Byggahus.se
Hej!

Har försökt söka i forumet men alla trådar jag hittar handlar om att måla högblankt, istället för att måla över högblankt.

Vi har flyttat in i en lägenhet där köket har Ikeas vita högblanka Faktum-luckor. Tanken var att vi skulle köpa nya vanliga grå luckor men när vi kom till Ikea visade det sig att deras standardmått ändrats och att dagens luckor inte passar.

Undrar därför ifall någon vet ifall det är möjligt att slipa och sedan lacka/måla över mina befintliga, eller blir det omöjligt att få det hållbart tror ni? Vore skönt att slippa köpa mycket dyrare luckor från annan tillverkare.

Enormt tacksam för svar!

Ha det fint!
Filip
 
Redigerat:
Rugga upp med fint sandpapper- häftgrund-slipa-täckfärg, kör vidare med täckfärg tills du är nöjd.
Du får välja målarmetod efter vad du önskar för resultat. Jag penslar alltid eftersom jag gillar känslan av liv som vanlig pensel ger. Vill du ha slätt resultat är det spruta eller moddlare som gäller
 
Frågan är ju om inte deras högblanka luckor är folierade för då lär det inte vara att "bara slipa och måla" dem ;)
 
Ikeas mdf luckor är väl folierade i högblank? På dem går det utmärkt att göra så
 
Fjojtmehmet skrev:
Ikeas mdf luckor är väl folierade i högblank? På dem går det utmärkt att göra så
Ja jag har ingen egen erfarenhet av deras luckor men skulle inte våga säga att det går utmärkt att göra så då risken att folien kan släppa enligt min erfarenhet är överhängande.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja jag har ingen egen erfarenhet av deras luckor men skulle inte våga säga att det går utmärkt att göra så då risken att folien kan släppa enligt min erfarenhet är överhängande.
Jag har kört modellen ovan på luckan "ringhult högblank vit" från Ikea som är folierad.
Ruggade bara upp ytan med typ 400 papper och sen körde, resultatet blev bra enligt mina mått.
Nu skulle jag ha luckan i mitt garage, därav provade jag. Tror dock inte jag hade vågat chansa om det var till mitt kök.

Köken finns konstant ute på blocket, det är ju bara att köpa wn lös lucka och prova.
 
Ursäkta sen återkoppling, men STORT tack för svaren! Stämmer att det verkar vara foliering, men känns skönt att höra att du fick ett OK resultat. Jag har ju egentligen inte så mycket att förlora på att testa då vi annars ändå får köpa nya.

Kollat runt lite och många rekommenderar olika redskap för att försöka komma så nära ett sprutlackerat utseende som möjligt. Har ni några erfarenheter? Tänker om man ska köra skumgummiroller, moddlare eller planstrykare tex?

Mvh
Filip
 
  • Gilla
Tobert
  • Laddar…
Det går väl fortfarande att beställa luckor till Faktum kök? Vill minnas att sista datum är 30/9-16. Kolla ikeas hemsida,var inne där för ca ett år sedan och hittade infon åt en vän som köpte ett av Ikeas BoKlok hus , som antagligen blev de sista husen att få Faktum installerat. Kan vara värt att kolla om det finns andra luckor ni är intresserade av,kvar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FilipS skrev:
Ursäkta sen återkoppling, men STORT tack för svaren! Stämmer att det verkar vara foliering, men känns skönt att höra att du fick ett OK resultat. Jag har ju egentligen inte så mycket att förlora på att testa då vi annars ändå får köpa nya.

Kollat runt lite och många rekommenderar olika redskap för att försöka komma så nära ett sprutlackerat utseende som möjligt. Har ni några erfarenheter? Tänker om man ska köra skumgummiroller, moddlare eller planstrykare tex?

Mvh
Filip
Jag köpte en planstrykare på co för ett antal år sedan, det är som en snikmodell av moddlare; den brukar leverera

Strök mina gamla innerdörrar med riktig moddlare, och det blev väldigt bra

Att sprutmåla kräver dock en del övning.
Jag sprutmålade mina köksluckor i min gamla lägenhet och blev inte nöjd, då tog målarkompisen över och spruta dem, men det blev ändå inte perfekt resultat.

Vill man ha lackat resultat så får du antingen lämna dem eller skaffa färgspruta och prova dig fram :)
 
Tänk bara på att använda väldigt fint sandpapper när du slipar, du vill ju bara få ytan ruggad för att häftgrunden ska fastna; du vill ju inte få repor och skit.
 
Tänk på att en bra kvalité på färgerna VS bättre begagnade eller nya luckor om det finns, skiljer inte speciellt mycket i pris.
Mvh P-A
 
FilipS skrev:
Ursäkta sen återkoppling, men STORT tack för svaren! Stämmer att det verkar vara foliering, men känns skönt att höra att du fick ett OK resultat. Jag har ju egentligen inte så mycket att förlora på att testa då vi annars ändå får köpa nya.

Kollat runt lite och många rekommenderar olika redskap för att försöka komma så nära ett sprutlackerat utseende som möjligt. Har ni några erfarenheter? Tänker om man ska köra skumgummiroller, moddlare eller planstrykare tex?
Har du kommit till skott och målat? Har samma högblanka vita luckor i min lägenhet som jag skulle vilja fixa till. Egentligen är det väl bara att testa men vore kul att höra lite vad man kan förvänta sig.

Minst 10000 skulle det kosta att byta luckorna i mitt lilla kök så jag funderar på att testa målning först, har en annan lucka av liknande yta som jag kan prova med dessutom.
 
@Tindrebäck ja jag målade luckorna. Köpte först provburkar av några olika färger och ett par olika grader av glans. Fastnade för något mellan halvblank och halvmatt om jag minns rätt.

Innan jag målade så ruggade jag upp ytan med vanligt sandpapper, körde med roller, först fästgrund och sedan 2 gånger med huvudkulören.

Man ser ju att ytan är handmålad men jag hade inget emot det. Nu nästan 4 år senare har det blivit några märken här och där men det ser fortfarande i stort bra ut.

Jag hade en extra lucka i samma material som jag testade med först för att kolla hur olika färger blev och för att lära mig en bra metod.

Jag rekommenderar definitivt att göra ett försök, la ut ca 2000kr på färg och material (iof ett rel litet kök men ganska dyr färg för jag var petig med glans och kulör).

Edit: roller först för att få på färgen och sedan slutstrykning med moddlare var metoden jag körde. Men det är ju bra att prova lite olika metoder innan så man ser vilken ytstruktur man blir mest nöjd med.
 
  • Gilla
HoolaBadoola och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.