Byggahus.se
Extremlåga räntor som bara kan gå uppåt. Kommande krav på amorteringar. Känns som att prisläget om fem år med stor sannolikhet kan ligga klart lägre? Hur tänker ni, vågar köpa nu?

Edit: HuS ska det så klart stå men jag lyckas inte redigera rubriken
 
Redigerat:
Man köper väl för att bo?
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 10 till
  • Laddar…
Vi är i sista delen av denna konjunkturcykeln, efter 8 år av högkonjunktur kommer det troligtvis sämre tider. Mao är nog inte några större räntehöjningar att vänta. 2.5-3.5 procent kanske men det klarar de flesta även om de blir arbetslösa. Om sedan nedstället i ekonomin beror på bostadskris eller annan exogen faktor (obligationsprisfall tror jag) vet ingen, ATT den kommer vet alla över 40...)

Nej jag köper inget fast just nu, har redan hus inköpt i -09 finanskrisen.
Kanske en sommarstuga, tror det blir goda tillfällen om några år. I Danmark föll priserna 65 proc ute på landet, nu 10 år efter deras botten är det fortfarande 40 proc rabatt jämfört med toppprisetna 2006.
 
Jag låste precis min ränta på 3år så hoppas det hinner vända tillbaka igen då:)
 
Tänker att räntor kan ju knappast sjunka då reporäntan nu faktiskt redan är negativ. Bankerna får betalt för att låna pengar hur sjukt är inte det??

Självklart köper man för att bo, men med lite ansvarstänkande måste man planera även för sånt man inte vill ska hända, men som faktiskt kan hända. Vad händer om jag måste sälja mitt hus med förlust? Hur mycket förlust klarar jag av?
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Bankerna får betalt för att låna pengar hur sjukt är inte det??
Det är väl inte sjukt någonstans? Varför skulle någon låna ut pengar utan att själv göra vinst på det? Det vore ju däremot sjukt om dom lånade ut pengar kostnadsfritt!
 
Biggie Biggie skrev:
Det är väl inte sjukt någonstans? Varför skulle någon låna ut pengar utan att själv göra vinst på det? Det vore ju däremot sjukt om dom lånade ut pengar kostnadsfritt!
??
 
My 2 c

Vi har inte varit i officiell högkonjunktur så länge, räntan som vi har skall absolut inte ses som att en mycket högre ränta, låt säga 3%, är ett normalläge och vi skall tillbaka dit. Ekonomin i världen är uppbyggd på ett litet annat sätt än för tio år sedan. Det som de flesta makroekonomer pratar om nu är hur högt vi hinner på rantebanan innan sänkning är nödvändig igen, konsensus är strax över 0. Resten av EU (förutom Tyskland) kommer först nu in i högkonjunktur och de ligger ett par år efter Sverige. Vi kan inte unilateralt höja räntan utan att vi exporterar vår inflation till utlandet. Denna inflation som rb kämpat så hårt att få upp. Kommer inte ske... Sen kommer bankerna absorbera en del av höjningen så att räntan skall påverka värdet på bostäder i närtid är långsökt. Klåfingriga politiker är dock inte lika rationella, större risk där
 
harry73
@Biggie missförstod ts. Bankerna får pengarna av riksbanken när de lånar pengar där, och ja lite sjukt är det.
 
  • Gilla
tcepser och 1 till
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Det är väl inte sjukt någonstans? Varför skulle någon låna ut pengar utan att själv göra vinst på det? Det vore ju däremot sjukt om dom lånade ut pengar kostnadsfritt!
Du får nog läsa mitt påstående och ditt eget svar igen.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Du får nog läsa mitt påstående och ditt eget svar igen.
Jag gjorde det men Harry han ursäkta mig innan jag fick chansen :D
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Jag gjorde det men Harry han ursäkta mig innan jag fick chansen :D
 
BirgitS
fia_mstd fia_mstd skrev:
Bankerna får betalt för att låna pengar hur sjukt är inte det??
När banker lånar pengar av Riksbanken så är den räntan 0,75% högre än reporäntan, så bankerna får inte betalt för att låna pengar utan får betala för det.
 
D
Ja, köpt nyligen. Köper för att bo i och nu var det läge för det i livet, så om priserna går ner känns det mindre relevant. Vi har givetvis kalkylerat för högre räntor, även om det finns cornercases som skulle bli tuffa (7% ränta och helt slopade ränteavdrag tex.). Förhoppningsvis lär vi ha något högre löner när det inträffar, så det klarar sig nog ändå. Är maken otrogen och vi måste skilja oss samtidigt som priserna tokfallit blir det såklart tråkigt att sälja, men det är ju å andra sidan skilsmässan också.
 

Bästa svaret

Om man inte måste köpa nu och har tid att vänta ett halvår eller så skulle jag göra det. Om man tänker köpa något större/dyrare. Priserna är definitivt på väg ned i Stockholm. Få budgivningar, de flesta under utgångspris eller bara ett bud på utgångspris. I morgon kommer statistik från mäklarstatistik för oktober månad och det lär visa tydligt trendbrott i Stockholm. Min personlig gissning är att priserna under våren är minst 5-10% lägre än motsvarande period förra året i Stockholm. Det råder en eftersläpning just nu eftersom de flesta kör omvisning på omvisning så länge de kan innan de tvingas sälja (om de köpt först). Så säljcykeln är betydligt längre nu än tidigare.

Jag köpte precis hus i juni och sålde lägenhet nu i oktober och det var långt under mäklarens värdering och färre än vanligt under visningarna.

En annan grej är att jag starkt rekommenderar att sälja först och köpa sedan nu när det är en nedgång som inletts. Du vet aldrig vad du kommer få ut annars.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.