Byggahus.se
Själv är jag nog mest orolig för att om man bestämmer sig för att tabort maxtaket på fastighetsska... avgiften! så kommer mina boendekostnader skena.

Idag slår vi faktiskt i taket med råge (~3gånger med nuvarande taxering)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Dom allra flesta betalar väl maxbeloppet skulle jag tro?
 
Från villaägarna daterat oktober 2016:
949 000 av landets 2 117 000 småhusägare – 45 procent – ligger under taket i fastighetsskatten
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skall vi bry oss om "taxeringsvärdet"?

Det saknar ju numera betydelse helt och hållet!
Faktist inte. "Glömmer" du att upptaxera huset när du byter tak, byter kök, renoverar badrum osv. så har du lägre standardpoäng. Försäkringsbolaget kommer naturligtvis ifrågasätta detta när du vill ha ersättning för dina grejor om huset brinner ned.

Jag och hustrun diskuterade taxeringsvärdet imorse. Tänk om det blir som det var när vi blev med hus för 17 år sedan. Räntan låg på +6%, fastighetsskatten var 1%/år av taxeringsvärdet, ändå såg man det då som "inget konstigt". 6% ränta idag, och 1% i fastighetsskatt, hur många villaägare som köpt hus senaste 5-10 åren skulle lösa den ekvationen idag?
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
mitt hus är bara halvvägs till taket.

jag funderar nu på hur ärlig jag ska vara, taket byttes för 3 år sedan så det ska jag i alla fall lägga till.
men boytan stämmer inte alls, jag är ju bra sugen på att uppdatera denna med korekta uppgifter, men det blir ju en helt del dyrare då, inte minst i ökade försäkringspremier, men å andra sidan som tidigare nämnts så blir det nog svårt att få ut rimlig ersättning om inte detta görs.
 
M Markarbetaren skrev:
Faktist inte. "Glömmer" du att upptaxera huset när du byter tak, byter kök, renoverar badrum osv. så har du lägre standardpoäng. Försäkringsbolaget kommer naturligtvis ifrågasätta detta när du vill ha ersättning för dina grejor om huset brinner ned.
Du har fel där!
Mitt förhållande till försäkringsbolaget är inget som Skatteverket behöver lägga sig i.
När jag gör värdehöjande åtgärder på mina byggnader anmäler jag det själv till försäkringsbolaget.

T.ex. meddelade jag nyligen till vårt försäkringsbolag att vi installerat vatten i vårt stall.
Så fick jag en tilläggsfaktura på försäkringspremien om 91 kr.

Varför skulle jag blanda in Skatteverket i detta???
 
P Poontus skrev:
jag funderar nu på hur ärlig jag ska vara, taket byttes för 3 år sedan så det ska jag i alla fall lägga till
Det är ju en fråga om hur ärlig du vill vara.
Åtgärder som kräver bygglov rapporterar kommunens bygglovsavdelning till Skatteverket.
(Men att lägga om taket är väl ingen värdehöjande åtgärd?)
Men du kan ju alltid meddela ditt försäkringsbolag om sådant som rimligen påverkar premien, som fel i uppgift om ytan.
Att bara byta takpannor, läkt och papp borde väl inte göra det om det är vanligt underhåll?

När det gäller bostadsytans etc påverkan på taxeringsvärdet så är det som sagt en fråga för dig och ditt samvete tycker jag.

Men hur kommer man ner till ½ "taket" :surprised:
 
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har fel där!
Mitt förhållande till försäkringsbolaget är inget som Skatteverket behöver lägga sig i.
När jag gör värdehöjande åtgärder på mina byggnader anmäler jag det själv till försäkringsbolaget.

T.ex. meddelade jag nyligen till vårt försäkringsbolag att vi installerat vatten i vårt stall.
Så fick jag en tilläggsfaktura på försäkringspremien om 91 kr.

