Byggahus.se
Håller på med plåtarbeten men blir osäker på hur man ska klippa och skarva. Någon plåtslagare som kan förklara?

Förutsättningarna är pulpettak, 6 ° lutning, med trekantslist på tre av fyra sidor. Längst ner fotplåt och hängränna.

Underlagspapp/duk samt ytskikt (takduk) är lagd och vikt ner över trekantlisten ner på "vindskivan", i verkligheten en regel spikad under råsponten längst ut.

Sitter nu med vindskiveplåt (som precis täcker hela sidan, samt toppen och 45 grader ner över trekantslisten).
Skruvar med typ farmarskruv varje halvmeter, överlappar 10 cm, klipper bort lite från vikningen vid varje skarv.

Har tre frågor:
1. Det är väl ingen som tätar med tätningsmassa där plåtarna skarvas?
2. Hur klipper man snyggast och bäst där plåtarna möts i hörnen i 90 grader?
3. Hur klipper man normalt sett i nederkant där plåten går ner mot hängrännan?

Tacksam för råd i frågan. Har sökt i forumet men inte direkt funnit något. Jag äger bra plåtsax men ingen utrustning för att falsa saker (mer än polygrip m.m. )
 
  • Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Hej!

Har precis samma frågor! Hur löste du detta??
 
  • Gilla
Headstart
  • Laddar…
Stickan56
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag har gjort de övre hörnen på ett pulpettak på ett uthus en gång. Jag klippte ur och bockade plåten så jag kunde popnita ihop de överlappande bitarna i hörnen. Tyvärr har jag sålt huset så jag kan inte ta några bilder.

Övre hörn
[länk]

Nedre avslut på hög nivå
[länk]

Stickan
Tack sp mycket för svaret!! Det hjälpte
 
  • Gilla
zzxxyy och 1 till
  • Laddar…
Montering av vit möbeldel på trätrall med person i sandaler, skruvmejsel och borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en altan med vitt räcke som möter trägolv, från ett ovanifrån perspektiv med del av personens fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M martinradbo skrev:
Håller på med plåtarbeten men blir osäker på hur man ska klippa och skarva. Någon plåtslagare som kan förklara?

Förutsättningarna är pulpettak, 6 ° lutning, med trekantslist på tre av fyra sidor. Längst ner fotplåt och hängränna.

Underlagspapp/duk samt ytskikt (takduk) är lagd och vikt ner över trekantlisten ner på "vindskivan", i verkligheten en regel spikad under råsponten längst ut.

Sitter nu med vindskiveplåt (som precis täcker hela sidan, samt toppen och 45 grader ner över trekantslisten).
Skruvar med typ farmarskruv varje halvmeter, överlappar 10 cm, klipper bort lite från vikningen vid varje skarv.

Har tre frågor:
1. Det är väl ingen som tätar med tätningsmassa där plåtarna skarvas?
2. Hur klipper man snyggast och bäst där plåtarna möts i hörnen i 90 grader?
3. Hur klipper man normalt sett i nederkant där plåten går ner mot hängrännan?

Tacksam för råd i frågan. Har sökt i forumet men inte direkt funnit något. Jag äger bra plåtsax men ingen utrustning för att falsa saker (mer än polygrip m.m. )
Vy över en altan med vitt räcke som möter trägolv, från ett ovanifrån perspektiv med del av personens fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av vit möbeldel på trätrall med person i sandaler, skruvmejsel och borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad bräda markerad för sågning, med en mätverktyg och borrskruvdragare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cavg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.