Byggahus.se
Det ligger en tjock fet hinna på köksskåpens topp, kladdigt som tusan. Bra lösning för att ta bort detta? Mycket papper o diskmedel/varmvatten? ...har faktiskt inte provat men tveksam om hur effektivt detta skulle vara.
 
Det bästa som jag har använt till det är vanligt Yes-diskmedel och ljummet vatten.

Vi tog en gång över en lägenhet ostädad för att få tidigare tillträde och de köksskåpen hade nog inte blivit rengjorda på ovansidan de senaste 20 åren. Vi prövade då allt vi kunde komma på för att få bort fettet och det som var överlägset bäst var Yes.
 
Ett tips efter du rengjort är att lägga ut gladpack ovanpå skåpen som du sedan byter ut med 6 månaders mellanrum. Då slipper du skrubba bort fett. Diskmedel är nog dock det mest effektiva och använda inte papper utan en tvättsvamp med lite grövre yta.
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
Glöm pappret som sagt! Tvättsvamp, skurduk eller disktrasa som du sköljer ofta. Och Yes. Sedan kan du torka efter med papper, det sista du gör om du vill.
 
nikasp
Använd vita sidan på kökssvamp och jobba upp lite varmt lödder med nån droppe Yes. Ha en trasa att torka bort värsta skummet och fettet och en annan att torka nästan torrt med.
 
Claes Sörmland
Hade en hemsk upplevelse i en lägenhet där fettet var så härdat att Yes inte hjälpte. Men en emulsion av lacknafta, Yes och vatten gjorde susen. Det luktade lacknafta i dagar efteråt...
 
Jag flyttstädade köket i en äldre lägenhet med koncentrerad ajax, som var det enda jag hade som bet. Taket var över 3 m högt och väggarna var mer smutsiga ju högre upp man kom. Problemet var att det blev så rent att jag fick tvätta mycket större yta än vad jag tänkt mig.
 
imported_Benno skrev:
Jag flyttstädade köket i en äldre lägenhet med koncentrerad ajax, som var det enda jag hade som bet. Taket var över 3 m högt och väggarna var mer smutsiga ju högre upp man kom. Problemet var att det blev så rent att jag fick tvätta mycket större yta än vad jag tänkt mig.
Men du vanlig ajax? Jag kan inte finna koncentrerad ajax varken i butik eller på nätet när jag idag kollade. Vanlig ajax så menar jag dem man finner i vanliga butiker, typ : http://www.bestiloghent.dk/images/media/Products/332-7387.jpg
 
Tack för alla svar, skall testa diskmedel då :)
 
Vim (eller vad det heter numera) funkar även på riktigt intorkat fett och sällar mig även till tipset om gladpack eller att du sätter dekorplast ovanpå, då biter inte fettet fast i skåpet.
 
Ättika i sista sköljvattnet!
 
T-röd och hushållspapper. Ska dock bara användas på "osynliga" ytor då det kan påverka ytbehandlingen.
 
Dracula skrev:
Men du vanlig ajax? Jag kan inte finna koncentrerad ajax varken i butik eller på nätet när jag idag kollade. Vanlig ajax så menar jag dem man finner i vanliga butiker, typ : [länk]
Vanlig ajax outspädd alltså. Normalt är det ju en kork ajax till en hink vatten.
 
Nu har jag testat på ett skåp,

1, diskmedel varmt vatten o vita(grova) sidan av tvättsvampen = tyvärr gick det inte alls.
2, Vanligt Ajax pumpsspray-behållare, nja, visst var det bättre än diskmedel, men inte ett fungerande koncept om man inte vill stå i flera timmar o gnugga "sirap"
3, Lacknafta, faktiskt överraskande bra, krävs fortfarande mkt jobb men lacknaftan var effektiv.

Tröd tänker jag inte testa, Tröd har en kraftigt uttorkande effekt o är ganska tuff mot olika material av min egna erfarenhet. ...även toppsidan på skåpdörrarna måste tvättas så vill inte gå på för hårt.

Kan tilläggas att min "fetthylla" är riktigt fet! mellanbrun hinna (vita skåp) blandning mellan härdat fett o damm. Jag bor i en lya där könsfläkt inte får installeras, därav mkt matos/fett i kök. Nu finns dock fläkt med kolfilter så vi får se om de blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.