Varför skulle jag blanda in Skatteverket i detta???
Vad du väljer att delge ditt försäkringsbolag och vad dom offererar för premie och hur ert "goda samarbete" ser ut den dagen du behöver deras hjälp är helt skilda saker. Att erhålla en premie från en kund och att betala ut en ersättning är något helt annat. Dom gör allt vad dom kan för att hålla ersättningens nivå så låg som möjligt, och där kan även diskussionen om dina standardpoäng komma upp.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju en fråga om hur ärlig du vill vara.
Åtgärder som kräver bygglov rapporterar kommunens bygglovsavdelning till Skatteverket.
(Men att lägga om taket är väl ingen värdehöjande åtgärd?)
Men du kan ju alltid meddela ditt försäkringsbolag om sådant som rimligen påverkar premien, som fel i uppgift om ytan.
Att bara byta takpannor, läkt och papp borde väl inte göra det om det är vanligt underhåll?

När det gäller bostadsytans etc påverkan på taxeringsvärdet så är det som sagt en fråga för dig och ditt samvete tycker jag.

Men hur kommer man ner till ½ "taket" :surprised:
I underlaget för taxering finns en ruta:

"Takbeläggningen på bostadshuset är helt eller till större delen utbytt år 2003 eller senare: Ja eller Nej"

Läser du inte din post, KoW?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Läser du inte din post, KoW?
Mycket knapphändigt :)

Men huset där jag bor nu är byggt 2010.
Och det förra huset, byggt 1969 bytte vi tak på strax innan vi sålde det 2009.

Så det har alltså inte varit aktuellt att satta mig in i alla de här "standardpoängen".
Och jag tycker att många av dem är fåniga!
Speciellt om de handlar om rena renoveringar, som att byta takpannor då och då.

Samt:
Först uppmanas man att spara på energi, sedan skall man straffbeskattas för att man byter till 3-glasfönster :p
Sällsynt (statlig) logik!

I andra fall, som med bilar t.ex., belönas man för att satsa energisnålt.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Först uppmanas man att spara på energi, sedan skall man straffbeskattas för att man byter till 3-glasfönster :p
Sällsynt (statlig) logik!
Där har du en bra poäng faktiskt :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Där har du en bra poäng faktiskt :)
Tack, jag slickar i mig som katten vid ett fat grädde :love:
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
T
Hej, ska man behöva rapportera värdehöjande renoveringar till försäkringsbolaget? De frågar ju inte om ålder på husets delar när man tecknar försäkringen, så hur kan de hålla koll på sånt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju en fråga om hur ärlig du vill vara.
Åtgärder som kräver bygglov rapporterar kommunens bygglovsavdelning till Skatteverket.
(Men att lägga om taket är väl ingen värdehöjande åtgärd?)
Men du kan ju alltid meddela ditt försäkringsbolag om sådant som rimligen påverkar premien, som fel i uppgift om ytan.
Att bara byta takpannor, läkt och papp borde väl inte göra det om det är vanligt underhåll?

När det gäller bostadsytans etc påverkan på taxeringsvärdet så är det som sagt en fråga för dig och ditt samvete tycker jag.

Men hur kommer man ner till ½ "taket" :surprised:
jag köpte min 1½plans villa med garage och tomt med fruktträd för 305 tusen, visst renoveringsbehov och skambudande på ett dödsbo och mycket tur. jag räknar med att dom arbeten som jag har gjort på huset minst har fördubblat värdet.

det lutar åt att jag kommer vara helt ärlig denna gång, vad gäller poängen som går jag från 26 till 29, det är ju exgentligen inte svårt för dom att kontrollera uppgifterna, dom har gett mig ROT avdrag för byte av tak, märkligt att då deklarera att mitt tak fortfarande är från 40-talet.
vet inte om det finns någon.
enda poängrelaterade som man kan diskutera, mitt kök står som "enkel standard" men man kan säkert tycka att det skulle kunna vara normalt också, men för mig är det väldigt litet och spisen är gammal så jag kommer låta den stå kvar som enkel standard.

måste mäta huset igen (hittar inte mina gamla anteckningar) men jag har för mig att hela min övervåning ligger som biyta just nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.