Byggahus.se
Hej!

Någon som känner till något fogskum som är vattenavvisande?

Har tänkt använda det som isolering, men måste vara vattenavvisande eller vattenresistent.

Har hört att vanlig fogskum drar åt sig vatten som en tvättsvamp.

Tack för svar!
 
Hur mycket har du tänkt att isolera?

Polyuretanskum, som man köper på burk, är helt vattenavvisande och vattentätt.
Men det blir ju dyrt om du skall isolera stora ytor.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur mycket har du tänkt att isolera?

Polyuretanskum, som man köper på burk, är helt vattenavvisande och vattentätt.
Men det blir ju dyrt om du skall isolera stora ytor.
Hej!! Ja, så trodde jag också att det var. Sen kom en artikel som snurrade till det rejält i mitt huvud. Måste vara jag som missförstått.

Ska satsa på denna:
https://www.ahlsell.se/10/forbrukni...fog--och-tatmassor---spackel/fogskum/218907/#

Tack för ditt svar.
 
  • Bild av en artikel om användning och egenskaper hos fogskum i en tidskrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsgrafik med fem fakta om skum, varningar om vattenkontakt, kladdighet, UV-känslighet, expansion och brandrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur mycket har du tänkt att isolera?
Hej!

Ursäkta, missade din fråga. Det är en väldigt liten mängd runt om kring. max en halv kvm totalt.

Tack!
 
swealp swealp skrev:
Sen kom en artikel som snurrade till det rejält i mitt huvud
Ja, det måste ha snurrat rejält :)
Citat:
Utdrag ur en tidningsartikel som diskuterar nackdelar med fogskum och dess påstådda tendens att absorbera fukt och orsaka fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är något som suger är det den där tidningsartikeln.
Tack för varningen: LÄS ALDRIG GÖR DET SJÄLV :thumbdown:

PU-skummet bryts ner av UV-ljus från solen ja.
Men annars är det absolut inte svampartat, och bidrar troligen inte till en enda fuktskada.
Var har de fått det ifrån?
Har använt PU-skum i 40 år, bland annat i båtar och aldrig sett någon annan nackdel än att det bör skyddas från solljusets UV-strålning.
 
  • Gilla
Falken_1
  • Laddar…
Jättekonstigt det där, hoppas fler kan ge sin erfarenhet.

Jag kommer köra på fogskum iallafall!

Vad rekommenderar du? Kommer rinna ner lite betong, så bör vara nått som tål gjutning.

Jag ska titta runt lite, tack så mycket!!
 
Jag skulle säga:
Köp vilket du vill, tror att det är samma innehåll i burkarna på Jula och Clas O som på Beijer och K-Rauta.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det måste ha snurrat rejält :)
Citat:
[bild]

Om det är något som suger är det den där tidningsartikeln.
Tack för varningen: LÄS ALDRIG GÖR DET SJÄLV :thumbdown:

PU-skummet bryts ner av UV-ljus från solen ja.
Men annars är det absolut inte svampartat, och bidrar troligen inte till en enda fuktskada.
Var har de fått det ifrån?
Har använt PU-skum i 40 år, bland annat i båtar och aldrig sett någon annan nackdel än att det bör skyddas från solljusets UV-strålning.
Fogskum är absolut INTE vattentät. Den har öppna celler och är vare sig ångest eller vattentät. Jag använder det ofta/mycket men artikeln stämmer, låt det inte fungera som brygga mellan fuktigt och det som ska vara torrt. Ett litet experiment som jag gjorde visade att 10 gram fogskum som boll utan skador vägde 19 gram efter 24 timmar i vatten. Samma fogskum som var skuret gick upp från 12 gram till 61 gram (24 timmar i vatten) på grund av att ytan är mindre tät.

Sen finns det PIR med slutna celler, men det är en annan sak.
 
  • Expanderat fogskum på en digitalvåg som visar 61 gram, indikerande vattenupptagning efter experiment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en våt klump av fogskum som väger 19 gram på en digital våg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vardagsrum och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har använt PU-skum i 40 år, bland annat i båtar och aldrig sett någon annan nackdel än att det bör skyddas från solljusets UV-strålning.
Jag renoverade en jolle i våras där någon fyllt hålrum med fogskum. Det hade dragit åt sig så mycket vatten att det blivit frostsprängningar. Båten var förfärligt tung av allt vatten i fogskummet och det skvätte vatten när jag bröt ur det. Det må finnas olika sorters expanderande skum varav några sorter har slutna celler. Men vanligt fogskum har inte slutna celler och är inte lämpligt att använda i båtar om det kan tänkas komma i kontakt med vatten. Det suger mycket riktigt åt sig som en svamp.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Om jag inte misstar mig finns det polyuretanskum med både öppna och sluta celler. Det som säljs som fogskum har öppna, det man isolerar hus med har slutna.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…

Bästa svaret

Enkomponents polyuretan eller fogskum, det som man köper på flaska/spraybuk i byggvaruhandeln är inte vattentätt. Tvåkomponents polyuretan är et du ska använda.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Om jag inte misstar mig finns det polyuretanskum med både öppna och sluta celler. Det som säljs som fogskum har öppna, det man isolerar hus med har slutna.
Båda används i hus beroende på utförande/krav. PIR, med slutna celler isolerar mycket bättre, men är också mycket dyrare.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Detta är 2-komponent:
[länk]

SIKA hade ingen vad jag kunde se.

Brandfogskum verkar alla vara 2-komponent, kanske bättre använda dessa?
Men är dom med slutna celler och vattentäta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.