Byggahus.se
19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De senaste åren har jag och min sambo varit husägare och under den tiden så har Byggahus (och Google) varit guld värt! Jag har läst många trådar om folks bygge och många gånger tänkt att jag skulle lägga upp något om vad vi gör. Tyvärr så har tiden sällan räckt till, och eftersom att jag hellre har en skruvdragare än en kamera i handen så finns det sällan tillräckligt med informativa foto att dela med mig av! Men nu börjar det senaste projektet bli klart, och då tänkte jag i alla fall göra ett försök! :)
Vi har hela tiden velat ha ett orangeri på tomten att spendera dagarna i, och dessutom så har både jag och tjejen ett intresse av att odla. På tomten fanns ett gammalt drivhus med gjuten platta. Det var helt nedgånget, byggt av gamla fönster och tunna plank. Taket hade nästan rasat in, och den vackra :surprised: glasfiberplasten till tak hade gjort sitt. Tror inte att det hjälpt att den tidigare ägaren haft det som ett fårstall de senaste åren innan vi köpte stället... Sagt och gjort, en gjuten platta är en bra grund tänkte vi, och planerna började ta form. Vi bytte fönster på boningshuset när vi köpte
huset, och alla dessa var sparade, dock inte karmarna. Ekonomin tillät heller inte alltför stora utsvävningar, så redan från start visste vi att vi ville bygga så mycket som möjligt med återvunnet material! Vi rev ner nästan allt till den gjutna plattan, utom gavlarna som bestod av några gamla "metallramar" som säkert var avsedda att sitta i just drivhus.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena långsidan gjorde vi en mindre utbyggnad för att få en trevligare entré från trädgården sett. Den gamla dörröppningen på gaveln murades igen, där det senare var tänkt att det skulle bli en öppen spis.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå de uppmurade pelarna la jag hammarband av två stycken skruvlimmade 45x120. Runt de kommande fönstren satte jag 45x95. Takstolarna skruvade jag ihop själv, med lite tips och råd av en granne som är snickare!

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På takstolarna blev det råspont 21x95, tror jag det var. Slutresultatet skulle bli kristallsvart papp. Glastak hade såklart varit bra för ljusinsläppet, men då vi tänkte ha det både som växthus och uterum så var vi rädda att det skulle bli för varmt och ljust för att kunna sitta där inne och ha det gott! Dessutom så kände jag mig mer bekväm med att lägga papptak istället för glas, min kunskap sträcker sig inte så långt... ;-)

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är taket på plats, allt trä är målat med roslagsmahogny med lite extra tjära. Blandat 1 liter tjära, ½ liter kokt linolja och ½ liter terpentin. All puts är putsat med C-bruk, och kvastat på ytan.

Det kommer mer...
 
  • Gilla
MoaBrittis och 8 till
  • Laddar…
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är grunden till de invändiga odlingsbänkarna på plats. Golvet skulle höjas ca 15 cm, därför blev det ett lager leca nederst innan det återvunna teglet tog vid. Teglet fick vi gratis av en granne som rivit en vägg, han var glad att bli av med det! Efter lite mekanisk rengöring med stålborste och huggmejsel så var de klara att använda!
Här ser ni även att fönstren kommit på plats. Fönstren skrapade vi rena och målade med roslagsmahogny. De är satta på plats mellan reglarna av 45x95 och på utsidan av reglarna sitter en klädselbräda som fönstren vilar mot. På insidan sitter en liten list som håller fast fönstret.

7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser ni fönstren från utsidan, och klädselbrädan som de vilar mot. En trappa skulle muras upp på ena långsidan och för mig som aldrig murat med tegel tidigare, bortsett från odlingsbänkarna invändigt, så krävdes det lite planering... Jag gjöt en platta som hela trappan vilar på.

8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen var det dags för golv! Först skulle hela golvnivån höjas upp ca 15 cm, så en annan granne fick ställa upp med gratis fyllnadsmassor. Först i med fyllnadsmassorna och sen ett lager, ca 2-4 cm, med grus som teglet skulle vila på. Vi visste att vi ville ha återvunnet tegel till golv, men jag insåg även att återvunnet tegel är lika dyrt som nytt om man ska köpa det rensat och klart. Istället så fick det bli till att ha ögonen på Blocket tills något dök upp, och till sist hittade vi en som sålde orensat tegel i hög för 1 kr styck. Ett par vändor med släp för att få hem det och ett par kvällar (årets underdrift...) med borrmaskin och ståltrissa så blev de rena från gammalt murbruk.
I odlingsbänkarna har vi nu fyllt på med jord, och närmast väggen så har jag lagt ett lager takpapp för att försöka minimera att väggen konstant ska vara fuktig av jorden. Vatten är indragit och kranar monterade!
 
  • Gilla
MoaBrittis och 12 till
  • Laddar…
IMG_20160521_191421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett litet hopp i tiden, och nu är vi i princip i nutid! Trappan klar, ytpappen på taket (som en bekant hjälpte mig med) och alla putsade ytor är målade med silikatfärg. En av två dörrar är byggda efter lite konsulterande med byggkunnigt folk här på Byggahus. Dörrarna är gjora med en stomme av 45x95 och det sitter en 12 mm plywoodskiva på insidan för att stabilisera. Utsidan är klädselbrädor som jag hyvlade ner till ca 10 mm för att inte göra dörren för tjock.

IMG_20160524_202127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra dörren... Valde att bygga dörrarna själv för att fönsterytan skulle linjera med de andra fönstren, och eftersom att måtten på dörröppningen var gjorda "på känn"!
Här ser men även att fönstren på denna sidan är lägre än de på andra långsidan. Det är egentligen samma fönsterstorlek från början, men jag kapade av "en ruta" för att alla mått skulle stämma rent estetiskt. Det är skillnad på marknivå på de olika långsidorna nämligen!

