Byggahus.se
Har köpt en lgh till grabben (16år) för att han ska kunna läsa den linjen han vill på gymnasiet.

Han står fortfarande skriven hemma och bor söndag till fredag i lgh.

Enligt ordförande i brf (hsb) så måste jag skriva på ett avtal om andrahandsuthyrning och det kostar 10% av ett prisbasbelopp 4570:-/år delat på 12 månader.
Stämmer det verkligen att jag måste betala för att grabben ska få bo där?

Jag vill ju så klart göra rätt för mig och vet konsekvenserna av att hyra ut utan att få föreningens godkännande men jag tycker det är lite hårt att betala för att sonen ska få bo i min lgh.

Vet att det finns några som varit aktiva i brf här som kanske kan hjälpa till att reda ut det här?
 
Aldrig hört att en brf tar betalt för att titta på ett avtal och bevilja andrahandsuthyrning!
 
nino nino skrev:
Har köpt en lgh till grabben (16år) för att han ska kunna läsa den linjen han vill på gymnasiet.

Han står fortfarande skriven hemma och bor söndag till fredag i lgh.

Enligt ordförande i brf (hsb) så måste jag skriva på ett avtal om andrahandsuthyrning och det kostar 10% av ett prisbasbelopp 4570:-/år delat på 12 månader.
Stämmer det verkligen att jag måste betala för att grabben ska få bo där?

Jag vill ju så klart göra rätt för mig och vet konsekvenserna av att hyra ut utan att få föreningens godkännande men jag tycker det är lite hårt att betala för att sonen ska få bo i min lgh.

Vet att det finns några som varit aktiva i brf här som kanske kan hjälpa till att reda ut det här?
BRF tar ofta ut detta som administrativ avgift (rekommenderas av SBC centralt) . Enklaste sättet är att komma runt detta är att skänka 10% till sonen som gåva. Då äger han del av BRF och hyr inte den i andra hand.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
BRF tar ofta ut detta som administrativ avgift (rekommenderas av SBC centralt) . Enklaste sättet är att komma runt detta är att skänka 10% till sonen som gåva. Då äger han del av BRF och hyr inte den i andra hand.
Han har betalat 10% själv så det vore ju inte mer än rätt
 
Pratade med HSB idag och jo dom ska ha en adm avg vid andrahands uthyrning..

Jag fattar det inte, han är minderårig, jag betalar hyran, han är inte skriven i lgh och ändå ska det vara 2a handsuthyrning :(

Nån som vet hur jag enklast skriver över 10% på han utan att ge bort det som gåva (för då få han väl skatta på hela den ev vinsten vid en försäljning?)

@hempularen kan inte du sånt här? :)
 
Njaaa.. Jag ser inte riktigt problemet med en gåva?

Om du skall sälja en dag, och inte vill att sonen skall få del av vinst/skatt. Så kan han väl ge tillbaka den delen när det blir aktuellt.

Det som däremot KAN bli ett problem är om han "får en knäpp", och typ vill sälja av lägenheten och ut och festa jorden runt.

Är han bara 16 år nu så kan det vara lite för tidigt att blåsa faran över för sådant. Vet flera fall där ungdomar ändrat stil totalt ungefär i 3an på gymnasiet, ungar som verkat hur stabila och ordentliga som helst, men som plötsligt hoppar av skolan, gör sig av med ev. besparingar och i största allmänhet förstör sin framtid så gott det går. Och då är det jobbigt nog att vara förälder, gäller att det finns så lite som möjligt att bränna. De jag känner till så är det väl lite 50/50 om de tar sig i kragen efter några år, eller fortsätter rakt nedåt.

Att man tar ut en avgift för andrahandsuthyrning verkar vara vanligt numera. Kan tycka att det är lite överdrivet. Föreningen gör minimalt arbete med en ansökan om andrahandsuthyrning. Det man i styrelsen skall titta på är medlemmens skäl att hyra ut, man skall egentligen inte lägga sig i vem det hyrs ut till. Det är upp till medlemmen att säkra hyresgästen. Som medlem ansvarar du för andrahandshyresgästen som för dig själv. Men klart om en medlem kör med AIRBNB och skickar in en ny ansökan varannan vecka...

Jag är inte övertygad om att det räknas som andrahandsuthyrning om en omyndig son bor i lägenheten, men jag vet inte säkert. Helt klart är att om han är delägare så är det inte andrahandsuthyrning när han bor där. Vissa föreningar ställer strikt krav på att delägaren skall äga minst X%, vet att det förekommer, men jag är osäker på om de har lagligt stöd för ett sådant krav.

Om du skall ge bort ex. 10%, så bör du cleara det med banken om du har belåning.
 
Varför säger du inte att du Har den som övernattningslägenhet?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför säger du inte att du Har den som övernattningslägenhet?
Ja det kan man ju göra men jag gillar inte riktigt att inte köra med öppna kort...
Dessutom pratade jag med ordförande innan jag köpte och förklarade läget.
Då sas det inget om avgift.
 
