Byggahus.se
Förra veckan fick vi ny garageport monterad. Vi bytte ut en 40 år gammal vipport mot en takskjutport. Mätning, beställning och motering gjordes av en välkänd firma.

När vi beställde porten kom en montör från företaget ut och mätte öppningen. Vi konstaderade då att öppningen skulle behöva krympas 7-8 cm på ena sida, detta pga rör som sitter på insidan i garaget. Jag sa att det var ok, så länge som öppningen inte påverkades i övrigt. Montören sa att den andra sidan inte skulle påverkas. Jag sa då att det var ok.

I tisdags var dom här och monterade porten. Trevlig personal som över lag har gjort ett bra jobb. När jag körde in bilen i garaget reagerade jag dock på att öppningen kändes liten. I helgen kollade jag upp det hela lite mer och portöppningen har krympts från 229 cm till 214 cm, dvs ca 15 cm, eller dubbelt så mycket som vi hade gjort upp från början.

Vi har en Passat Variant från 2011 som enligt serviceboken är 182 cm bred. Det är inte mycket att spela på på sidorna, se bilder. Nya modellen av variant är 186 cm och jag tror V90 är något liknande. Jag har svårt att se hur den ska gå in i porten (bredd utan speglar)

https://imgur.com/HWArjA9
https://imgur.com/Uhn78IH
https://imgur.com/A21JS9l

På bilden nedan ser man hur dom monterat. Först finns 20 mm gammalt skum. Sedan 55 mm gammal karm. Därefter 45 mm salning och slutligen 22 mm (?) klädsel.

https://imgur.com/FmGArCt

Men herregud, är 7 cm så mycket att bråka om då? Ja jag tycker det känns surt. Jag tycker det är svårt att få in och ut bilen ur garaget. Hustrun vägrar köra. Jag tycket jag var tydlig med att porten inte fick bli mindre än vad vi sade. Som lekman tycker jag också att det ser ut att finnas möjlighet att göra öppningen större.

Vad kan man säga är "minimimått" för en garageport? Hur liten öppning ska man acceptera?
 
Redigerat:
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
P pfb skrev:
Vad kan man säga är "minimimått" för en garageport? Hur liten öppning ska man acceptera?
214 cm låter smalt, ja.
Standard på garageports-öppningar är väl 2400 mm.
Och de där vattenrören borde väl ha kunnat flyttas?

Trist hur som helst. Lösning: Byt till en smalare bil :worried:
 
Varför lät man den gamla karmen va kvar?
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Har dom alltså byggt in din gamla karm? Känns ju ytterst korkat om den inte visar sig vara bärande vilket är ovanligt.

Normalt sett så blir portöppningen större efter montage av takskjutport. Vad som däremot blir mindre är garagets invändiga längd eftersom porten normalt monteras på väggens insida.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Helt rätt, gamla karmen sitter kvar. Gissar att det var enklast/snabbast att göra så. Men det känns konstigt. Rent visuellt blir det också galet, krävs 160 mm foder för att täcka skum + gammal karm + salning + klädsel :(

Rören är svåra att flytta, det är fjärrvärme och vatten som går vidare till huset vi sitter i par med
 
A
Dom får göra om göra rätt.
 
  • Gilla
Beltis och 10 till
  • Laddar…
Tycker det låter som bristande informationsflöde, när man monterar en takskjutport som finns i
olika storlekar, så försöker man ju såklart få in så stor port som möjligt.
Pratar vi Hörmannport så kräver den 90mm på var sida, utöver själva öppningen.
Så är en port låt säga 2.000mm bred, så behövs ytteligare 90mm vägg på sidorna som man ska fästa porten i.
Om man skulle ta bort din bef karm, hur mycket vägg finns då kvar?
Ser tajt ut för att kunna montera en storlek större!?
Dom borde informerat om den faktiska öppningen, eller har det blivit ett missförstånd?
Ni måste ju även fått ett spec på vilken storlek på port ni beställt? Inkl faktiskt inkörningsmått.
 
Det ser ju ganska tajt ut för nå större port och det handlar ju ändå bara om centimetrar större. I slutändan är det bara en vanesak och en känsla av att det är annorlunda. Hade ni köpt fastigheten med den nya porten redan på plats hade ingen funderat på det ens.......
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har du pratat med firman? Vad säger dem?
 
Finns de som har det värre!

Jag håller med om att det inte känns roligt att köra in/ur en bil om det känns för tight.
Våran dubbelport är i smalaste laget, tog upp detta med firman, de vägrade byta port men gav oss ekonomisk ersättning, tanken var att vi skulle byta porten själv men vi har nu vant oss...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det ser ju ganska tajt ut för nå större port och det handlar ju ändå bara om centimetrar större. I slutändan är det bara en vanesak och en känsla av att det är annorlunda. Hade ni köpt fastigheten med den nya porten redan på plats hade ingen funderat på det ens.......
Så kan man väl inte resonera. Du kommer ju till en gräns där bilen inte går in längre. Och nya bilar verkar ju bli bredare och inte smalare.
Trist om man ska behöva fälla in backspeglarna för att ta sig in i garaget.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
B
P pfb skrev:
Helt rätt, gamla karmen sitter kvar. Gissar att det var enklast/snabbast att göra så. Men det känns konstigt. Rent visuellt blir det också galet, krävs 160 mm foder för att täcka skum + gammal karm + salning + klädsel :(

Rören är svåra att flytta, det är fjärrvärme och vatten som går vidare till huset vi sitter i par med
Hur svårt det är att flytta rören beror ju lite på vilken tryckklass vi pratar om. Jag skulle gissa att det sitter på sekundärsidan och är max pn 10, vilket är ganska enkelt att flytta på. Lite svårt att se rören på bilderna, är det rören som är isolerade typ 50cm innanför porten vi talar om? De är ju inte så mycket i vägen kan jag tycka.

Det är inte bara en vanesak. Min fru hade också tvärvägrat att köra in bilen, och jag själv tycker det är väldigt jobbigt att behöva krypköra in i snigelfart spikrakt för att pricka rätt.

Jag hade nog vägrat att betala för utförandet och krävt att de tog bort gamla karmen, och satt in så stor port som ryms. Jag har aldrig någonsin hört om nån riktig snickare som gör karmen till en bärande del i konstruktionen. Känns inte som firman gjort ett seriöst jobb för fem öre.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det är mer regel än undantag att karmen behålls
 
Tycker att företaget skulle ha stämt av med dig att det var ok att köra på en 214 öppning innan de beställt hem porten.
Verkar som om kommunikationen brustit internt och externt på företaget.
 
Porten är beställd med fel mått.Det är därför de lämnat den gamla karmen.
Inte ovanligt att säljarna mäter fel och sedan stämmer det inte när montören kommer.
(Känner en portmontör och har hört detta mer än en gång )
Ni ska begära en större port med den öppningen ni beställt om det är möjligt
med rören.
 
  • Gilla
tlicht och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.