Byggahus.se
Hejsan!

Jag undrar om det är viktigt att använda skruv särskilt avsedd för OSB-skivor, eller om det går bra med träskruv eller kanske gipsskruv också? Vad har OSB-skruv för speciell egenskap?

Oscar
 
Gipsskruv bör du inte använda då den är helgängad. Spånskiveskruv, och andra skruvar för trä, har en plan yta närmast skallen så den ska dra ordentligt.
 
  • Gilla
Viktorlam och 3 till
  • Laddar…
Köpte just träskiveskruv igår till OSB
Jag tog 30mm långa till 12mm OSB.
49sek för 250 st på JULA, finns säkert billigare.
Kör hart!
 
  • Gilla
Jg_almén och 1 till
  • Laddar…
H hagv skrev:
Gipsskruv bör du inte använda då den är helgängad. Spånskiveskruv, och andra skruvar för trä, har en plan yta närmast skallen så den ska dra ordentligt.
Håller med, men undrar samtidigt, varför är gipsskruven helgängad?
 
  • Gilla
Flattbeat
  • Laddar…
Nu gissar jag, men kanske för att gips till skillnad från trä inte är särskilt elastiskt. Om skruven hade varit delgängad med smal "hals" så hade det blivit glappt i hålet i gipset där den gängade delen gått igenom. Om den ogängade delen i stället hade varit tjock så hade kanske gipset spräckts. Det bästa alternativet är nog att ha den helgängad.
 
OSB eller skivskruv och också en skalle som borrar ner sig i skivan. Gipsskruv är slät och pressar sig ner för att ge en lättspacklad yta på gipsen och för att ytpappen starkt bidrar till hållfastheten.

Om du drar gipsskruv i OSB är det stor risk att den sticker ut lite eller går av om du försöker dra ner den i skivan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Så här är det.

Spånskiveskruv (som också används till OSB och plyfa) har rillor på undersidan av skallen, så den försänker sig själv i skivan.
Att köra med vanlig träskruv funkar sämre då det blir väldigt hårt motstånd att pressa in skallen i träet, det är uppenbar risk att det istället rensar gängen i träregeln bakom.
Men orkar man gå och försänka varje hål manuellt så duger vanlig träskruv och gipsskruv precis lika bra.


Dessa spånskiveskruv får absolut ej användas till gips, då det är mycket essentiellt för infästningens styrka i gipset att pappen är hel under och runt skruven.
Rillorna trasar sönder pappen obönhörligen, och det är "big NONO".

Gipsskruv är istället utformad med den mest snälla radie som tänkas kan, för att pappen inte ska brista när man skruvar in skruven och försänker den i skivan.

Skruvar man in en gipsskruv för långt, så pappen går sönder är den infästningspunkten fördärvad, då får man skruva i en ny skruv några cm ifrån, och vara försiktigare.


edit:
typ tvåa på den... borde inte skriva så långa inlägg ...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Joak och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker det verkar funka bra att använde gipsskruv till byggmax 10mm OSB. Skallen sjunker in precis lagom i skivan och ingen skruv har gått av.

Kan det här innebära framtida problem? Att skruvarna går av när skivar rör på sig osv?
 
Jag skulle inte chansat.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
O Olf Oggler skrev:
Jag tycker det verkar funka bra att använde gipsskruv till byggmax 10mm OSB. Skallen sjunker in precis lagom i skivan och ingen skruv har gått av.

Kan det här innebära framtida problem? Att skruvarna går av när skivar rör på sig osv?
Ja det är stor risk då OSB är ett hårdare material än gips. Gipsskruv är inga starka skruv när det gäller brottsgräns..
Köp spånskruv istället…
 
Ahhhfyfaen för alla gånger gipsskruven inte sjunkit in i OSBskivan.......
Det gick bättre i plywoodskivorna, men OSB är så mycket lim i så de sjunker inte in.
/W
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.