Byggahus.se
Kommer behöva gjuta fast nya golvbrunnen efter byte av denna (betongplatta). Vad ska jag använda för betong (eller annat)? Måste kanske gjuta 15-20 cm djupt.

Vill inte behöva vänta flera dagar innan man kan flytspackla (helst). Och vanlig betong kan man väl inte använda för den måste man ju hålla fuktig i flera dagar!?!?

Tänkte om jag först gjuter fast den genom att inte fylla ända upp och se till att den hamnar rätt. Sen gjuta resten när den första gjutningen har härdat. Låter det bra eller är det onödigt att dela upp i två steg? Kanske kan bli galet om de två sektionerna härdar klart olika snabbt.

Och ska man prima innan man gjuter?

Övriga saker att tänka på?
 
L
Vad blir det ovanpå , klinker matta ?
Är det klinker får du räkna med lite högre för brunnen , matta i stort sätt jäms med
Att gjuta två gånger går bra , första ggr en skvätt i botten att ställa den på och rikta in den och lite på tvä sidor , detta för om det skulle vara lite fel så går att ändra , gör rent kanten på g:a betongen med en stålborste då finns inget löst .
Prima kanten och den första gjutningen , gjut upp runt till nivå strax under , du ska ha ett lokalt fall direkt vid brunnen ( den sitter lite lägre med nedförsbacke dom sista min 5 cm , i övrigt gäller fall mot brunn
 
Du kan med fördel använda ROT-bruk. Befintlig betong primar du med en "sluring" för bra vidhäftning.
 
L Liteavvarje skrev:
Vad blir det ovanpå , klinker matta ?
Är det klinker får du räkna med lite högre för brunnen , matta i stort sätt jäms med
Att gjuta två gånger går bra , första ggr en skvätt i botten att ställa den på och rikta in den och lite på tvä sidor , detta för om det skulle vara lite fel så går att ändra , gör rent kanten på g:a betongen med en stålborste då finns inget löst .
Prima kanten och den första gjutningen , gjut upp runt till nivå strax under , du ska ha ett lokalt fall direkt vid brunnen ( den sitter lite lägre med nedförsbacke dom sista min 5 cm , i övrigt gäller fall mot brunn
Det kommer bli våtrumsmatta.

Några tips om vad jag skall köpa för gjutprodukt?
 
Hittade Ardex A34. Såg i en annan tråd att den rekommenderades. :)


A34MIX_02.jpg
 
  • Gilla
Johanbygger och 1 till
  • Laddar…
Den är kanon för det ta det lugnt med vattnet bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.