Byggahus.se
Jag ska gjuta en betongplatta på 8 kvm för en tillbyggnad. Vad kan materialkostnaden gå på, lite grovhugget? Jag ska anlita någon för jobbet, vad blir billigast, att de gräver för hand eller med en minigrävare? Underlaget är lite blandat, jord, sand och överst lite grus.

Någon som kan uppskatta arbetskostnaden för att göra betongplattan? Jag ska inte ha golvvärme. Utbyggnaden ska bli ökad bostadsyta, Själva byggnaden tänker jag göra nästa år.

Känner ingen kunnig som jag kan fråga och jag bor själv. Vill inte bli blåst eller utsatt för fuskbyggare.

Mycket tacksam om någon/några kan svara.. Tar också tacksamt emot tips och råd.
 
Materialkostnaden är väldigt låg om man gör gjutform själv.
Betongen kostar en del men går givetvis att göra med blandare.

Jag tror rätt säkert att ingen hantverkare du anlitar kommer att gräva det där för hand.
Men överlag är det där ett mindre jobb som är ganska lätt.

Grov gissning, 3 dagars jobb för 2 man.
Priset är också en gissning men 20-30 tusen får du räkna med
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Materialkostnaden är väldigt låg om man gör gjutform själv.
Betongen kostar en del men går givetvis att göra med blandare.

Jag tror rätt säkert att ingen hantverkare du anlitar kommer att gräva det där för hand.
Men överlag är det där ett mindre jobb som är ganska lätt.

Grov gissning, 3 dagars jobb för 2 man.
Priset är också en gissning men 20-30 tusen får du räkna med
Hej! Tack för svar!

Min gissning på 25 tusen var kanske inte så tokig då..:)

Har haft två hantverkare här. Den första sa att de skulle handgräva men jag har inte fått någon offert från honom än.

Den andra var två kostymnissar som skickade offert redan dagen efter besöket. De vill ha 65 tusen inkl moms för arbete och material. 10 dagar har de angett i arbetstid.
 
Det är ju dryga 8 000kr m2 för en oisolerad platta, svindyrt!
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det är ju dryga 8 000kr m2 för en oisolerad platta, svindyrt!

Jag tyckte också det var för dyrt.

Vad är det man lägger längst ner när man grävt färdigt? Cellplast?

Vad menar du med oisolerad platta?

Kan ingenting om byggteknik som du ser :D
 
T Trilobiten skrev:
Jag tyckte också det var för dyrt.

Vad är det man lägger längst ner när man grävt färdigt? Cellplast?

Vad menar du med oisolerad platta?

Kan ingenting om byggteknik som du ser :D
Sorry jag läste "ingen golvvärme" som oisolerad hehe.
Efter grävning läggs dränerande grus som paddas och efter det isolering med cellplast.
 
Så lite dyrare än min gissning kan det nog bli men överlag är det ett litet jobb som är ganska lätt för en byggare
 
Anlitar du någon får du räkna med minst 35000.
 
Kan man inte gå efter ett pris per kvadratmeter så man kan räkna ut om anbudet är rimligt?
 
Jag tror din platta är lite liten för att gå efter kvadratmeterpris. Runt 2000kr m2 är ganska rimligt pris annars
 
8 kvadratmeter, kanske 2 x 4 meters utbyggnad.

Är det värt besväret att gräva och gjuta för så lite.
Kanske ett par plintar, jordskruvar eller plattor på marken kunde duga?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Sorry jag läste "ingen golvvärme" som oisolerad hehe.
Efter grävning läggs dränerande grus som paddas och efter det isolering med cellplast.
Ett byggföretag anger att de ska använda markduk. I vilket skikt läggs den eller har de valt markduk istället för cellplast eller ska man ha båda?

Finns det olika sorters dränerande grus?
 
T Trilobiten skrev:
Ett byggföretag anger att de ska använda markduk. I vilket skikt läggs den eller har de valt markduk istället för cellplast eller ska man ha båda?

Finns det olika sorters dränerande grus?
Dom lägger markduk innan gruset, det för att det dränerande gruset inte ska blandas med underliggande material.

Ja det finns mkt olika men det alla har gemensamt är att det inte har 0-fraktion.
Vanligt är väl 8-16 makadam
 
Markduken alltså har inget med cellplasten att göra så båda kommer användas
 
Jag är snart färdig med en utbyggnad på ca 10 kvm. Jag har grävt lite djupare för att få en krypgrund med en betongplatta i botten och murat mig uppåt, inte riktigt vad jag förstår att du tänker göra. Arbetet gör vi mestadels själva.
Mina kostnader för grund är:
Snickrad gjutform, armering och viss dränering 3500 kr
Betong utkörd med bil i ränna 9171 kr
Grävare 38500kr efter ROT.
Din grävning borde bli billigare då vi grävde djupt och också förberett marken för kommande grusad uppfart. I grävkostnaden ingår även tippavgifter, grus (singel + samkross) och transporter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.