Byggahus.se
Jag läste fel när jag klockade på länken, trodde att det stod 110'000kWh
 
Verkar vara mycket som inte stämmer? Direktverkande el kan det knappast vara eftersom det står att ny elpatron installerades i pannan 2012.
 
Inte en chans att den uppgiften stämmer, under förutsättning att de lever där året om, har vettig inomhustemperatur och duschar, tvättar och diskar som normalt vettigt folk. Om de eldar i kamin så kan det också funka, eller har tilläggsisolert med 30 cm på varje yttervägg samt tak. Den genomsnittliga konsumtionen av varmvatten ligger bara den på ca 5000 kWh per år.

Jag själv ligger på 13000-14000 kWh per år; A-temp på 150 kvm, tilläggsisolerat, 1,5 plans med källare byggt 1951. Vv görs med elberedare. Geografiskt i Skåne. Så nej. Inte en chans att ett direktverkande hus utan något fuffens eller vettiga åtgärder (solceller, eller ovan nämnda renoveringar) kan ligga på 11000 kWh per år. Många glömmer att räkna in energin de förbrukar när de eldar med ved, tex.
 
Har ett tvåplans radhus med direktverkande el och luft/luft. 150m2 ej gavel. Första året snålade jag med el för att se hur mkt vi kunde spara. Landade på 11000kwh. År 2 snålade vi inte alls och lät golvvärme och liknande vara på från höst till vår och då hamnade vi på drygt 14000kwh. Nu ligger vi på 12500kwh och varken snålar eller brassar på med värme och el. Bor också i Skåne
 
Ocean1981 skrev:
Har ett tvåplans radhus med direktverkande el och luft/luft. 150m2 ej gavel. Första året snålade jag med el för att se hur mkt vi kunde spara. Landade på 11000kwh. År 2 snålade vi inte alls och lät golvvärme och liknande vara på från höst till vår och då hamnade vi på drygt 14000kwh. Nu ligger vi på 12500kwh och varken snålar eller brassar på med värme och el. Bor också i Skåne
Nyckelordet är "radhus". En eller två ytterväggar mindre = sparar en hel del i uppvärmning.
 
L
Jag tror inte siffrorna är orimliga. Bor själv på 130 kvadrat från 1975 i Göteborgstrakten. Vi är tre personer i familjen varav två tjejer som duschar ofta.
Vi hamnar i regel runt 13000kwh. Vi har luftvärme samt kamin som går endel under vintern. Försöker ha runt 21 grader inne året om.
 
Lewdis skrev:
Jag tror inte siffrorna är orimliga. Bor själv på 130 kvadrat från 1975 i Göteborgstrakten. Vi är tre personer i familjen varav två tjejer som duschar ofta.
Vi hamnar i regel runt 13000kwh. Vi har luftvärme samt kamin som går endel under vintern. Försöker ha runt 21 grader inne året om.
Förlåt, men hur kan du tycka att det TS skriver inte är orimligt och jämföra med din egen boendesituation när din boendesituation är PRECIS tvärtom vad TS beskriver?
 
Men är det inte så att det brukar benämnas direktel även om man har luft/luftpump utöver elradiatorer, dvs inget "riktigt" värmesystem? Så stod det åtminstone när vi köpte vårt hus, vilket hade elradiatorer och luft/luft. Men TS kanske har fakta på att det inte finns luft/luft.
 
  • Gilla
Skånematte
  • Laddar…
Tror inte det är orimligt på något sätt!
Bor i ett hus på ca 120 m2
Med 2 lvp som ligger på 16 grader varannan vecka och ca 23 varannan.
Huset är byggt 1880 och tillbyggt runt 00 då det även blev ny isolering.några element är igång dit inte pumparna når.
Ligger på runt 11 kW .
Har feting till stereo och en del maskiner som drar en del med.
Bor i Karlskrona .
 
  • Gilla
Fr33dr1nck
  • Laddar…
Men kära nån! Snälla...läs vad TS skriver. INGEN VÄRMEPUMP. Då kan ni inte jämföra med hus MED vp och tycka att det är rimliga siffror.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
L
Cancerman_777 skrev:
Förlåt, men hur kan du tycka att det TS skriver inte är orimligt och jämföra med din egen boendesituation när din boendesituation är PRECIS tvärtom vad TS beskriver?
Jag har inget bra svar annat än att jag läste lite snabbt innan man var tvungen att stänga telefonen för att man tydligen inte får ha den igång när ett plan lyfter.

Kanske inte helt rimligt ändå. Även om jag inte vet hur mycket en luftvärmepump gör i skillnad eftersom det är utanför mitt expertområde.
 
Det behöver du inte vara expert på;

Direktverkande el: 1 kWh el in = 1 kWh värmeenergi ut.
Värmepump (exempelsiffra cop = 3,5): 1 kWh el in = 3,5 kWh värmeenergi ut.
 
OXYD
6200kwh då med allt.
2vuxna+2små barn.
113m2
1980
Platta på mark.
LL-värmepump
Skåne

Så tror vi hade klarat 11000kvh på vprt enbart med direktel
 
Redigerat:
OXYD skrev:
6200kwh då med allt.
2vuxna+2små barn.
113m2
1980
Platta på mark.
LL-värmepump
Skåne

Så tror vi hade klarat 11000kvh på vprt enbart med direktel
Inte en chans. Räkna med cop = 3, vilket är dåligt idag, så kan du i det närmaste tredubbla din nuvarande förbrukning. Lägg därtill sämre spridning av värmen eftersom Direktverkande el inte sprider i närheten lika bra som en fläkt.
 
Jag hyrde en dragig kåk i Uppsalatrakten med tunna väggar på 63 kvadratmeter, där gjorde jag av med precis 10 000 kWh per år så helt orimligt är det inte. Saker som tar ner förbrukningen är Karlskrona och det inglasade uterummet. Lägg till o-frusenhet, ett 1-2-personshushåll, lite allmän snålhet och en mild vinter så kan det nog gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.