Byggahus.se
Hej!

Har tänkt att bygga en 15kvm stor friggebod på tomten. Har tänkt att använda mig av lecablock till grunden då det verkar smidigt. Men det är så att "gräsmattan" där jag ska bygga den på är full med mossa. Mer mossa än gräsmatta. Vad kan det betyda? Den har inte varit omskött på väldigt länge. Kan det va att det samlas mycket vatten där och vad har det för betydelse då iom lecagrunden? Är helt säker på att det är berg inte långt under marknivån. Är berg på ena sidan av gräsmattan och sluttning på andra sidan. Kan det va så att vattnet från berget samlas där?

Mvh dcaprio
 
Jag tror mer på att det inte är så mycket näring än att det samlas vatten. Gräv bort mosslagret så märker du rätt snabbt hur det är under och om det blir vattensamlingar. Det kan mycket väl vara berg kort därunder som du misstänker.
 
Visar det sig att det är vattensamlingar måste du förstås dränera ordentligt, så att du slipper sättningar och fuktskador.
 
Om det är vattensamlingar under är det att föredra att gjuta egna plintar ner till frostfritt djup. Eller funkar det lika bra att gräva ut mer och fylla med makadam? Behöver jag då gräva ut hela grunden ner till frostfritt djup?
 
L
Om det förkommer mycket väta på den plats som du tänker bygga , så tänk till
sätter du lecablock mot mark så kommer du att stänga i fukten under huset
mycket svårt att få till det med makadam eller dylikt , då en dränering måste till
som kan transportera bort väta , samt att stuprör inte får gå ut i backen , grävs det ut kan det bli som en bassäng under , den ska ligga så djupt att den tar allt som kommer , även dagvatten , inga stuprör till dränrören , med plintar så blir det ett mellanrum mark och husbotten , där vinden drar bort all fukt som kan bli , nackdelen med plintar kan bli lite kallare golv , ( mera isolering om det går ) , men vad att välja mellan pest och kolera
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Men blir det inte samma med leca och plintar om jag har 12 st lecablock utplacerade på makadam. Då blir det ju luftspalt mellan huset och marken. Stuprören leder jag ner i vattentunnor.
 
Det blir säkert bra luftning på det sättet. Det största risken är antagligen sättningar om du väljer att inte gräva ned till frostfritt. Marken rör sig beroende på tjäle, mängden vatten i jorden, växtlighet osv och har huset inget fäste under frostfritt (och bra dränering) rör sig huset också. Det kan röra sig olika i olika delar av huset. Det kanske inte är något problem i en friggebod. Jag vet ju inte hur du har tänkt att använda den. Jag bygger gärna med både hängslen och livrem, så jag kanske överdriver när jag tycker att du ska gräva till frostfritt och dränera efter konstens alla regler.
 
Så om jag vill sätta lecablock så borde jag gräva ner till frostfritt (1,5m) under hela huset och fylla med makadam, och sen placera leca på det? Det är ju ganska mycket gräva. Och om jag väljer att gjuta plintar så räcker det med att jag gräver ut till frostfritt där plintarna ska vara, plus ett spaddjup med leca över
 
Det borde väl vara samma resonemang oavsett om du använder plintar eller lecablock. De ska vara fria från tjäle och vatten ska lätt rinna bort.
 
L
D Dcaprio skrev:
Så om jag vill sätta lecablock så borde jag gräva ner till frostfritt (1,5m) under hela huset och fylla med makadam, och sen placera leca på det? Det är ju ganska mycket gräva. Och om jag väljer att gjuta plintar så räcker det med att jag gräver ut till frostfritt där plintarna ska vara, plus ett spaddjup med leca över
Inte behöver du gräva 1,5 m , klart beror på var i vårt land du är , men frostfritt behövs kanske inte isfritt , annars kan stugan sätta sig kolla :: forumet Hjälp väggen har ...
den har gett sig i hörn kan hända hos dig med om en grundläggning ger sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.