Byggahus.se
Hej!

Jag tänkte ge mig på att dränera om vår gäststuga (30kvm) själv, med lite grävhjälp!

Dock så har jag nu upptäckt att dräneringsröret kommer hamna under dräneringsbrunnen.
Vet ni hur man löser detta?


Jag gjorde en bild, se gärna den här nedan.


Tack så mycket.
 
  • Skiss av dränering vid gäststuga med rör under brunnen, lutningsanvisningar inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Måste den ligga så djupt , klart det kan finnas frysrisk när tjäle går ned , vatten har inte ont i ryggen , räcker med 0,5 cm fall , är det lång väg så blir det en höjning , det är inte avlopp det gäller ( rent ) annars 2 sätt 1 gräva djupare dränbrunn 2 ny brunn med pump till den första ,annars vet jag inte
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Måste den ligga så djupt , klart det kan finnas frysrisk när tjäle går ned , vatten har inte ont i ryggen , räcker med 0,5 cm fall , är det lång väg så blir det en höjning , det är inte avlopp det gäller ( rent ) annars 2 sätt 1 gräva djupare dränbrunn 2 ny brunn med pump till den första ,annars vet jag inte
Hej! Tack.

Ifall man gräver en djupare dränbrunn så antar jag att man först måste kontrollera så att kommunens nivå på gatan ligger ännu djupare?

Pump till den första, men om det blir för mycket vatten där så kommer det rinna tillbaks antar jag?

Hmmm..
Bifogar en bild på hur vi tänkt dränera vid huskanten.
 
  • Sektionsskiss som visar dränering vid husgrund med angivna mått och materiallager såsom singel och makadam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre dra till stenkista. I dom flesta kommuner måste man ta hand om takavvattning och dränering lokalt på tomten.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L
Ja lite nya regler nu om att inte släppa ut dag och takvatten till kommunens , men har för mig att
att det gäller nybyggnad och vid total omläggning av drän , det som finns behöver inte ändras
är enligt gamla regler , det kan ju inte komma mycket från drän , om inte stupen ska gå dit
då blir det lite mer så varför inte en stenkista , hur stor nivåskillnad är det på det nya och dränbrunn
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Totalt 3st förslag har vi!!

1.
Gräva djupare dräneringsbrunn, måste dock kontrollera först så att kommunens nivå på gatan ligger ännu djupare.

2.
En till dräneringsbrunn som pumpar till existerande brunn, men om det blir för mycket vatten där så kommer det rinna tillbaks antar jag?

3.
Dra vidare till en egen stenkista. Är dock lerbotten här, vet inte hur bra det kommer bli då vattnet knappt försvinner från botten.



Ska mäta hur stor skillnad det blir mellan dräneringsrörets slut och existerande dränbrunn (65cm)


Tack!! Tar gärna emot fler tips om det finns något vi glömt som kan lösa detta ännu mer smärtfritt.


Ni är bäst.
 
L
OK 3 allternativ

1 Gräva djupare : hur är det i dag fungerar det bra med avrinning ut i gatan , det ska det göra om dränbrunnen är rätt anlagd , ( stupen ska inte gå in i den om den inte är tät i botten ) , med inkommande drän högt upp ,högre än ut , är det pump i den
2 Funkar alt 1 så inga problem , det kommer att rinna ut ,
3 Stenkista kanske inte rätt här eftersom det är lera , då fordras en ganska djup och till ytan stor en
4 Lite fusk om nivåerna är på det nya lågt och gamla högt så sätta ett par vinklar upp till nivå
som är lämpligt , ( men frostfritt ) det blir som ett vattenlås då , om det görs ska det vara en rensmöjlighet strax innan s.k vattenlåset för att spola ur med vattenslang om det finns skit
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
OK 3 allternativ

