Byggahus.se
Vi håller på och planerar vår stundande köksrenovering och planerar att ha induktionshäll i en 30mm tjock bänkskiva med ugn under. I nuläget måste man ju dock ha en minst 38mm tjock bänkskiva eller sätta en passbit/lådfront över ugnen (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59004402/) vilket vi tycker blir fult. Eftersom vi ändå ska måttbeställa luckor är min tanke just nu att bara flytta ner ugnen "ett hack" (till nästa hyllplans-hål) och beställa en x millimeter passbit över och göra lådfronten under x millimeter lägre än normalt. Frågan nu är bara hur långt IKEA har mellan hyllplans-hålen i sina metod-skåp, dvs hur stor passbit jag behöver över - någon som vet?

(alternativt borrar vi bara egna hål för att sänka ugnen men vore intressant att veta ändå)
 
Ikea har ett kitt som höjer bänkskivan kommer inte ihåg namnet men den köps om man väljer deras tunnaste bänkskiva.
 
A
Måttband visar avståndet mellan två hål på en vit yta, ungefär 48 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt 48mm får jag det till mellan centrum av två hål
 
A
Kan även tillägga att hyllan man får med för att ställa ugnen på går att justera horisontellt med några centimeter. Den är alltså inte "fast" i de måtten där hålen är.
 
annastrandh1 skrev:
Kan även tillägga att hyllan man får med för att ställa ugnen på går att justera horisontellt med några centimeter. Den är alltså inte "fast" i de måtten där hålen är.

Toppen! Stort tack för hjälpen!
 
Ja de tipsade om det på ikea, känns så dumt bara att behöva ha en dekorlist runt hela köket bara för att ugnen behöver 8mm mer luft 🙈
 
A
Har ni tänkt köpa IKEAs ugn? Det gjorde jag och kabeln är så kort på den (90cm) att man inte kunde koppla in ugnen i uttaget innan den lyftes upp på hyllan. Vi fick alltså lyfta upp ugnen på hyllan och sen fick min stackars elektriker klämma in sig i utrymmet där nedersta lådan sitter för att få i kontakten i uttaget. Han sa att han ofta hade det problemet med IKEAs ugnar, men jag vet inte om det gäller alla modeller.
Kanske värt att kolla upp ifall uttaget sitter rakt bakom skåpet och ni ska ha mindre utrymme nedanför så att ni löser det problemet innan det blir för sent som i vårt fall :p
 
annastrandh1 skrev:
Har ni tänkt köpa IKEAs ugn? Det gjorde jag och kabeln är så kort på den (90cm) att man inte kunde koppla in ugnen i uttaget innan den lyftes upp på hyllan. Vi fick alltså lyfta upp ugnen på hyllan och sen fick min stackars elektriker klämma in sig i utrymmet där nedersta lådan sitter för att få i kontakten i uttaget. Han sa att han ofta hade det problemet med IKEAs ugnar, men jag vet inte om det gäller alla modeller.
Kanske värt att kolla upp ifall uttaget sitter rakt bakom skåpet och ni ska ha mindre utrymme nedanför så att ni löser det problemet innan det blir för sent som i vårt fall :p
Beror inte det på brister i planeringen (placeringen) av uttaget?.:)
 
A
Japp, därav kommentaren "innan det blir för sent" :D
Har dock väldigt få idéer på hur vi hade kunnat lösa det smidigt? Hmmm. Jo, fixar man ugnen innan man sätter dit bänkskivan då kommer man ju åt uppifrån. Lätt att vara efterklok. (y)
 
annastrandh1 skrev:
Hmmm. Jo, fixar man ugnen innan man sätter dit bänkskivan då kommer man ju åt uppifrån. Lätt att vara efterklok. (y)
Inte lika kul om man behöver ta ut ugnen för service eller byte.....
 
A
:eek::eek::eek:
Ja, just det. Haha.

Men nu var det här idalin:s tråd som säkert har bättre koll på läget än jag och kommer lösa allt supersmidigt.
 
Vi har en Husqvarna häll och 40 mm bänkskiva men tror nog det skulle funkat med 30 mm skiva också.
 
Dekorlisten tänker man knappt på, kolla om de inte visar ett sådant kök i varuhuset. Jag tror att dagens ugnar på Ikea inte har någon sladd med utan elektrikern kopplar in den själv. Så någon kort sladd behöver man inte oroa sig över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.