Byggahus.se
prototypen skrev:
Man kan se det så här, hur tjock kan din justersåg klyva. det är inte många hobbysågar som tar sig genom en 50 planka med någorlunda hastighet. Ask är ju inte det mjukaste träslaget.

Välj ett tunnare virke, det går och är oftast mycket fördelaktigt att limma ihop till grövre dimensioner.

OlaC jag tror du har fel angreppsätt när du delar en 50 planka för att göra en hyvlad 20, ta vilken tjocklek som helst och såga bitar som är 25-28 mm breda och limma ihop sedan hyvla till det till 20 mm.

Protte
Jag vet inte vad du har för "hobbysåg" men min såg har inga som helst problem att klyva ett 80mm tjockt björkämne. Jag har även sågat ek i liknande dimension (dock inte just ask, men jag tvivlar på att det är så stor skillnad). Det är ju viktigt med en vass och för ändamålet bra klinga. Och absolut, man får ju ta det lite varsamt, men såå långsamt går det inte. Gissningsvis 30 sekunder för att klyva 1meter 80mm tjock björk.

Jag inser naturligtvis att det går snabbare på en 2 ton tung, 8kW justersåg i storlek som ett pingisbord. Men det fungerar även på en 2,1kW Bosch GTS 10XC.
 
Då förstår jag......

Om du klyver halvvägs igenom och vänder plankan och klyver halvvägs igenom från andra hållet så borde du klara att klyva minst 20 cm breda plankor till tunnare på din Altendorf. Likväl är det ganska krångligt att klyva på det viset så om du vet vad du behöver för tjocklekar är det bättre att få det färdigt sågat till rätt tjocklek.

1 1/4 tums (32 mm) bräder brukar ge 20-22 mm färdig tjocklek beroende på hur mycket de har dragit sig i torkningen. 20 eller 22 mm är vanliga tjocklekar på hyllplanen i bättre sortens bokhyllor.
1 1/2 tums bräder (38 mm) brukar ge 25-28 mm färdig tjocklek. Det räcker till en bordsskiva eller en extrakraftig bokhylla.
 
Redigerat:
Akahigi
heimlaga skrev:
Då förstår jag......

Om du klyver halvvägs igenom och vänder plankan och klyver halvvägs igenom från andra hållet så borde du klara att klyva minst 20 cm breda plankor till tunnare på din Altendorf. Likväl är det ganska krångligt att klyva på det viset så om du vet vad du behöver för tjocklekar är det bättre att få det färdigt sågat till rätt tjocklek.

1 1/4 tums (32 mm) bräder brukar ge 20-22 mm färdig tjocklek beroende på hur mycket de har dragit sig i torkningen. 20 eller 22 mm är vanliga tjocklekar på hyllplanen i bättre sortens bokhyllor.
1 1/2 tums bräder (38 mm) brukar ge 25-28 mm färdig tjocklek. Det räcker till en bordsskiva eller en extrakraftig bokhylla.
Har även en hyggligt stor bandsåg, om det funkar.

Ska upp norr om 30mm i tjocklek till bokhyllan. :)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Ja skall man en gång snickra åt sig själv så skall man inte spara på dimensionerna.

Om du vill ha 30 mm färdig tjocklek får du nog börja från 1 3/4 tums (44 mm) sågat virke....minst.

Ta det försiktigt så hyllan bara inte blir för klumpig. Det brukar löna sig att titta på någon 100 år gammal möbel och ta ungefärliga virkesdimensioner därifrån. Förr sparade de inte på virket men de hade samtidigt sinne för proportioner....och om den har hållit i 100 år visar det att allting är tillräckligt grovt.

Din Ejcabandsåg är en erkänt bra modell men jag är illa rädd att den börjar såga protestkurvor i sidled om du skall klyva 20 cm ask med den.....men jag vet inte säkert.
 
Akahigi som du ser så är det 19 inlägg om hur man klyver och vilken tjocklek som är bäst. Och det är inte ovanligt att man får en väldans massa råd. Och så är det det, väldigt många gånger så finns det inget rätt eller fel. Sedan kan det vara så att vissa råd är bättre eller sämre.

Man kan bygga näst intill med vilka dimensioner man vill så länge man tycker det är snyggt och när det inte påverkar hålfastigheten.

Sedan så är det oftast bättre att köpa färdigsågat virke som ligger nära den tjocklek man vill ha. För det är så att klyva virke är lite av ett lotteri, absolut inte alltid vissa träslag sköter sig bättre än andra. Men har man inte kunskap eller erfarenhet så är det bättre att göra så. Och det går inte i förväg veta hur en planka kommer att bete sig när man skall klyva den.

Och hur mycket tjockare den sågade plankan behöver vara för att få den färdiga tjocklek man vill ha beror självklart på hur den sågade plankan ser ut. Så det är svårt att ge ett råd där. Är det en rak fin planka på alla sidor behöver man inte alls rikta den först utan det går jätte bra att plana den först och sedan rikta ena kanten. Lägger in ett litet veto jag har aldrig använt en en lunchbox planhyvel men jag tycker att det även borde funka i en sådan. Så i allra bästa fall behöver man bara ta bort några mm på båda sidor.

