Byggahus.se
Om 13 dagar så övertar vi vår nyinköpta hus. Mäklaren vill att vi träffas på mäklarens kontor för att slutföra affären vi har föreslagit möte i huset istället.

Han skriver så här:

Jag måste ha tillgång till en dator så jag kan maila över handlingarna till banken så att det kan lösa säljarens lån och sätta över slutlikviden.

Men så här är det. Vi betalar huset kontant och vill ha så lite att göra med banken för att spara pengar på diverse avgifter som de förmodligen tar ut.

Min frågor är - hur löser vi övertagandet när inte vår bank är involverad? Vad är det för dokument som mäklaren pratar om? Vad händer med pantbreven när inte dessa utnyttjas?

Säljaren är inte närvarande utan har redan packat och flyttat utomlands. Mäklaren har nycklarna.

Vi skulle mycket väl kunna ta ett litet lån bara för att underlätta proceduren och låta vår bank sköta det hela. Slutlikvid finns i och för sig redan på ett av våra konton i banken. Tilläggas kan att vi har en mycket dålig förhandlingssituation utan att komma närmare in på dessa omständigheter.

Tack för alla svar och tips på förhand,

Beeo
 
Bertil Erik Ohlsson Bertil Erik Ohlsson skrev:
Jag måste ha tillgång till en dator så jag kan maila över handlingarna till banken så att det kan lösa säljarens lån och sätta över slutlikviden.
Har mäklaren hört talas om trådlöst bredband?:rofl:
Nu tror jag mäklaren tycker det är smidigare att sitta på sitt kontor än att åka ut till huset.
Men av vilken anledning vill ni göra upp affären i huset?
Ni kan väl åka och kolla det innan ni åker till mäklaren?
 
Det är ju inte er bank han pratar om, utan säljarens bank.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Bertil Erik Ohlsson Bertil Erik Ohlsson skrev:
Tilläggas kan att vi har en mycket dålig förhandlingssituation utan att komma närmare in på dessa omständigheter
Det där måste du nog förklara, annars väcker du ju bara nyfikenheten hos alla!

Har man sagt A får man säga B som det heter :)

Men annars kan du väl bara föra över köpeskillingen till mäklarens klientmedelskonto,
åka dit, skriva på köpebrevet och hämta nycklarna och så åka vidare till ert nya hus.

Pantbrev, som inte utnyttjas blir kvar som "vilande". Det brukar banken (din bank) ha koll på.
 
Varför skulle banken ha koll på det om det inte finns något lån? Banken är ju inte involverad i affären alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Normalt så hanteras denna typen av transaktioner av din och säljarens bank tillsammans.

Dvs din bank för över pengarna till säljarens bank som löser lånen. Detta för att din bank måste säkerställa att säljarens lån på huset är lösta så att din bank kan ta över pantbreven för eventuella lån du samtidigt tar på huset.

Jag kan inte se att detta bör skilja sig nämnvärt bara för att du inte ska ta några lån. Banken måste ändå vara inblandad för att föra över pengarna direct, dvs utan att vänta två dar med det som de brukar göra för att tjäna lite på räntan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Har mäklaren hört talas om trådlöst bredband?:rofl:
Nu tror jag mäklaren tycker det är smidigare att sitta på sitt kontor än att åka ut till huset.
Men av vilken anledning vill ni göra upp affären i huset?
Ni kan väl åka och kolla det innan ni åker till mäklaren?
Praktiska skäl - 12 mil extra resväg med ett flyttlass i hyrd fordon.
 
När vi köpte sommarstuga, så satt mäklaren och säljaren på säljarens bank och jag + min hustru på våran bank. Gick hur bra som helst.
 
Kontant? Som i fysiska sedlar?
Om ni inte köper huset praktiskt taget gratis så skulle jag inte tro att det är aktuellt med tanke på penningtvättlagar mm. Dessutom så är det ju mäklaren (av det du berättar) som isf skulle bli stående med en portfölj med kontanter... Skulle inte tro det... ;)

Säljaren kommer att behöva ha pengarna på sitt konto - detta medför en banköverföring.
Antingen så gör ni detta på ert eller säljarens bankkontor med en banktjänsteman närvarande, eller så är ni på mäklarens kontor med banktjänstemännen i telefonluren.

Anledningen att ha med banken är att säkerställa att pengarna kommer in "i realtid" så att säga då detta är ett krav för att överlåtelsen skall räknas som korrekt.
Rent juridiskt kan man hantera det på andra sätt, men branchen har utvecklat en praxis.

I normalfallet så tar bankerna inte ut någon avgift för att hantera detta - mäklarens avgift sköter säljaren.

Pantbreven omvandlar du till datapantbrev om de är fysiska (se för hvete till att alla eventuella fysiska pantbrev finns på plats då dessa kan användas för att teckna lån). Är pantbreven redan digitala behöver ni inte göra något.

Finns inga krav på att ta ett lån för att köpa en fastighet.
 
  • Gilla
Lewdis och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där måste du nog förklara, annars väcker du ju bara nyfikenheten hos alla!

Har man sagt A får man säga B som det heter :)

Men annars kan du väl bara föra över köpeskillingen till mäklarens klientmedelskonto,
åka dit, skriva på köpebrevet och hämta nycklarna och så åka vidare till ert nya hus.

Pantbrev, som inte utnyttjas blir kvar som "vilande". Det brukar banken (din bank) ha koll på.
Arbetslöshet, ålder, sjukdom. Enligt banken har vi inte råd att sitta i huset (KALF). Beräknad vid lån skuldkvot 76%. Driftkostnader ca 3000/mån. Betald bil 4 år gammal.
 
...någon som kan svara på vilka dokument som mäklaren pratar om? Måste väl få ett kvitto av något slag så vi kan söka lagfart på huset?
 
M Mats.Hulten skrev:
Kontant? Som i fysiska sedlar?
Om ni inte köper huset praktiskt taget gratis så skulle jag inte tro att det är aktuellt med tanke på penningtvättlagar mm. Dessutom så är det ju mäklaren (av det du berättar) som isf skulle bli stående med en portfölj med kontanter... Skulle inte tro det... ;).
Endast digitala vita skattade pengar ihopsparade genom många års slit och lite tur på börsen, står på ett sparkonto i vår bank.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dokumentet han menar är väl slutkontraktet eller ett köpbrev som ni skriver under och scannas in till banken som då brukar föra över pengarna till säljaren. Nu har ni ju redan pengarna så ett lån ska ju inte banken lägga upp. Men annars så är det just dom lånade pengarna man för över.

Men dom dokumenten är väl även till för lagfart?
 
D dthompa skrev:
Dokumentet han menar är väl slutkontraktet eller ett köpbrev som ni skriver under och scannas in till banken som då brukar föra över pengarna till säljaren. Nu har ni ju redan pengarna så ett lån ska ju inte banken lägga upp. Men annars så är det just dom lånade pengarna man för över.

Men dom dokumenten är väl även till för lagfart?
Köpekontraktet finns redan hos vår bank då vi diskuterade ett lite lån (se ovan).

Här skiljer sig termen på dokumenten. Köpekontraktet är det dokument vi har skrivit på i samband med köpet medans köpebrevet ska skickas med i original till Lantmäteriet. Är det ett köpebrev som mäklaren menar?

(Ja jag vet, fråga mäklaren, men har blivit lite irriterad på hans översittarfasoner)
 

Bästa svaret

Köpebrevet överlämnas normalt efter det att full betalning erlagts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.