Byggahus.se
D09
Ni skulle se grannens kompletterande spirorör sen hans granne klagat hos kommunen.

Säkert 7 meter
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
Spirorör som förlängning av skorstenen är väl inte godkänt? Hur sotar du skorstenen? Plockar du ner spiroröret?
 
Jag tror att det är godkänt sotaren sa till mig att jag kunde sätta dit ett plåtrör av något slag om jag ville. Men att det inte var nödvändigt, och att jag blev rekommenderad att använda ett spirorör av en vän som jobbar på en Eldabutik. Det är bara att plock loss det när det ska sotas. Det är inte svårt.
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har inga griniga grannar och bara glada grannar.

Det vet jag att den gör inspektören har ju godkänt den.
Det här var ju lite intressant, här är det en som har fått eldningsförbud för att han installerade en likadan panna.
Han ska överklaga så jag vet inte hur det går men jag ska länka den här tråden till han.
 
När den allsmäktige sotaren ;) var hos mig var det inga problem.

En här på detta forum?

Men han kan kanske lösa det genom att sätta en pelletsbrännare i den, när det ska inspekteras?
 
Sotaren gör väl ingen miljöprövning av pannan..
Klagar någon så kan du dock bli tvungen av kommunen och byta ut den.

Rör det sig om att byta ut en befintlig vedpanna mot en ny så gäller att man ska hålla huset i stånd, så att man uppfyller de krav som ställdes då huset uppfördes. Har du en befintlig vedpanna och byter ut den bör du byta den mot en som är lika bra (eller helst bättre).

I ett nybygge så är det dom här kraven som gäller.
Högsta tillåtna värden för utsläpp av organiskt bundet kol (OGC).
≤ 50kw =150 mg OGC per m3
> 50 ≤ 500kw =100 mg OGC per m3
 
Andreas_Hansson skrev:
Klagar någon så kan du dock bli tvungen av kommunen och byta ut den.
Eller sätta en pelletsbrännare i den, som jag precis aldrig kommer att ta ur. Men än så länge har ingen klagat.
 
Redigerat:
Ska bara uppdatera med att allt är tipp topp, och det är skönt att kunna värma sitt hus gratis.


Andreas_Hansson skrev:
Klagar någon så kan du dock bli tvungen av kommunen och byta ut den.
Numera vet jag av egen erfarenhet att så inte är fallet.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Numera vet jag av egen erfarenhet att så inte är fallet.
Intressant. Berätta mera.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det är fyra månader sedan som det kom hem ett brev där det stod att en granne, klagar på att det ryker när jag eldar i pannan.

Med brevet följde en broschyr om hur man gör när man eldar det var för mig självklarheter av det slaget, att man inte får elda blöt ved, spånskivor, plast, och att det var bra med ackumulator tank. Det stod även att man kan sätta en pelletsbrännare i pannan och att man kan använda en förugn om man vill.

Det viktigaste är dock att röken inte syns eller att den är tunn.

Jag är personlig vän med mina tre närmaste grannahus, och jag har vid tillfälle pratat med dem om detta. De har blivit upprörda när de har fått veta att någon klagar på mig och jag har deras underskrift på att de inte märker av VIADRUS.

Jag följer fortfarande de flesta av instruktionerna in broschyren och har alltid gjort så.

Och mer har jag inte att berätta.

Vidare kan jag nämna att jag numer har skruvat bort spiroröret därför att det funkar bättre så.
Det var inte en bra ide att ha ett sådant på skorstenen tror jag.

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=134514&d=1424511671
 
Så om man eldar som folk i en VIADRUS så behöver man inte oroa sig, därför att det är inte alls så att man måste byta ur pannan bara för ett en surkart stör sig på röken.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är fyra månader sedan som det kom hem ett brev där det stod att en granne, klagar på att det ryker när jag eldar i pannan.

Med brevet följde en broschyr om hur man gör när man eldar det var för mig självklarheter av det slaget, att man inte får elda blöt ved, spånskivor, plast, och att det var bra med ackumulator tank. Det stod även att man kan sätta en pelletsbrännare i pannan och att man kan använda en förugn om man vill.

Det viktigaste är dock att röken inte syns eller att den är tunn.

Jag är personlig vän med mina tre närmaste grannahus, och jag har vid tillfälle pratat med dem om detta. De har blivit upprörda när de har fått veta att någon klagar på mig och jag har deras underskrift på att de inte märker av VIADRUS.

Jag följer fortfarande de flesta av instruktionerna in broschyren och har alltid gjort så.

Och mer har jag inte att berätta.

Vidare kan jag nämna att jag numer har skruvat bort spiroröret därför att det funkar bättre så.
Det var inte en bra ide att ha ett sådant på skorstenen tror jag.

[länk]
Om nu grannen fortsätter att klaga och kommunen gör hembesök vad tror du händer då?

Om jag var du så skulle jag vara nog vara lite orolig. Har grannen börjat stört sig på din rök så mycket att han ringer till kommunen så kommer nog han hålla din skorsten under uppsikt..

Hyltran från Veglemyren skrev:
Så om man eldar som folk i en VIADRUS så behöver man inte oroa sig, därför att det är inte alls så att man måste byta ur pannan bara för ett en surkart stör sig på röken.
Men hur kan du dra den slutsatsen?:rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag kommer att uppdatera om något händer, och mer kan jag ju inte säga just nu eftersom att det inte har hänt något.
 
peternicklas
Miljövän och elda med ved, något som inte stämmer.
 
Vad skulle man värma med som är bättre ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.