en trädgård med en konstgjord bäck och små vattenfall, omgiven av gröna träd och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En anlagd bäck med stenar och ett litet vattenfall i en trädgård, omgiven av gröna växter och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäck med litet vattenfall, stenar och flora, synlig från en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Y Yehaw skrev:
Hur är det med mygglarver i era dammar? Man vill ju inte ha en mygg-odling. ;)
Jag har precis samma fundering.....
 
Släpp i en guldfisk, de gillar mygglarver.
När man ska anlägga bäck ska det vara lägre fall än man tror.
 
H
Guldid är bra fisk.
De hoppar och tar myggor.
Trevlig livlig fisk.
Har 7 st i min damm
 
Är i föräldrarnas hus som vi ska ta över snart. Mysigt med damm med fiskar i :)
 
  • Trädgårdsdamm omgiven av stenar och växter med en liten bro och vattenfontän.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med damm, fiskar, bro över vattnet, och möblemang för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person matar koifiskar i en trädgårdsdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kvackatore och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.