T
H hempularen skrev:
Njaaa.. Jag ser inte riktigt problemet med en gåva?

Om du skall sälja en dag, och inte vill att sonen skall få del av vinst/skatt. Så kan han väl ge tillbaka den delen när det blir aktuellt.

Det som däremot KAN bli ett problem är om han "får en knäpp", och typ vill sälja av lägenheten och ut och festa jorden runt.

Är han bara 16 år nu så kan det vara lite för tidigt att blåsa faran över för sådant. Vet flera fall där ungdomar ändrat stil totalt ungefär i 3an på gymnasiet, ungar som verkat hur stabila och ordentliga som helst, men som plötsligt hoppar av skolan, gör sig av med ev. besparingar och i största allmänhet förstör sin framtid så gott det går. Och då är det jobbigt nog att vara förälder, gäller att det finns så lite som möjligt att bränna. De jag känner till så är det väl lite 50/50 om de tar sig i kragen efter några år, eller fortsätter rakt nedåt.

Att man tar ut en avgift för andrahandsuthyrning verkar vara vanligt numera. Kan tycka att det är lite överdrivet. Föreningen gör minimalt arbete med en ansökan om andrahandsuthyrning. Det man i styrelsen skall titta på är medlemmens skäl att hyra ut, man skall egentligen inte lägga sig i vem det hyrs ut till. Det är upp till medlemmen att säkra hyresgästen. Som medlem ansvarar du för andrahandshyresgästen som för dig själv. Men klart om en medlem kör med AIRBNB och skickar in en ny ansökan varannan vecka...

Jag är inte övertygad om att det räknas som andrahandsuthyrning om en omyndig son bor i lägenheten, men jag vet inte säkert. Helt klart är att om han är delägare så är det inte andrahandsuthyrning när han bor där. Vissa föreningar ställer strikt krav på att delägaren skall äga minst X%, vet att det förekommer, men jag är osäker på om de har lagligt stöd för ett sådant krav.

Om du skall ge bort ex. 10%, så bör du cleara det med banken om du har belåning.
Tack för svar .

Grabben betalde 10% själv, det är ingen efterkonstruktion.
Vi köpte lgh osett och skötte alla kontakt med mäklaren på telefon och skickade kontrakt och fullmakter med posten.
Hade ingen aning om att man tog ut avgifter för "uthyrning " till min egen son

Visst kan det blir en "knäpp" än men det finns andra tillgångar att blåsa först...

Är lite dåligt för man har öppet kontoret varannan vecka och 1h... dessutom jobbar jag kväll de veckorna så åka dit blir svårt.

Borde väl stå i stadgarna om det finns nån minimi ägarandel?
 
Den enklaste lösningen är väl att han står som delägare, så läste jag och min far det. Dock var det från början, inte i efterhand så vet tyvärr inte hur man bör gå tillväga. Hoppas det löser sig!
 
Inte säkert att det finns ngt. i stadgarna om min. ägarandel. Det kan bygga på någon tolkning av lagtexten, jag vet inte.

Om du har frågor så kan du ringa till ngn. i styrelsen, det är oftast inga problem. Och gåvobrev kan du skicka in till föreningen, det bör räcka. Du borde inte behöva besöka kontoret.
 
harry73
Det känns konstigt att du ska behöva hyra ut till någon som ingår i dit hushåll.
Det är en övernattningslägenhet för dig och din familj.
Eftersom sonen går på skolan på orten är det främst han som kommer att vara där. Men eftersom sonen är omyndig borde nog kontraktet stå på dit namn och då hamnar man i den bisara sitsen där du både är uthyrare och hyrare, vilket borde bevisa att man inte behöver hyr ut till sitt omyndiga barn
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Tycker också det låter tveksamt om det verkligen är en andrahandsuthyrning.

Du är vårdnadshavare och försörjningspliktig. Du ska ge ungen tak över huvudet i närheten av skolan.
Det är din uppgift att tillhandahålla bostad till honom, det kan inte jämföras med när man låter en vuxen som har ansvar att sörja för sig själv bo där.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nej jag tycker också att det är konstigt...

Man borde ju egentligen skita i 2a hands uthyrningen och se vad som händer, men samtidigt vill man ju inte reta på sig styrelsen som ska godkänna "uthyrningen"

Får fundera lite, ska kontakta banken imorgon. Såklart har mäklaren jag köpte av bytt firma men jag tror jag ringer upp henne iaf
 
nino nino skrev:
Nej jag tycker också att det är konstigt...

Man borde ju egentligen skita i 2a hands uthyrningen och se vad som händer, men samtidigt vill man ju inte reta på sig styrelsen som ska godkänna "uthyrningen"

Får fundera lite, ska kontakta banken imorgon. Såklart har mäklaren jag köpte av bytt firma men jag tror jag ringer upp henne iaf
10 % brukar vara gränsen för att man inte ska vara hyresgäst.

Om han betalat 10% så borde ni ha skrivit in honom direkt, men det kan ni fixa efteråt utan problem. Sälj 10 % i stället för gåva.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.