Byggahus.se
Hej,

Jag behöver såga bort en vit av kakeln på toaletten och enklast verkar vara multimaskinen(Bosch GOP 300). Vinkelslipen ger mindre kontroll och ryker mycket mer.

Frågan är bara vad man ska ha för att såga i kakeln som sitter på väggen? Kan man köpa bladen separat? Eller går det att köra med bladen man använder för metall/trä?
 
Provade köra de trä o mdtall som jag har, de verkar faktiskg klara sig ganska bra, iallafall några cm. Det flög ju lite gnister men de e troligen normalt Jag har kanske 90 cm att såga.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Det finns ju särskilda blad för keramik, karbamidbelagda.
 
Jo jag såg det, de verkade dock ha fått ganska dålig omdöme. Jag körde iallafall på med metall/trä bladet men tyvärr gick det inget vidare, kom kanske 10 cm innan jag gav upp, tog på tok för lång tid! Tror dessutom att man hade fått använda hur många blad som helst.

Istället tog jag upp den stora vinkelslipen och då var det gjort på par minuter. Dock så glömde man den lilla detaljen att plasta in så det blev ju ganska dammigt i huset ;) Flickvännen blev inte helt nöjd om man säger så vilket jag såklart förstår.

Men nu är det gjort och vi kan konstatera att bladen för metall/trä inte fungerar på kakel.
 
Redigerat:
S snowjim skrev:
Men nu är det gjort och vi kan konstatera att bladen för metall/trä inte fungerar på kakel.
Det var det nog ingen annan som trodde heller.
 
Keramikbladen till en sticksåg har jag använt mycket i mitt jobb, fungerar alldeles utmärkt!
Handlar nog mer om handhavandefel om det inte fungerar.
Men i ditt fall hade det varit bäst med en handhållen liten vattenkap fr Makita, men dessvärre
är den för dyr för att köpa in enkom för ditt lilla projekt. :)
 
Har precis användt lilla Makita vattenkapen för att höja dörrhålet i toaletten med kakel på väggen. Fick såga bort fyra cm på höjden av dörrhålet för att få in ny karm. Var som att såga i smör men vet inte vad som var värst damm från en diamantklinga eller vattengeggan från lilla Makitan.
 
putte22 putte22 skrev:
Har precis användt lilla Makita vattenkapen för att höja dörrhålet i toaletten med kakel på väggen. Fick såga bort fyra cm på höjden av dörrhålet för att få in ny karm. Var som att såga i smör men vet inte vad som var värst damm från en diamantklinga eller vattengeggan från lilla Makitan.
Gjorde precis samma igår, hade dock inte en vattenkap så det fick bli vinkelslipen och det dammade såklart ner hela huset, särskilt när man glömmer att plasta in ;) Dock var jobbet över på mindre än 1 min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.