Ett litet tips som kanske låter motsägelsefullt är att om man vill ha en bred planka som tex lådfront och är orolig för att den skal slå sig på något sätt. Kan man klyva och limma ihop den utan att vrida eller vända på någon bit. Om det blev ojämnt när man klöv får man naturligtvis hyvla, för hand eller med maskin. Vist har plankan en livlig ådring kommer det att synas mer eller mindre beroende på hur mycket material som tas bort när man klyver.
Men grejen är att plankan blir mycket stabilare på detta vis.
 
Redigerat:
Akahigi
pär h skrev:
Akahigi som du ser så är det 19 inlägg om hur man klyver och vilken tjocklek som är bäst. Och det är inte ovanligt att man får en väldans massa råd. Och så är det det, väldigt många gånger så finns det inget rätt eller fel. Sedan kan det vara så att vissa råd är bättre eller sämre.

Man kan bygga näst intill med vilka dimensioner man vill så länge man tycker det är snyggt och när det inte påverkar hålfastigheten.

Sedan så är det oftast bättre att köpa färdigsågat virke som ligger nära den tjocklek man vill ha. För det är så att klyva virke är lite av ett lotteri, absolut inte alltid vissa träslag sköter sig bättre än andra. Men har man inte kunskap eller erfarenhet så är det bättre att göra så. Och det går inte i förväg veta hur en planka kommer att bete sig när man skall klyva den.

Och hur mycket tjockare den sågade plankan behöver vara för att få den färdiga tjocklek man vill ha beror självklart på hur den sågade plankan ser ut. Så det är svårt att ge ett råd där. Är det en rak fin planka på alla sidor behöver man inte alls rikta den först utan det går jätte bra att plana den först och sedan rikta ena kanten. Lägger in ett litet veto jag har aldrig använt en en lunchbox planhyvel men jag tycker att det även borde funka i en sådan. Så i allra bästa fall behöver man bara ta bort några mm på båda sidor.

Ett litet tips som kanske låter motsägelsefullt är att om man vill ha en bred planka som tex lådfront och är orolig för att den skal slå sig på något sätt. Kan man klyva och limma ihop den utan att vrida eller vända på någon bit. Om det blev ojämnt när man klöv får man naturligtvis hyvla, för hand eller med maskin. Vist har plankan en livlig ådring kommer det att synas mer eller mindre beroende på hur mycket material som tas bort när man klyver.
Men grejen är att plankan blir mycket stabilare på detta vis.
Blev en moretens-hyvel till slut ;)

Men jag förstår vad du menar. Blir att testa lite.
 
Då har du en hyvel som du borde bli nöjd med, har en själv och tycker den fungerar fintint.
Härligt att kunna hyvla dryga 40cm brett och slippa ställa om mellan rikt o plan
 
Akahigi
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågat och hämtat
 
  • Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
Akahigi
Nu har jag äntligen lyckats få tid till att fixa lite. Hade en del fix i garaget också, ställde in sågen och fixade med elen.

Har lyckats producera ett tiotal bitar trä som är raka och fina. Verkar tyvärr sakna ett par frässtål till FMT:n, har bara 1/2".
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
 
Ola C skrev:
Jag har några tråkiga erfarenheter med att köpa så tjockt det går och sen klyva. Om man ex ska ha en färdighyvlad planka som är 20mm tjock utgår jag hellre från 28 eller 32mm än en 54 som jag delar på mitten. Klyvandet kan på vissa plank göra att de beter sig väldigt underligt, interna spänningar släpper och de kan slå sig så man får 2 helt oanvändbara halvor. Gör man limfog med smalare plank spelar det mindre roll, då klyver man bara på bredden och inte på höjden.
Håller helt med. De som sågar är också skickliga på att välja ut rätt bitar, en tjockare och bredare plank har ofta sämre i mitten (i båda riktningarna).
 
Akahigi skrev:
Nu har jag äntligen lyckats få tid till att fixa lite. Hade en del fix i garaget också, ställde in sågen och fixade med elen.

Har lyckats producera ett tiotal bitar trä som är raka och fina. Verkar tyvärr sakna ett par frässtål till FMT:n, har bara 1/2".
[bild]


[bild]


[bild]



[bild]
Ser ut som att det gick bra att bearbeta! Om ok ger jag gärna ett tips: försök klyva längs träets ådring, dvs på bild två vrida biten åt höger i nedsänkande. Du blir av m lite virke på så vis, men materialet du får ut blir betydligt lättare att arbeta vidare med, med mindre risk för utslag och problem vid fräsning tex.
 
Akahigi
Tack för tips, dock inte säker på att jag förstår. 😀

Klyvningen på bild 2 var nämligen bara för att rikta den sidan med minimalt spill, virket har under torkningen i mitt garage böjt sig. Vilket jag förstår är normalt, särskilt med ask. Funkade väldigt bra. Eftersom biten var 1650 lång så tänkte jag att det var enklast att göra så.
 
Jag menar att jag hade lagt snittet ungefär som på den röda linjen. På så vis får man visserligen ut mindre virke pga kilformen, men det virka man får ut har årsringarna parallellt m längdriktningen, vilket generellt är att föredra.

såg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Akahigi
Ah, du menade så... Det blev mer så i de andra bitarna jag sågade, men det ska jag tänka på.
 
Äh daniel var tråkig du är. Blir ingen sport då ;)

Det var riktig snygg observerat. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.