Byggahus.se
Hur gipsar man ett innerhörn om man inte har stöd bakom ena gipsskivan?

Så här ser innerhörnet ut:
3D-skiss av ett gipshörn med föreslagen lösning för vinkelprofil i metall för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man montera en vinkelprofil i metall (LP 50/50 från bauhaus) bakom och sen skruva fast den ena skivan i den med gipsskruv avsedda för metallregel?
Metallvinkelprofil LP 50/50 lämplig för att ge stöd när man gipsar ett innerhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl enklast att sätta upp en träregel till?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
När jag sett proffs göra detta sätter de ofta den högra skivan först och sedan regeln på denna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl enklast att sätta upp en träregel till?
Jo det är ju ett beprövat knep :) Men då blir isoleringen halverad också i hörnen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
När jag sett proffs göra detta sätter de ofta den högra skivan först och sedan regeln på denna.
Jag förstår inte, hur menar du?
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
H
Man reglar inte ett hörne så.
Finns flera sett att göra det på men de du gjort är inte ett av dom
 
K Klicka skrev:
Jag förstår inte, hur menar du?
Man sätter skivan först och sedan regeln på denna.
 
Vad vi menar är att regeln till vänster skall sättas efter att den högra skivan sitter på plats.
Efter det sätter man regeln på samma vis som din bild men med skivan som man satte mot höger mellan de två reglarna.....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Vad vi menar är att regeln till vänster skall sättas efter att den högra skivan sitter på plats.
Efter det sätter man regeln på samma vis som din bild men med skivan som man satte mot höger mellan de två reglarna.....
Jag fattar noll. Reglarna på bilden sitter där redan.

Du menar att jag skall sätta högra gipsskivan först (men den kommer inte ha stöd bakom? Hur menar du sen att man sätter en regel!?!?! Om gipsskivan sitter där så kan man ju inte få in en regel bakom?

Jag tror en bild skulle säga mer hur du menar :)
 
P Pagno skrev:
Vad vi menar är att regeln till vänster skall sättas efter att den högra skivan sitter på plats.
Efter det sätter man regeln på samma vis som din bild men med skivan som man satte mot höger mellan de två reglarna.....
Du menar att man börjar så här (sätter den högra gipsskivan utan stöd bakom:

3D-modellerad gipsskiva monterad i hörn utan stöd bakom, mellan två väggprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den har ju inget stöd bakom i hörnet?
 
Högra skivan ända ut mot regel och därefter sätter du regeln som vänstra skivan sitter i? Jag har alltid reglat så båda får stöd men då har jag bara jobbat med äldre hus och aldrig behövt tänka i "passivbanor"
 
Kretikos Kretikos skrev:
Högra skivan ända ut mot regel och därefter sätter du regeln som vänstra skivan sitter i? Jag har alltid reglat så båda får stöd men då har jag bara jobbat med äldre hus och aldrig behövt tänka i "passivbanor"
Men i min bild som du ser kommer den vänstra skivan redan ha stöd, för där finns ju en regel? Har du spegelvänd bild på din dator?

Jag tror vi diskuterar två olika saker :)
 
:)

 
Din bild kom medan jag skrev :)

Högra skivan fästs i den yttre regeln i hörnet därefter sätter man regeln som vänstra skivan sitter i. Så tolkar jag att folk menar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.