1 Gräva djupare : hur är det i dag fungerar det bra med avrinning ut i gatan , det ska det göra om dränbrunnen är rätt anlagd , ( stupen ska inte gå in i den om den inte är tät i botten ) , med inkommande drän högt upp ,högre än ut , är det pump i den
2 Funkar alt 1 så inga problem , det kommer att rinna ut ,
3 Stenkista kanske inte rätt här eftersom det är lera , då fordras en ganska djup och till ytan stor en
4 Lite fusk om nivåerna är på det nya lågt och gamla högt så sätta ett par vinklar upp till nivå
som är lämpligt , ( men frostfritt ) det blir som ett vattenlås då , om det görs ska det vara en rensmöjlighet strax innan s.k vattenlåset för att spola ur med vattenslang om det finns skit
1. Ingen pump i den. Vet ni hur man kan se vilket rör som rinner ut ifrån brunnen? Har bifogat en bild, titta gärna. Kanske är det här en stenkista? Hmm.

4. Kommer inte detta leda till att det rinner bakåt? Ifall det blir en uppförsbacke i slutet menar jag. Visa gärna en bild ifall jag missförstått. Tack så mycket.

Tack.
Mvh
 
  • Brunn med öppet lock visar rör utan pump, möjlig stenkista, omslutet av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du har 3 rör där , var kommer dom i från ( drän ) tycker att dom sitter mycket högt , finns det något mer rör längre ned ( rör i botten ) , så ska det vara , så vatten kommer in högre upp än ut , är botten tät , annars kommer vattnet att gå runt , in där uppe ut i grunden nere , det verkar inte specielt frostfritt där med tanke på den höjd som dom sitter , är lite fundersam om stupen går dit och drän går annan väg , för den ska ligga ca 30 cm under plattan , för att testa om stupen
( har inte framkommit från dig om dom gör det ) slå en hink vatten i stupen om det går och se om det kommer där , efter som det är 3 st ( kan var 2 st stup in och 1 st ut ) men ser det liksom lite grunt , förmodar att det är ett hus på platta , men ändock väldigt grund drän , kan du se från vilket håll rören kommer , det säger ev. vad som kommer in och ut , dom verkar ligga på samma nivå om 2 in och 1 ut i det läget så är det säkert ett rör i botten som går ut , ser ut som lite skit där svår att se
 
Hej!

Tack! Jag ska ut idag och göra som du sa. Hälla i vatten i regnvattenröret för att se vilket rör som är vad.

Vad betyder det om det är ett hål längst ner? Eller du kanske menade på kanten längre ner.


Jag funderar på ifall detta är en stenkista eller en brunn som är kopplad till kommunen på gatan.

Tack!
 
Man ser väl ett fjärde rör längre ned ovanför vattenytan? Eftersom det är ovanför ytan verkar det ha fall åt rätt håll.

Om det röret går till stenkista eller annat lokalt omhändertagande eller till kommunalt kan man inte se i brunnen. Eftersom det är en vattenspegel så borde denna brunn vara tät i botten i alla fall. Annars borde spegeln sjunka efter några torra dagar efter regn.

Vad står i bygglovshandlingarna? Om man ansluter till kommunalt eller tvingas ta hand om det själv är olika från kommun till kommun.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag tycker t.o.m. att jag ser två rör längre ned.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Photoshop håller med:

Brunnslock öppet med synliga avloppsrör och skummande vatten inuti brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hej! :D

Jag ska ut och ta en bättre bild så får ni se hur det ser ut, ska även pröva hälla i vatten för att se vartifrån det kommer.

Tack.
 
L
Två piper i botten , då går säkert ett av dom ut i gatan och den andra från drän som ska ligga lite lägre , dom 3 upptill kanske är från stupen , rätt förlagda , en liten risk med om drän ligger så långt ner , ca 300 under plattan , att vid kraftigt regn går vattnet in i dränrören , men tror inte att det har någon betydelse , då ut är på samma nivå , vattnet drar ut rätt snabbt det är 110 rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.