Byggahus.se
TJENA jag har en brunn på tomten där jag skulle vilja koppla en pump till så jag kan få upp vattnet men fattar inte vilken pump jag ska ha så jag prov med en dränk bar pump som kunde pumpa 6 meter men ej gick få upp något vatten då jag har 8-10 meter till vattnet och ca 12 meter allt som allt från botten av brunnen till marken vid brunnen. Så mun fråga är hur ska jag få upp vatten / vilken pump behöver jag?
 
L
En s,k pumpautomat eller annan pump har en teoretisk begränsning till att suga ca 9 meter
det du behöver är en tryckpump i brunnen , som trycker en 10-15meter , hur mycket vatten behöver du , det finns länspumpar som trycker rätt högt , bra mycket dyrare men är nog ett måste , om du ska få vatten där ,
 
Du behöver en dränkbar pump som klarar att ge tillräckligt högt tryck eller en ejektorpump.
Ejektorpumpen är en vattendriven pump som man har nere i brunnen.
 
Jag ska ha vattnet till bevattning så behöver väl inga större mängder åt gången. Ni kan inte länka mig till nåt lämpligt
 
L
S santa_cruze skrev:
Jag ska ha vattnet till bevattning så behöver väl inga större mängder åt gången. Ni kan inte länka mig till nåt lämpligt
Problemet är inte att länka , det finns hur mycket som helst , problemet ligger i vad du kan tänkas betala , finns allt mellan 4000 - 6500kkr , det är bara för pumpen , sen tillkommer det
lite annat , trycktank , motorskydd , tryckströmbrytare , för att få en bra funktion , sedan en inte oviktig fråga , ska det vara frostfritt eller sommargrejer , då är det placering av detta , att ta ställning till , inget att stå i trädgården , klart det går
 
Tanken är den ska va i brunnen i vattnet året om, och de är ju 7-10 meter från ytan till ovankant brunn, jag hade ju velat ha en "billig" lösning då det enbart är till trädgårds bevattning som jag annars löser med regn tunnor som jag redan har. Va mer har jag nu en brunn dumt inte utnyttja. Kan jag inte ha en dränkbar pump med max höjd 10 meter? Borde räcka om jag inte har pumpen på botten av brunnen ?
 
Den gamla pumpen som satt i var en dränkbar större än den jag hade köpt men ändå
 
L
Ja det finns dom som lyfter högre än jula, biltema , bauhaus e,t,c, men som sagt priset blir högre , ska kolla vad som finns , om ingen annan kommer före , det spelar ingen roll vem som är först , resultatet är detsamma
 
L
L
S swirve skrev:
Eller denna [länk]

Funkar bra i min brunn med 6m till ytan! För bättre tryck/flöde om jag tex ska fylla poolen 40m bort och 4 m högre kombineras den dränkbara med en till vanlig pump.
Kanon , hittade inte först , trycker 11 meter NÅGOT för santa cruze
 
Max tryckhöjd brukar betyda att flödet än näst intill noll vid det trycket.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Max tryckhöjd brukar betyda att flödet än näst intill noll vid det trycket.
Han får väl undersöka vad han behöver , vi tipsar bara lite om vad som finns ,
 
Jo, men det kan ju vara bra att vara medveten om vad siffrorna betyder. Uppgivet tryck och flöde gäller inte samtidigt.
 
Swedol pumpen verkar gym men max nedsänkningsdjup är de max djup under vatten ytan? biltema är rätt mycket billigare verkar ha samma specifikationer. Betydde detta att denna kan pumpa 11 meter upp? Men hur är trycket låt oss säga brunnen är 10 meter djup hur är trycket i slangen 12 meter bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.