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nutid! Det som saknas nu är markduk och singel på ytorna runt odlingsbänkarna. Bänkarna är gjorda av klädselbrädor som behandlats med roslagsmahogny. Underst har jag lagt ett lager tegel för att få upp dem från marken, och för att jag tyckte att det blev snyggt! Marken lutar lite mot dörren, så det fick bli en markränna där som tar det mesta regnvattnet hoppas jag!

12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tally och 10 till
  • Laddar…
14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vackra tunnan är, som ni kanske ser, en blå platstunna som jag satte spillbitar av klädselbrädor runt! Garanterat tät trätunna! ;-)

15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt i "uterums" delen! På arbetsbänken ska det så småningom komma en hemmagjord kran av ett böjt kopparrör, och en vask av en lackad äldre träskål. Jag får uppdatera med bild på det när det är på plats! El är indraget och klart! Arbetsbänken är en massiv skiva alm (?) som låg på vinden. Tidigare ägare var skogshuggare, så den kommer säkert från trakten och är uppsågad av honom själv. Äntligen så kom den till nytta! Benen till bänken är även det gammal virke som låg på vinden och väntade på att användas. Och även om det syns dåligt så står det nu en gammal gjutjärnskamin bakom bordet som väntar på att bli inkopplad. Fick köpa den för småpengar av en bekant!
 
  • Gilla
faf och 14 till
  • Laddar…
Superfint!
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite odling på gång, min sambo fick bli urklippt ur bilden! ;-)

23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även igenkotten (av dottern döpt till Kotteman) fick ett hus på köpet. Läggningen av takpappen kan diskuteras huruvida den är hantverksmässigt utfört, men på en så pass mindre ekonomibyggnad så får det duga! :-D

Totalt så har bygget tagit ca 11 månader där jag byggt på kvällar och helger varannan vecka. Min dotter bor hos oss varannan vecka, så därav blir det fullt ös med bygge en vecka, och inget bygge alls nästa vecka. Hur många timmar vi lagt ner har jag ingen aning om, men är det kul under tiden så spelar det ingen roll...

Kostnad? Då målet varit att bygga med saker vi redan hade, eller material som vi kunde hitta billigt, så har vi kommit undan ganska billigt. Vi sparade såklart även en del på att själva plattan redan fanns där. Jag skulle gissa att vi lagt ner 30-35 tusen kronor på bygget, vilket såklart är en ansenlig summa, men samtidigt så har vi fått ett "riktigt" hus på ca 30 m2 istället för ett litet drivhus på 10 m2 som vi fått för samma summa om vi köpt ett färdigt!

Jag hoppas att jag kunnat ge någon lite inspiration med det här bygget, och har ni frågor så bara skriv här i tråden. Kan beskriva ingående hur jag fäste fönstren m.m.!
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 26 till
  • Laddar…
Otroligt fint!
Det är mycket roligare att bygga med återvunnet än att bara åka till bygghandeln och köpa det man behöver.
 
  • Gilla
Peribe4 och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Otroligt fint!
Det är mycket roligare att bygga med återvunnet än att bara åka till bygghandeln och köpa det man behöver.
Ja, visst är det!

Nu blir det unikt och personligt, och som en bonus så finns det en god historia att berätta om varje byggmoment. Jag kan peka ut var det rivna huset låg som golvteglet kommer ifrån, jag kan peka på stenhögen hos grannen som blev till fyllnadsmassa och så vidare... Varje bygge kräver lite historieberättande! :rolleyes:
 
Orangeri på tomten är så fräckt... och ert är jättefint. Vill gärna se bilder när det blir fullt med växtlighet där inne också
(y)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
oceanis skrev:
Orangeri på tomten är så fräckt... och ert är jättefint. Vill gärna se bilder när det blir fullt med växtlighet där inne också
(y)
Lovar att hålla er uppdaterade! (y)

Jag kallar det själv orangeri, men ska sanningen fram så kommer det inte att hålla plusgrader på vintern så "Trädgårdshus" är kanske mer korrekt. Drivhus är det ju knappast heller... :confused:
 
Wow så fint. Blir inte mindre sugen av att flytta längre ut på landet med lite yta i trädgården.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Vackert. Att återanvända och få det sådär fint, är en konst. :)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Jodå, lite bubbelplast på insidan o ett stödelement borde väl fixa det hela? Bor ju i skåne :) Måste ju tro det eftersom det är våran plan.. när vi byggt vårt nästa år :)

Oavsett, det blev jättefint. Ni har gjort ett kanonjobb och hoppas verkligen ni får njuta av det i måååånga år.. med goda grönsaker o mysig tillvaro (y)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Snigla skrev:
Jodå, lite bubbelplast på insidan o ett stödelement borde väl fixa det hela? Bor ju i skåne :) Måste ju tro det eftersom det är våran plan.. när vi byggt vårt nästa år :)

Oavsett, det blev jättefint. Ni har gjort ett kanonjobb och hoppas verkligen ni får njuta av det i måååånga år.. med goda grönsaker o mysig tillvaro (y)
Har faktiskt funderat på det där med bubbelplast. Kanske man kan hänga upp det så att det bildar ett litet "tält" invändigt, och så ett element som du skriver... Vi får se till hösten! Just nu är olivträdet så pass litet att det funkar att ha det inomhus, men när det sen blir citronträd och gud vet allt som ska in på vintern så kanske det är mindre jobb att vintersäkra det!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Otroligt fint!

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.