Byggahus.se
Hallå, här är en nojjig jävel som brusat upp sig över sättningssprickor runt huset.

Innan jag flyttade in påpekade besiktningsman sprickorna men trodde de var pga borrning för bergvärme.
Det är några små sprickor på några ytor på fasaden, kanske 20cm långa och ganska smala. Sen är det även dragit isär på teglet diagonalt kanske 5cm glapp mellan stenarna, annars runt om huset ganska lugnt, några små sprickor och på nått ställe lite dragit isär vid teglet.

Har bott här i 1.5år och tycker inte jag har sett någon skillnad alls på storleken av sprickorna. Märker även inget inne i huset har öppnat och stängt alla fönster utan större problem, något gammfönster som är lite lite trögt.

Bör jag vara orolig ? Så jävla nojjig över dyra kostnader pga det här. Eller kan jag lappa ihop sprickorna och känna lugnet ?

Ber om ursäkt för rörig text och ev i fel fprum.
 
Har du en spricka på 5cm alltså? Bilder.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har du en spricka på 5cm alltså? Bilder.
Hmm 5cm kanske var en överdrift. 2cm kanske.

Den här inte rört sig något. Funnits väldigt länge enligt tidigare ägare
 
  • Murverk med minimala sprickor på ca 2cm mellan några tegelstenar som är stabila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minst 20år ska de ha varit där
 
Och du känner att du kan lita på de uppgifterna?
 
nimhed nimhed skrev:
Och du känner att du kan lita på de uppgifterna?
Ja det är bekanta. För mig har dom varit där sen vi flyttade in iallafall. Och står still
 
Sättningsskador av att borra energibrunn låter i mina öron helt orimligt.

Om det inte rört sig under tiden du bott där och sannolikt inte under lång tid innan så är det inget att oroa sig över. Grundläggningen på 70-talet var inte alltid den bästa och mexitegel är mer känsligt än annat tegel. Vi har liknande, även om det inte är lika mycket, på vårt hus. Här beror det på delad grundläggning så sprickorna är just i det mötet.

Dock bör du foga om teglet för att inte få in regn och förvärrande frostsprängning. Lite sent kan tyckas om det är 20 år sen, men bättre sent än aldrig. En duktig murare kan färgmatcha fogen så det syns minimalt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Sättningsskador av att borra energibrunn låter i mina öron helt orimligt.

Om det inte rört sig under tiden du bott där och sannolikt inte under lång tid innan så är det inget att oroa sig över. Grundläggningen på 70-talet var inte alltid den bästa och mexitegel är mer känsligt än annat tegel. Vi har liknande, även om det inte är lika mycket, på vårt hus. Här beror det på delad grundläggning så sprickorna är just i det mötet.

Dock bör du foga om teglet för att inte få in regn och förvärrande frostsprängning. Lite sent kan tyckas om det är 20 år sen, men bättre sent än aldrig. En duktig murare kan färgmatcha fogen så det syns minimalt.
Får tacka så hemskt mycket för svaret och dra en lättnadens suck har nog med utgifter på huset :).. Ska absolut foga igen skiten hade köpt något som heter husfix men jag tror man kanske ska lejja bort det ändå.
 
Såg på tidigare handlingar att sprickorna är sen 97 då huset övertogs av förra ägarna.

Har iaf mätt varenda jävla golv och tag och inget lutar, då kan de ju inte tyda på något allvarligt det där ?

Vad går det på att putsa upp en fasad ca pris ? Har ju dom där sprickorna sen någon minispricka på annat ställe
 
Det är typiska s.k. skjuvsprickor som uppstår genom sättningar i grunden. Har de sett ut så i 20 år är det kanske ingen ko på isen, men orsaken bör absolut undersökas.
 
  • Gilla
arne och 1 till
  • Laddar…
Bumpar upp tråden. Börjar bli varmare ute och jag funderar på börja åtgärda mina sprickor så fort snön försvunnit.

Hur går jag till väga ? Kan jag använda husfix på sprickorna som inte är på teglet ?

Tips osv mottages :)
 
Är det i sockeln/källarmuren som de övriga sprickorna är? Husfix funkar, betongspackel typ Ardex A46 eller en fasadfog är bättre.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det i sockeln/källarmuren som de övriga sprickorna är? Husfix funkar, betongspackel typ Ardex A46 eller en fasadfog är bättre.
Ja precis i sockeln har jag några sprickor jag tänkte åtgärda. Går de göra så fort jag kommer åt dom eller bör jag vänta tills det blir varmare ?
 
Det är bara att köra på, ha koll på så det inte är frost bara.
 
Jag tycker du måste ta reda på vad som orsakat sättningarna först, innan du börjar reparera. Den typen av skador är potentiellt allvarliga (måste dock inte vara det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.