Byggahus.se
Hej
Jag har hamnat i ett dilemma. Kommunen har satt ut finutsättning för grunden. Jag bad kommunen att dra av 50 mm runt om för att ha plats med läkt + panel utan att byggnadsarean överskrids. Dvs grunden ska vara lite mindre än tillåten byggnadsarea. Kommunen har verifierat att de skulle sätta ut så och byggaren har byggt grunden efter deras utsättning, utan att kontrollmäta mot grundritningen. Innan gjutningen gör kommunen en lägesbestämning som jag få med posten några dagar senare då grunden är gjuten, utan kommentarer. Där framgår att grunden har samma mått som tillåten byggnadsarea. Byggaren har alltså byggt en grund som är större än grundritningen. När grunden är gjuten tar jag fram måttbandet och konstaterar att grunden är 100 mm större än grundritningen på längd och bredd.
Eftersom panelen måste sitta utanför grunden och sticka ned utanför grunden kommer byggnadsarean att bli större än det som tillåts enligt detaljplan och bygglovet. Huset kommer också ligga närmare grannens tomtgräns än vad som tillåts i detaljplan och bygglov. Grannen har dessutom givit skriftlig tillåtelse att bygga 2 m från tomtgräns, vilket är ok enligt detaljplanen.

Kommunen har i lägeskontrollen även mätt in plushöjden för ök grundplatta fel. Man anger den till +4,36 m. Innan byggstart gjorde man en grovutsättning med fixhöjden +4,20. Den höjdmarkeringen är kvar och ligger ca 3-4 dm över plattan. Man kan ju undra om de haft sommarjobbare på kommunen?

Vad ska jag göra?
 
Tja, vilket vill du helst? Vill du använda grunden och bygga större än du planerat, eller vill du göra om grunden från grunden?

I det första fallet bör du isåfall inleda en diskussion med kommunens bygglovsenhet att pga kommunens misstag måste du ges tillåtelse att bygga större, och att du kommer att få extrakostnader (t.ex. ökade materialkostnader) pga kommunens misstag, som du vill att de ersätter dig för.

I det andra fallet får du hävda att pga kommunens misstag måste grunden rivas och en ny byggas, och att kommunen får ta de extrakostnader det medför.

Räkna med att kommunen kopplar in sin jurist, men kommuner brukar ha en rätt OK ansvarsförsäkring som träder in, bara man kan bevisa att de gjort fel och hur stor ekonomisk skada man lidit.

Glöm inte att alla extrakostnader du vill ha ersättning för måste du kunna bevisa, t.ex. genom kvitto eller offert.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag vill ju kunna bygga nu när jag börjar min semester. Vi har ju planerat detta sedan ett år tillbaka. Det som retar mig är att jag betalat 10 000 kr till kommunen för mätningarna.
 
Tycker byggaren brustit. Han har ju ritningar o följa o har i detta fallet ej gjort det. Är det inte hans fel?
 
Snailman
Kommunen har gjort som de brukat, borde inte grundbyggaren också gjort som han brukat, alltså minskat kommunens mått?

Blev byggaren tillsagd att han skulle göra grunden efter kommunens markering?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Var inte KA och kollade egenkontrollen innan ni gjöt?
 
Jag behöver ingen KA eftersom det är en gäststuga. Jag har egenkontroller på alla punkter i kontrollplanen utom lägesbestämning som ska göra av sakkunnig, dvs kommunen.
Byggaren fick en grundritning med rätt mått. Han kontrollerade aldrig måtten, utan litade på kommunens utsättning (som han brukar göra). Kommunen gjorde kanske som de brukar, men inte som vi avtalat.

För mig är det solklart att kommunen gjort fel, men även byggaren, som borde ha upptäckt felet. Frågan är dock vad jag ska göra nu?
 
B BJohan skrev:
Kommunen gjorde kanske som de brukar, men inte som vi avtalat
B BJohan skrev:
Frågan är dock vad jag ska göra nu?
Ytterligare en fråga som kan vara viktig:
Finns det ni avtalat om måtten dokumenterat skriftligt?
 
Naturligtvis är det den som gjutit som har ansvaret för hur stor gjutningen blir. Man kan ju undra vad det är för "amatör" som inte kontrollmäter innan formen sätts och gjuts.
Sedan är det väl en rätt lätt operation att kapa bort 50 mm runt om så att panelen får plats. Det tar kanske en par timmar.
 
Det finns email på att kommunen bekräftar att de ska sätta ut det mindre måttet.

Att kapa bort 50 mm runt om är lättare sagt än gjort. Det är redan återfyllt runt grunden och det gjordes redan innan de gjöt. Man måste alltså in med grävmaskin igen för att schakta. Att ta bort den yttersta cementfiberskivan och kapa bort 50 mm av cellplasten, samt återmontera en cementfiberskiva och få det snyggt är inte lätt. Antagligen måste grunden då putsas. Det blir massor av merkostnader och en sämre isolerad grund.
 
Om det är L-element och man kapar bort 50 mm lär isoleringen komma fram i dagen.
Lägeskontroll ska helst göras på "formen" innan gjutning.


Edit. Ts hann visst svara medan jag bråkade med surfplattan.
 
Lägeskontrollen gjordes två dagar innan gjutning. Kommunen har inte kommenterat läget, vilket jag tolkar som att de är nöjda med mätresultatet.
 
B BJohan skrev:
Jag behöver ingen KA eftersom det är en gäststuga. Jag har egenkontroller på alla punkter i kontrollplanen utom lägesbestämning som ska göra av sakkunnig, dvs kommunen.
Byggaren fick en grundritning med rätt mått. Han kontrollerade aldrig måtten, utan litade på kommunens utsättning (som han brukar göra). Kommunen gjorde kanske som de brukar, men inte som vi avtalat.

För mig är det solklart att kommunen gjort fel, men även byggaren, som borde ha upptäckt felet. Frågan är dock vad jag ska göra nu?
Inte lätt... Hoppas det löser sig på något sätt för dig.
 
Det är väl bara att be dom som gjorde "formen" att komma och göra om? Ingen kan väl göra en form för gjutning utan att kontrollera att måtten och vinklarna stämmer ???
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl bara att be dom som gjorde "formen" att komma och göra om? Ingen kan väl göra en form för gjutning utan att kontrollera att måtten och vinklarna stämmer ???
Precis, byggaren får stå sitt kasst. Han har gjort fel o får då göra om o rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.