Byggahus.se
Jag har en Kärcher WD 2.250 med ett antal år på nacken men tycker den är lite klen nu när jag gör ett stort renoveringsarbete. Känns som att problemet mest är att den sätter igen väldigt fort. Med påse så blir det fort tätt den vägen och om jag kör utan blir filteret tätt (risk att det kanske inte längre räcker att skaka ur det utan att jag hade behövt ett nytt).

Finns det något trick för att använda denna typ av maskin när man har mycket damm/spån och annat att ta hand om. Vi pratar verkligen grovdammsugning.

Eller måste jag krypa till korset och skaffa en mycket bättre maskin? Kommer ju hålla på med detta renoveringsarbete under en lång tid så kommer behöva städa mycket men som det är nu känns det "meningslöst" för maskinen gör inte jobbet.
Vad är i så fall en bättre maskin?

Kanske är det så att jag har för höga krav på en maskin så att det är sop och kvast som gäller?
 
L
Det finns burkar att köpa som man kopplar mellan munstycke och dammsugare .
Lite av GDS :: har du en plasttunna/plåttunna så kan du göra en själv ,
ställer upp den , tunnan
lägger en masonit över ,
borrar två hål lika slangarna
en slang från munstycke
en slang till dammsugaren
fungerar om inte klockrent men nästan , masoniten sugs fast och sitter kvar
Det är ev. slipdamm som sätter igen maskineriet
 
N Nizztos skrev:
Jag har en Kärcher WD 2.250 med ett antal år på nacken men tycker den är lite klen nu när jag gör ett stort renoveringsarbete. Känns som att problemet mest är att den sätter igen väldigt fort. Med påse så blir det fort tätt den vägen och om jag kör utan blir filteret tätt (risk att det kanske inte längre räcker att skaka ur det utan att jag hade behövt ett nytt).

Finns det något trick för att använda denna typ av maskin när man har mycket damm/spån och annat att ta hand om. Vi pratar verkligen grovdammsugning.

Eller måste jag krypa till korset och skaffa en mycket bättre maskin? Kommer ju hålla på med detta renoveringsarbete under en lång tid så kommer behöva städa mycket men som det är nu känns det "meningslöst" för maskinen gör inte jobbet.
Vad är i så fall en bättre maskin?

Kanske är det så att jag har för höga krav på en maskin så att det är sop och kvast som gäller?
En DustControl eller Pullman. Om du köper den begagnad och använder under renoveringen kan du sälja den för ung samma pengar efteråt. Jag har slutat sopa, det dammar mest, suger upp allt istället vilket är praktiskt då det med DC hamnar direkt i en sopsäck.
 
L Liteavvarje skrev:
Det finns burkar att köpa som man kopplar mellan munstycke och dammsugare .
Lite av GDS :: har du en plasttunna/plåttunna så kan du göra en själv ,
ställer upp den , tunnan
lägger en masonit över ,
borrar två hål lika slangarna
en slang från munstycke
en slang till dammsugaren
fungerar om inte klockrent men nästan , masoniten sugs fast och sitter kvar
Det är ev. slipdamm som sätter igen maskineriet
Vet vad du menar. Men hjälper det? Går inte det fina dammet som sätter igen mina filter ändå bara rakt igenom?
 
nanowire nanowire skrev:
En DustControl eller Pullman. Om du köper den begagnad och använder under renoveringen kan du sälja den för ung samma pengar efteråt. Jag har slutat sopa, det dammar mest, suger upp allt istället vilket är praktiskt då det med DC hamnar direkt i en sopsäck.
Kollade vad det var för maskiner. Fanns en Pullman för vad som verkade hyffsat pris i mitt område.
Tyvär lite för otympliga för mig. Skall regelbundet upp och ned för en ganska smal och brant trappa.
 
L
N Nizztos skrev:
Vet vad du menar. Men hjälper det? Går inte det fina dammet som sätter igen mina filter ändå bara rakt igenom?
Klart det inte tar det det finaste , det snurrar runt , men ca 50% brukar den ta , sedan bara skaka filtret , ska man bättre så är en cyklon det enda .
 
L Liteavvarje skrev:
Klart det inte tar det det finaste , det snurrar runt , men ca 50% brukar den ta , sedan bara skaka filtret , ska man bättre så är en cyklon det enda .
Tack. Får ta och kolla om det är rätt väg för mig. Finns ju hos tex biltema.
 
L
Har en sådan som du tänker på tror jag , asksug , den är för liten rymd i ,allt smådamm kommer i maskinen , helst en plasttunna modell oljefat enligt tidigare # 3
 
Ack, då är jag tillbaka i otymplighetsträsket.
Får nog fortsätta att skaka ur mitt filter med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ett enkelt tips när som funkar till de flesta maskiner utom slip.
-Kör utan påse.
-Trä en damstrumpa över filtret.
-Säkra med ett gummiband.
Tar det mesta lätt att kränga av och skaka rent. Kör så på min biltema sugare som jag har till Fräsbord och kapgering.
 
Har en kärscher wd 6p och tycker den duger fint.
Har nyligen spacklt och tapetsera stora delar av huset.och den tog slipdamm mycket bra när jag kopplade den till en väggslip.
Sen när man sågar osv tar den riktigt bra.
Kör med kärschers tygpåse till den så lätt att släga sen.
 
Min Nilfisk har en knapp som det går att slå till på så dammsugaren blåser rent filtret automagiskt.
 
Kikade lite på din dammsugare. Ska du suga mycket och renovera så kanske det kan vara läge med en annan grovis.

Jag köpte en nilfisk Aero 26 när den var nedsatt. Uppskattar elstarten för verktyg och den långa slangen mycket.

Så ha kvar din grovis men håll utkik efter ett bra klipp när det kommer. Kanske black Friday eller mellandagsrean kan ha något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.