Byggahus.se
A
Hej har en nibe f1215 som ja gjort en service på nyligen.
Efter besiktning så var häcken fortfarande pigg o gla.
Dock bytte vi cirkulationspump då den äldre var i dåligt skick. Detta medförde en stor skillnad i värmeutjämning i huset.
Har den på autoadapt och alla element är varma förutom ett?

Min fråga?
Kan jag ändra denna för att få snabbare flöde så sista elementen också är varmt? (tror den kyler ner sig för jag har lite drag just där)

Och vad betyder dessa?
Se bild

Se också bild på pumpen

Nu står d
vb fram 46(50)
Retur 40(50)

Kan det vara sista elementet som kyler ner returen?

Tack för tips!
 
Returen ska vara kallare, annars är något fel. Ca 7-8 graders differens är optimalt. Kolla så inte termostatventilen har hängt sig i den rad. som inte funkar
 
A
Har kollat, tog bort den helt igår innan jag la mig.. ruckade lite på stiftet men kanske behöver lite mer. Har också luftat systemet innan så det bör det inte heller vara..

Men då är cirkulationen bra och kan låta den vara.

Röret in till elementet är också varmt och en tredjedel in så flödet in kanske är strypt lite.
 
A
Min fråga är lite otydlig ser jag men min issue är att jag har ett element i huset som inte blir helt varmt... Tänkte att det kanske inte cirkulerade ordentligt.
 
L
Du får prova att öka på pumpen till max till att börja med , du behöver få fart på vattnet
Har du 1 rörs eller 2 rörs system i huset ? kan du säga något om det
 
Troligen är det elementet som är problemet.
Åtgärderna man kan göra är

Stiftet till termostatventilen inte sitter fast och fjädrar tillbaks

Skruva loss packboxen och tryck på termostatventilen, kan sitta skit i den.

Lufta elementet

Finns det en justeringsventil på returen kan det hjälpa att stänga och öppna den några gånger

Om det sitter en justeringsventil på returen kan man stänga den och termostaten och försiktigt skruva loss elementet och spola igenom elementet med duschslangen från returen. Obs, kolla bara så att ventilerna inte läcker igenom och täck golvet noga, det blir blöt. Alternativt tömmer man systemet
 
A
L Liteavvarje skrev:
Du får prova att öka på pumpen till max till att börja med , du behöver få fart på vattnet
Har du 1 rörs eller 2 rörs system i huset ? kan du säga något om det
Jag har två rör ett in och ut, den blir varm typ halva, har tömt elementet också på en liter ca och vattnet som kommer ut äe fortfarande kallt... Däremot tömms trycket så bv känner ju av att den töms.
Kanske ska tömma den tills vattnet blir varmt. Ventilerna är nya och bytta så dem bör vara ok
 
A
B Bengt Henrik skrev:
Troligen är det elementet som är problemet.
Åtgärderna man kan göra är

Stiftet till termostatventilen inte sitter fast och fjädrar tillbaks

Skruva loss packboxen och tryck på termostatventilen, kan sitta skit i den.

Lufta elementet

Finns det en justeringsventil på returen kan det hjälpa att stänga och öppna den några gånger

Om det sitter en justeringsventil på returen kan man stänga den och termostaten och försiktigt skruva loss elementet och spola igenom elementet med duschslangen från returen. Obs, kolla bara så att ventilerna inte läcker igenom och täck golvet noga, det blir blöt. Alternativt tömmer man systemet
Har ingen justerings ventil på returen har fått stänga av bv och tömma ep kärlet och sedan lyfta /byta ev ventiler m.m. Kanske ska testa tömma och spola men känns som det får bli till våren när värmen är avstängd :)
 
L
Om du stänger på prov alla element på den slingan , blir elementet varmt då
 
A
L Liteavvarje skrev:
Finns info här om inställningar ladda hem och läs i PDF och förstora med plus
[länk]
Är de konstant tryck eller varv tal man har då om man vill testa och trycka på lite under en period för att se om elementet blir varmt?

För att få snurr ordentligt
 
L
Konstant fart på den , det finns en 3 fart konstant , har du på tryckstyrd så kan pumpen gå ner i varv om du stänger flödet
Bara gasa på , en bieffekt som kan bli , är det kan susa eller bli lite oväsen i ventilerna på lite öppna element
 
A
Ok ja brassar på och ser om det blirnågon skillnad :)
 
Hur är trycket i systemet? Kanske för lågt tryck för att systemet ska orka trycka ut värmen
 
L
Bra fråga av Bengt Henrik , jag förutsatte att det var OK , men manometern ska visa ca 1 bar
detta för att pumpen ska greppa vattnet bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.